שתף קטע נבחר

הילד לא מקשיב לכם? 10 סימנים לבעיות שמיעה

המפתח לפתרון בעיות שמיעה הוא גילוי מוקדם - ככל שתזהו את הירידה בשמיעה בשלב התחלתי יותר, תוכלו למנוע פער משמעותי שיפגע בכישורי הלמידה של הילד בגן ובבית הספר. הנה 10 סימנים לזיהוי בעיות שמיעה אצל תינוקות ופעוטות

שמיעה תקינה היא גורם מרכזי ומשמעותי ביותר בתהליך של רכישת שפה ודיבור - כלים הכרחיים כשמדובר על פיתוח כישורי למידה. כ-800,000 אלף איש בישראל סובלים כיום מירידה מסוימת ביכולת השמיעה, אך רק כ-15% מהם משתמשים בפועל במכשירי שמיעה.

 

מידע נוסף על בעיות אוזניים בילדים:

 

אם עולה חשד לכך שהילד אינו שומע טוב, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לבדיקה במכון שמיעה מוסמך. אם אכן קיימת בעיה, ישנה חשיבות גבוהה ביותר להתחלת הטיפול מוקדם ככל האפשר.

 

בעיות שמיעה פוגעות בדיבור

כל ירידה ביכולת השמיעה, ולו הקטנה ביותר, דורשת התייחסות כדי למנוע היווצרות של פער גדול בהתפתחות הילד. שנות החיים הראשונות הן הקובעות ביחס להתפתחות השפה והדיבור, וככל שמאתרים את הקשיים מוקדם יותר ומתחילים בתהליך שיקום השמיעה סיכויי ההצלחה גדלים. גם במקרה של ירידה בשמיעה בגיל מבוגר יותר, חשוב לאתר את הבעיה מוקדם ולהתחיל בתהליך שיקום שמיעתי.

 

על פי החוק בישראל החל מינואר 2010 נערכת בדיקת סינון שמיעה (OAE) בכל מרכזי הלידה, מיד ביומו הראשון של היילוד. אם היילוד לא עבר את הבדיקה, תיערך בדיקה חוזרת למחרת. אם גם בבדיקה זו לא עבר, הוא יופנה לבדיקה מדויקת יותר, הנקראת ABR אוטומטי. יילוד ש"נכשל" בכל הבדיקות האלה יופנה לבירור מקיף במכון שמיעה בבית החולים.

 

בהמשך, יעבור התינוק בגיל שבעה-תשעה חודשיםבדיקת שמיעה התנהגותית בטיפת חלב, במסגרת המעקב ההתפתחותי הכללי. בחלק מהערים בארץ נערכת בדיקת סינון נוספת בבית הספר, בכיתה א' או ב'.

 

בישראל, על כל 1,000 לידות נולדים שני ילדים עם בעיות שמיעה. כיום משולבים במערכת החינוך בארץ כ-5,000 תלמידים לקויי שמיעה - 75% מהם משולבים בחינוך הרגיל. 

 

סימנים לגילוי מוקדם של ירידה בשמיעה

תינוקות

  • אם התינוק אינו מתעורר לשמע רעש חזק ופתאומי.

  • אם התינוק אינו נבהל לשמע רעש חזק ופתאומי.
  • אם בגיל ארבעה-חמישה חודשים התינוק עדיין אינו מחפש את מקור הרעש.
  • אם בגיל עשרה חודשים התינוק מפיק רק קולות מעטים.

 

פעוטות

  • אם בגיל שנה הילד אינו מנסה לומר אבא ואמא ואינו חוזר על מילים.
  • אם בגיל שנה ושלושה חודשים הילד אינו מבין שאלות פשוטות כמו "איפה אור?" ומגיב אליהן.
  • אם בגיל שנה וחצי אוצר המילים של הילד דל מאוד ומוגבל.
  • אם בגיל שנתיים הילד עדיין אינו מצרף שתי מילים יחד (למשל, "אמא-בקבוק!").
  • אם מעל גיל שנתיים וחצי הדיבור של הילד עדיין אינו מובן.
  • אם הילד שומע מוזיקה בקול רם ואינו מגיב כשמדברים אליו בקול רגיל, אלא אם כן הוא רואה את פני הדובר.

 

הכותבת היא קלינאית תקשורת ומנהלת תחום השמיעה בחברת מדטון

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ככל שמאתרים את הקשיים מוקדם יותר ומתחילים בשיקום השמיעה גדלים סיכויי ההצלחה
צילום: index open
מומלצים