שתף קטע נבחר

 

אתם שאלתם: השו"תים הכי פופולריים

למה אסור לאכול גבינה עם טונה? איפה כתוב בתורה שאשה חייבת בכיסוי ראש? והאם אמונה ברבי מחב"ד כמשיח היא עבודת אלילים? קבלו את עשרת השו"תים הנקראים ביותר

בכל יום מתפרסמים בערוץ היהדות של ynet שאלות הלכתיות של גולשים, ותשובות שניתנו על-יד רבני צהר. אספנו עבורכם את עשר השאלות הפופולריות ביותר בחצי השנה האחרונה, ואם יהיה לכם טעם של עוד, תמיד תוכלו ללכת למאגר השו"תים. קיראו והחכימו. 

 

חברתי בוגדת בבעלה. לספר לו?

(השיב: הרב שמואל שפירא)
 

שאלה:

 

חברה שלי סיפרה לי שהיא מנהלת רומן מחוץ לנישואים. כל ניסיונות השכנוע שלי שתנתק את הקשר - לא הועילו. האם עליי להעלים עין ולא להתערב, או לרמוז לבעלה ואז אולי חיי המשפחה (יש להם ארבעה ילדים) יהרסו?

  

תשובה:

 

מיכל שלום,

  

עצוב לשמוע על התנהגותה של חברתך. גם אם ייתכן שמערכת היחסים שלה עם בעלה אינה תקינה וזו הסיבה להתנהגותה - אין בכך להצדיק זאת. 

 

יש דרכים לשיפור ותיקון הזוגיות, מתוך קבלת אחריות על המצב ועל המשפחה, בעיקר על-ידי ייעוץ והדרכה מקצועיים. הדרך שהיא בחרה, מביאה בוודאות להרס המשפחה ולסבל לילדים.  

 

עם זאת, איני סבור שאת צריכה להתערב ולספר לבעלה. אולי לדבר עם חברתך שתחליט ללכת לייעוץ, או לחילופין להחליט על פרידה מהבעל. את חוששת שחיי המשפחה יהרסו? הם ממילא הרוסים, אם היא מעדיפה את טובתה על טובת הילדים והמשפחה, והדבר יתגלה במוקדם או במאוחר. 

 

כל טוב ובשורות טובות.

 

למה אסור לאכול גבינה עם טונה?

(השיב: הרב ירון דוראני) 

 

שאלה:

 

למה אסור לאכול גבינה עם טונה? (לי, מרכז)

  

תשובה:

 

שלום רב,

 

דג אינו נחשב בשרי ולכן אין צורך להמתין בין אכילת דג לאכילת בשר או חלב. אולם חכמנו הבינו שעלולה להיגרם סכנה רפואית באכילת בשר ודגים יחד, ועל כן אנו לא אוכלים בשר ודג יחד באותה צלחת, אלא אחד אחר השני, לאחר החלפת הכלים, שטיפת הפה והידיים. ואולם, לגבי אכילת דגים וחלב - אין כל מניעה לאוכלם יחד.

  

אכן, היו פוסקים ספרדים שנטו להחמיר גם בדגים וחלב, כמו בשר ודגים, מחשש לסיכון רפואי. נוכח זאת, היו מן הספרדים שנהגו להחמיר. ויש להוסיף כי חלק גדול מהאוסרים אמרו זאת לגבי דגים וחלב, אבל התירו דגים וחמאה. 

 

למעשה, גם לספרדים ניתן להקל ולאכול דגים בחלב.

 

איפה כתוב בתורה שאשה חייבת בכיסוי ראש? 

(השיב: הרב שמואל שפירא) 

 

שאלה:

 

איפה כתוב בתורה שנשואה מחויבת בכיסוי ראש? (שי, אשדוד)

  

תשובה:

  

שי שלום. 

 

שאלה זו של כיסוי ראש לאישה נשואה כבר נשאלה בעבר פעמים רבות, גם במדור זה, ראה למשל תשובתי כאן. אזכיר כאן עיקרי הדברים, ואוסיף להם התייחסות: לדעת חכמי ישראל בתלמוד ובמשך כל הדורות, זהו חיוב גמור מן התורה, הנלמד ממה שנאמר אצל אישה סוטה, שאחד מעונשיה הוא שהכהן פורע את ראשה (במדבר ה, יח). והסבירו חז"ל, שהכוונה בפריעת הראש היא להורדת כיסוי שנמצא על ראשה – ומכאן, שכך הוא הסדר הרגיל.  

 

ובלשון הגמרא: "...אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש" (כתובות עב, ב), והיינו, כיסוי הראש. (יש טועים בפירושים לתנ"ך ולדברי חז"ל, בגלל השוואה של העברית המדוברת היום לעברית של פעם. וזו טעות, כיוון שישנם מושגים ומילים שהשתנו).

  

השיער הוא חלק מאוד מרכזי ודומיננטי ביופיה של האישה, וכיסויו מהווה פגיעה בהופעה החיצונית של האישה. אולם, הרווח בשמירת הצניעות הוא גדול מאוד. יש מי שתיאר זאת ככתר המונח על ראשו של המלך, שמכביד עליו, אולם המלך לא יוותר על הופעתו. כך גם כיסוי הראש נחשב כ"נזר הצניעות", ועיקר יופיה של האישה שמור לבעלה.

 

אף על פי שהתורה אינה מדריכה את האישה להופיע בצורה בזויה, צריך להשתדל להיות צנועה ולא מושכת תשומת לבם של גברים זרים. דין זה מקובל על הפוסקים והובא להלכה ברמב"ם, בשולחן ערוך ובפוסקים רבים, ואכן, בכל הדורות הקפידו הנשים על עיקרון זה, ומסרו נפשן על הצניעות.

  

יש מנסים להקשות על כך מדבריו של הרב יוסף משאש ז"ל, הכותב כי כיסוי הראש בנשים אינו אלא מנהג, אשר נחשב בזמן קודם למנהג של צניעות, ואילו בזמן הזה, שיש נשים שהסכימו לוותר על מנהג זה - אין בזה בעיה של חוסר צניעות. עם כל הכבוד לרב משאש ז"ל, דברים אלו הם דברי יחיד, ואינם מקובלים על הפוסקים ועל שומרי המצוות, שאינם מסתמכים על דבריו וסברתו.

 

ככלל, ישנם דברים רבים בהלכה שאנו עדים שעם ישראל נוהג בהם, גם אם המקור שלהם אינו ברור. כך למשל, כאשר התלבטו חכמי ישראל בזמן המשנה, כיצד לנהוג בהבאת קרבן הפסח למקדש כאשר ערב פסח חל בשבת – חיכו לאותה שבת כדי לראות כיצד ינהגו ישראל (תלמוד בבלי, מסכת פסחים דף סו) והסתמכו בזה על העיקרון האומר: "ישראל, אם לא נביאים – בני נביאים הם", כלומר, יש בהתנהגות של הכלל כדי ללמד על הלכות, גם אם לא ידוע מקורם.

  

כאמור, עינינו רואות, שבמשך מאות שנים עד היום, הקפידו ומקפידות הנשים על כיסוי הראש, ונותנות תוקף לעניין. בדורנו - שהמתירנות כל-כך גדולה, תוספת צניעות בתוך המשפחה, היא בוודאי דבר חיובי ומועיל לשלמות המשפחה, למרות הקושי שיש בכך לחלק מהנשים.

 

בני נולד מתרומת ביצית של גויה, האם הוא יהודי?

(השיב: הרב ירון דוראני) 

 

שאלה:

 

אני ואשתי יהודים שומרי מצוות. עקב בעיית עקרות, הופרתה אשתי בביצית של גויה (הזרע שלי). נולד לנו בן, וכמובן ערכנו לו ברית מילה בגיל שמונה ימים. האם יש בעיה עם יהדותו של בני? (שמואל, מרכז הארץ)

 

תשובה: 

 

שלום רב,

 

ישנו דיון לגבי תרומת ביצית מי האם - התורמת או הנתרמת. יש הטוענים כי התורמת היא האם, כיוון שהביצית נושאת את המטען הגנטי של הילד, לעומתם, יש הטוענים כי זהות הילד נקבעת לפי מקום גידולו של הוולד.

 

אם התורמת היא גויה - לדעה הראשונה היא האם והילד יצטרך לעבור גיור, וכאשר הילד יגיע לגיל מצוות הוא יצטרך לקבל על עצמו את הגיור שעבר בגיל צעיר. לדעה השנייה -כיוון שהוא נולד לאם יהודיה, הוא יהודי ואין צורך בגיור.

 

מאחר ששאלה זו מורכבת ועדינה מאוד, ועדיין לא התגבשה מדיניות הלכתית מקובלת, יש לפנות לרב ולקבל הדרכה אישית בעניין.

 

אמונה ברבי מחב"ד כמשיח - עבודת אלילים?

(השיב: הרב צחי הרשקוביץ)

  

שאלה:

 

האם אמונה כי הרבי מליובאוויטש הוא המלך המשיח היא אמונה באלילים? יש המייחסים לבני תמותה, ומעל לכולם לרבי הידוע, כוחות וסגולות על אנושיות. נדמה כי היהדות או זרמים בתוכה סטו מדרך המלך.

  

תשובה:

 

ראשית, ראוי להבחין בין אמונה באלילים לטעויות אחרות. מטבע הדברים, אמונה ברבי כמלך המשיח אין לה קשר לעבודת אלילים מאחר שעבודת אלילים היא אמונה שפסל, או כל ישות חומרית אחרת, היא האל, או בעלת כוחות אלוהיים. משכך, בעיה זו אינה רלוונטית, למעט לגבי כמה "חסידים" הלוקים בנפשם שמחציפים פנים כלפי שמים ומכנים את הרבי זצ"ל "אדוננו בוראנו", או הבלים אחרים מסוג זה (ראו הל' יסודי התורה א, ד; הל' עבודת כוכבים ב, א).

 

עם זאת, קיימת בהחלט בעיה עם האמונה בביאת המשיח, כאשר אנשים מאמינים שמשיח כבר בא, ועזב את העולם, או שמא לא עזב אותו, אלא הוא מצוי בו בצורה רוחנית כזו או אחרת (קשה להתכחש לדמיונה של השקפה זו עם עליית הנצרות בראשיתה, וכן לשבתאות). הבעיה כאן אינה עבודת אלילים, כי אם פגם חמור באמונה בביאת המשיח, שעשויות להיות לו השלכות גם לגבי החיים הדתיים של אנשים אלה, וגם לגבי יציבות אמונתם היהודית.

 

הרמב"ם קבע, לא רק בי"ג עיקרי האמונה שלו (שיש המערערים על תוקפם) כי אם גם במשנה תורה (הל' מלכים יא, א): "וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו".

  

וגם אם יטענו חלק מחסידי חב"ד שהם מאמינים בלב שלם בביאת המשיח, רק שהוא בא כבר, הרי שזו בעיה, שכן הרמב"ם קובע מספר קריטריונים שעל אדם למלא בטרם יזכה לתואר משיח (ביניהם הקמת המקדש וקיבוץ כל נדחי ישראל). זאת ועוד, כבר היה זיהוי בין אדם ממשי למלך המשיח, בידי לא אחר מר' עקיבא הגדול, אך עם מותו של בר כוכבא - הובהר שאיננו המשיח: "עד שנהרג בעונות, כיון שנהרג נודע להם שאינו" (שם הלכה ג).

  

ואף על כן, דומני שטוב יהיה אם מחד גיסא נאמץ מודל מכליל, ולא נבקש לזרוק אנשים כאלה ואחרים מחיק היהדות, חרף טעויותיהם המרות, ומאידך גיסא, נקיים בהם את הכלל "כבדהו וחשדהו", וניזהר זהירות רבה מלקבל לחיקנו דעות נפסדות, שעשויות להוליד חורבן רעיוני גדול בעם ישראל, כפי שידענו כבר בעבר, ביחס לתופעות מסוג זה

 

האם גרושה חייבת בכיסוי ראש?

(השיב: הרב צחי הרשקוביץ)

 

שאלה: 

 

האם גרושה חייבת בכיסוי ראש? אני דתיה, המועסקת על-ידי חרדים שמתנים את העסקתי בכיסוי ראש, על אף שאני גרושה שנים רבות כדת וכדין, לבושה בצניעות וכמקובל. האם דרישה זו הכרחית? (מלכה)

  

תשובה:

 

מעיקר הדין גם גרושה חייבת בכיסוי ראש, אולם בדורות האחרונים המנהג הוא להקל בזה, בשל הצורך להתחתן מחדש, והעובדה שכיסוי ראש עשוי בהחלט להפריע למאמצים אלה. ההיתר מתבסס על פסיקתו של ר' משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א, סימן נז, וכן שם - חלק ד, סימן לב.

 

מותר לזוג לקיים יחסים שלא כדי להתעבר?

(השיב: הרב רונן נויבירט) 

 

שאלה:

 

האם מותר לזוג נשוי לקיים יחסי מין שלא כדי להביא ילדים? (אתי, ירושלים)

 

תשובה:

  

הדבר מותר על-ידי שימוש באמצעי מניעה מותרים, כגון גלולות. יחסי האישות נועדו בראש ובראשונה לשם יצירת הזוגיות עצמה - "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד".

 

עם זאת, אין לבטל את מצוות "פרו ורבו", ולכן אם מדובר על שימוש קבוע באמצעי מניעה יש להתייעץ עם רב שמכיר אתכם ואת הנסיבות, כדי לקבל הדרכה ספציפית יותר.

 

מותר לשתות קפה ללא הכשר שהכין ערבי?

(השיב: הרב ירון דוראני) 

 

שאלה:

 

האם מותר שערבי יכין ליהודי קפה? האם מותר לשתות קפה שנקנה בכפר ערבי ללא הכשר?

  

תשובה:

 

שלום רב,

  

שאלה זו מתחלקת לשני חלקים: א. האם יש לחשוש למרכיבים שאינם כשרים בקפה, או לשימוש בכלים שאינם כשרים? ב. האם קפה נחשב לבישולי גויים, ולכן אסור בשתייה?

  

התשובה לשתי השאלות היא שאין לחשוש זאת מאחר שבדרך כלל קפה שחור הוא כשר, ומכינים אותו בכלים מיוחדים. אין גם לחשוש ל"בישול עכו"ם" מאחר שהרכיב המרכזי בקפה זה המים, וההלכה קובעת שכל דבר שבני אדם נוהגים לשתות אותו גם בצורתו הטבעית ללא בישול, מותר לשתות אותו גם אם גוי בשלו.

 

האם לנשים מותר לעשות קעקוע?

(השיב: הרב אייל ורד) 

  

שאלה:

 

אשתי שמעה שהאיסור מן התורה לגבי קעקוע הוא לגברים בלבד, ושלנשים מותר. היא מאוד רוצה לעשות קעקוע קטן. האם למען שלום בית זה אפשרי? (יובל, גליל)

  

תשובה:

 

שלום יובל. 

 

אין כל הבדל בין נשים לגברים לגבי איסור כתובת קעקע - הדבר אסור לכולם. כל טוב. 

 

 

ברצוני להתאסלם, האם בכך אני מוגדר "כופר"?

(השיב: הרב שמואל שפירא) 

 

שאלה:

 

קראתי את תרגום הקוראן של פרופ' אורי רובין, ואני בדרכי להתאסלם. האם בכך אני הופך לכופר? (צוריאל, דרום)

  

תשובה:

 

צוריאל, 

 

אני מקווה שעדיין תחזור בך, ולא תעשה את הצעד של עזיבת היהדות. מבחינת ההלכה, יהודי שנולד (או אפילו התגייר כהלכה), נשאר לעולם יהודי. גם אם יעשה פעולות של המרת דת, הוא יוגדר כיהודי מומר, אבל יהודי.

  

האיסלאם אינו מוגדר אמנם כעבודה זרה, וכך כותב הרמב"ם בתשובה לרבי עובדיה הגר, שהיה מוסלמי לפני כן: "אלו הישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה כלל, וכבר נכרתה מפיהם ומלבם, והם מייחדים לאל יתעלה ייחוד כראוי, ייחוד שאין בו דופי... ואם יאמר אדם שהבית שהם מקלסין אותו בית עבודה זרה הוא, ועבודה זרה צפונה בתוכו שהיו עובדין אותה אבותיהם באותו הבית - מה בכך. אלו המשתחווים כנגדו היום אין לבם אלא לשמים..." (כוונתו למכה, ולפולחן שם. שו"ת הרמב"ם סימן תמח).

  

עם זאת, בוודאי שאין זו האמונה האמיתית שאנו מאמינים בה!

  

עם ישראל הוא העם הנבחר ויש לו ייעוד לקדם את העולם לאמונה באל אחד, ולתקן את העולם במוסר והתנהגות. במשך השנים אמנם הופיעו שתי דתות המאמינות גם כן באל אחד, אולם אינן אלא שלב ואמצעי לקרב את האנשים לאמונת האמת – אמונת ישראל.

 

כך כותב הרמב"ם בקשר לתפקידן של הנצרות והאיסלאם בעולם (בקטע שהיה מצונזר שנים רבות): "וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו, אינן אלא ליַשֵר דרך למלך המשיח ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד. שנאמר 'כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד'. כיצד? כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב, והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה; אלו (הנוצרים) אומרים: מצוות אלו אמת היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות, ואלו (המוסלמים) אומרים: דברים נסתרות יש בהם, ואינן כפשוטן וכבר בא משיח וגילה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום וינשא, מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר

נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).

  

האיסלאם, שהופיע מאות שנים אחרי היהדות, השתמש בחלקים מיסודות היהדות ואימצן כאילו הם הראשונים (עיין בספר הכוזרי בתחילת מאמר ראשון, דחיית אמונת האיסלם). מכל מקום, אמונה באיסלאם היא בוודאי כפירה באמונת היהדות, ויהודי שעוזב את היהדות, בוודאי נחשב ככופר וכמומר. בנוסף, הוא גם מחליש את עם ישראל ומצטרף לאמונה שכיום נלחמת במקרים רבים בעם ישראל.

  

לכן, לפני שאתה עושה צעד נמהר ומוטעה, כדאי שתנסה לבדוק וללמוד מפי יודעי דבר את הנושא לעומקו, ואני מקווה שאם תחפש ברצינות את האמת – תמצא אותה ביהדות ובעם ישראל. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחפשים תשובה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים