סופרים קלוריות: האדונית והרוכל ייאבקו בהשמנה
תוכנית חדשה תילחם בעלייה בשיעור ההשמנה של ילדי ישראל באמצעות שיעורי הספרות. כשהתפסן משדה השיפון הופך למחנך
אורח חייים בריא ותזונה נכונה לא משפיעים רבות מדי על הילדים בבתי הספר. שיעורי החינוך הגופני מעטים מדי ו"רכים" מדי ומערכת החינוך סובלת מאינספור בעיות, הדוחקות הצידה ערכים אלה. כעת, תנסה תוכנית חדשה של משרד החינוך להשפיע על התלמידים בנושא גם ללא בגדי ספורט, שעה שהם ישובים בכיתה ומדפדפים בספרי הלימוד.
תזונת ילדים - כתבות אחרונות ב-ynet:
עוד בערוץ החדשות:
הנתונים הבינלאומיים, שמיקמו את ישראל בין המדינות המובילות בעולם בעלייה בשיעורי ההשמנה, הובילו את שר החינוך, גדעון סער, לקבוע כי שנת הלימודים הקרובה תעמוד בסימן תזונה נכונה ואורח חיים בריא ופעיל. ברוח זו, פירסם לאחרונה המפקח על מקצוע הספרות במשרד, ד"ר שלמה הרציג, חוזר מיוחד בו הנחה את המורים לספרות לנצל את השירה והרומנים הקלאסיים כדי למשוך את תשומת לב התלמידים גם לעיוותים בריאותיים הבאים לידי ביטוי ביצירות.
חוזרים ללימודים ב-ynet:
- התלמידים מוכנים ללימודים, בתי הספר לא ממש
- חירשים בת"א מועברים לבי"ס עם אוטיסטים
- המורה הוא DJ: קריירה בבי"ס במקום בגרות
- העיוורים שבים ללמוד בלי ספרים: "תחושה קשה"
- קפיצה לגובה: התיכונים שזינקו בנתוני הבגרות
כך למשל הובאו כדוגמאות שליליות המוטיבים ההרסניים של הגרגרנות והחומרנות בסיפורים "האדונית והרוכל" וב"סיפור פשוט" של ש"י עגנון, וכן תיאור החזירים ב"חוות החיות" של ג'ורג' אורוול. לבד מאלה, יועברו הערכים לתלמידים גם דרך ההתמכרות לשתייה חריפה של רסקולוניקוב ב"חטא ועונשו" של פיודור דוסטויבסקי, והתקפי הטירוף והנטיות האובדניות ב"מיכאל שלי" (עמוס עוז) ו"מותו של סוכן" (ארתור מילר).
לדברי הרציג, "המורים תודרכו להרחיב את תחום הבריאות גם מעבר להיבט הפיזיולוגי ולהדגיש את חשיבות הנפש הצלולה והמחשבה הבהירה". הוא ציין את דבריו של "הולדן" ב"תפסן בשדה השיפון" (ג'יי. די. סלינג'ר), המציג ביקורת נוקבת על אורח החיים הנהנתני והחומרני וכן את דמויותיו של א.ב יהושע ב"שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", הנעות על הציר שבין חיים מנוכרים לניוון מוסרי ופריקת כל עול, כדבריו.
"ההיבט החיובי של חינוך לאורח חיים בריא מוצא את ביטויו, בדרך כלל, ביצירות לגיל הרך וביסודי, ואילו בתיכון התלמידים נדרשים לרוב לקלוט את המסר בדרך עקיפה של הפנמת הרצוי מתוך המצוי", אמר הרציג. לדבריו, בתוכנית החדשה
"נזהרנו מאוד לא ליפול לפיתוי ולכפות באופן מלאכותי על היצירה את לימודי התזונה הנכונה וחשיבות הפעילות הגופנית".
הקשר המלאכותי בין ספרות לאורח חיים בריא, בניגוד, למשל, לשיעורי החינוך הגופני, לא נעלם מעיניו של הרציג. "החלטנו להרחיב את הנושא גם למשמעות של נפש בריאה וחברה מוסרית. כך, כשהתלמידים ילמדו על היהודי ב'אדונית והרוכל', הם בעצם ילמדו על מוטיב הגרגרנות ועל כך שתמורת פיתוי האדונית, היהודי היה מוכן לאבד את זהותו וערכיו, ובדרך עקיפה להטמיע גם את החשיבות בשמירה על אורח החיים הבריא".