"הוזילו תעריפי המנהרות לאוטובוסים ומשאיות"
קריאה ברוח זו הופנתה על-ידי השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אל שרי האוצר והתחבורה. לדבריו, פטור מתשלום לאוטובוסים והוזלה למשאיות במנהרות הכרמל, תצמצם את זיהום האוויר בחיפה
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה לשרי האוצר והתחבורה בבקשה להוזיל את תעריפי הנסיעה למשאיות ואוטובוסים במנהרות הכרמל, ולהעניק פטור מוחלט מתשלום אגרה לתחבורה ציבורית. לדבריו, הוזלת התעריפים תעודד נהגי משאיות ואוטובוסים לנסוע במנהרות ולא ברחובות העיר, וכך יופחתו זיהום האוויר ועומסי התנועה בחיפה.
- מנהרות הכרמל - רק נפתחו, וכבר נסגרות
השר ארדן מבהיר במכתבו כי התעריפים הנוכחיים גורמים לכך שנהגי משאיות נמנעים מלהשתמש במנהרות, ובוחרים במסלול העובר בכמה משכונות חיפה. בחירה זו, כך הוא אומר, נובעת משיקולים כלכליים בלבד, וגורמת לזיהום אוויר מוגבר בעיר. במכתב ששלח לשרי האוצר והתחבורה, כותב ארדן כי "נסיעת משאיות במסלול זה מובילה להגברה בפליטת זיהום האוויר בשיעור של פי שלושה עד ארבעה יותר מאשר במסלול המהיר, ולהסטת הזיהום לאזורים מאוכלסים יותר". הפתרון הראוי לדברי השר, הוא הוזלה משמעותית של תעריפי הנסיעה.
כיום משלמים נהגי משאיות 57 שקלים לנסיעה בשני המקטעים של המנהרות, תעריף גבוה פי חמישה מהתעריף שמשלם נהג מכונית פרטית. נהגי אוטובוס משלמים 34 שקל - פי שלושה ממכונית פרטית. "התעריף הנוכחי למשאית מוביל לחוסר כדאיות", ציין ארדן. "אני סבור שעלינו לנצל את מערכת מנהרות האגרה גם ליצירת תועלות סביבתיות ובריאותיות", מסכם ארדן. "בעיקר באזור כמו מפרץ חיפה, הסובל מזיהום אוויר כתוצאה מפעילות תעשייתית".
יש לציין כי בחודשים האחרונים פנה לשר ארדן יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן-הרוש, בבקשה כי יפעל להוזלת תעריפי הנסיעה של משאיות. בתחילת אוגוסט פנה לארדן גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בבקשה כי יפעל להוזלת התעריפים, וזאת במטרה להקל על פקקי התנועה בעיר, ולהפחית את זיהום האוויר.
עם זאת, ראוי לזכור כי הוזלת התעריפים למשאיות ואוטובוסים - שתעודד את השימוש במנהרות הכרמל - עשויה לגרום לעומסי תנועה במנהרות, ולכן גם להקטנת כדאיות השימוש של נהגי מכוניות פרטיות.