הקצב נשמר: 20 אלף מכוניות חדשות גם באוגוסט
מי שהניח כי גל המחאה החברתית, חום אוגוסט הכבד וחופשות משפחתיות ארוכות יעצרו את בולמוס רכישת הרכב, טעה בגדול. כמעט 20 אלף נהגים קרעו ניילונים בחודש החולף, ושמרו על השוק בקצב של כ-240 אלף מכוניות חדשות בשנה
יונדאי ראשונה, מאזדה "רק" שניה, קיה מכפילה את כוחה ואודי נעלמת למותגי היוקרה המתחרים. שוק הרכב הישראלי ששבר רק אשתקד את שיא המכירות השנתי של כל הזמנים, בדרך לקבוע שיא חדש ובלתי נתפס כמעט. במהלך שמונת החודשים הראשונים של השנה נמכרו יותר מ-162 אלף מכוניות חדשות, בקצב של כ-20 אלף מכוניות בכל חודש. ולמרות שחודש אוקטובר עמוס החגים עוד לפנינו, נראה כבר עתה כי השיא של 2010 - 216,430 מכוניות חדשות - ישבר, וכנראה די בקלות.
- חשיפה: המכוניות זולות? הרווחים בכל זאת עצומים
מאזדה בירידה
חודש אוקטובר המשיך את המגמות הבולטות של שוק הרכב המקומי, כפי שהסתמנו מתחילת השנה, או אף אשתקד. מלכת המכירות הבלתי מעורערת בעשור וחצי האחרונים, מאזדה היפנית, כושלת השנה - יחסית לסטנדרטים הגבוהים שקבעה בעבר. המותג הפופולרי, שמיובא ארצה על-ידי דלק מוטורס, שומר אמנם על המקום השני בטבלת המכירות השנתית, אך הפער בינו ובין יונדאי המוליכה את השוק בגאון, גדל והולך. בעייתיים עוד יותר עבור דלק הם ביצועי החודש האחרון, כמו גם זה שלפניו. מאזדה מסרה החודש רק 1,481 מכוניות חדשות, ובכך סיימה את אוגוסט רק במקום הרביעי, אחרי יונדאי, טויוטה וקיה.
קוריאה שולטת
מגמה נוספת ממנה לא ניתן להתעלם היא התחזקותם המטאורית של שני המותגים הקוריאנים הבכירים. יונדאי, החברה האם (היבואנית - כלמוביל) יחד עם קיה (חברת הבת, משווקת על-ידי טלקאר), מסרו ביחד מאז תחילת השנה יותר מ-34 אלף מכוניות חדשות. מספר זה מציין למעלה מ-20% מסך המכירות בשוק המקומי השנה, כאשר יונדאי מוסרת יותר מ-23 אלף מכוניות (כ-20 אלף בתקופה המקבילה אשתקד) ומבססת מעמדה כיצרנית הפופולרית ביותר בישראל, ובפער ניכר. ואילו קיה מכפילה את כוחה לעומת אשתקד, עם כמעט 11 אלף מכוניות חדשות, לעומת כ-5,400.
קטנות זה In
לדברי חלק מהיבואנים עמם שוחח ynet לאחרונה, עיקר תוספת הפעילות בשוק הרכב נזקפת לזכות קטגוריית מכוניות המיני הזולות, אשר גדלה באופן עקבי מאז סוף 2009 ותחילת יבוא סוזוקי אלטו מהודו, במחיר של 60 אלף שקל. אחת אחרי השניה מוצאות היבואניות את הדרכים לייבא ארצה דגמים מתחרים - ומודרניים בהרבה - לאלטו, עם תגי מחיר הנעים בין 60 ו-70 אלף שקל. למעשה, גם בקטגוריות גבוהות ויקרות יותר, ניכר כי היבואניות מגלות לפתע את הדרך להוזיל דגמים קיימים, ולו גם לתקופות מוגדרות מראש כ"מבצע מוגבל בזמן". כדי להבהיר עד כמה צמחה הקטגוריה הזניחה עד כה, נציין כי קיה לבדה מכרה כ-4,000 מכוניות מדגם פיקנטו עד עתה השנה.
יוקרה זה אודי
מגמה נוספת, המתבטאת במספרים קטנים בהרבה אך ביוקרה רבה (תרתי משמע), שייכת לקטגוריית היוקרה. אודי הגרמנית, שרק לפני כשלוש שנים הביטה מעלה אל ב.מ.וו ומרצדס, התרחקה מהן באופן ניכר. בשמונת החודשים הראשונים של השנה מסרה אודי - ששיפרה את נתוני המכירות בכ-30% - מספר מכוניות זהה לשתי מתחרותיה גם יחד: 1,312 לאודי, 674 ו-650 לב.מ.וו ומרצדס בהתאמה, אשר לא שיפרו את תוצאותיהן השנה. לקסוס היפנית דורכת במקום עם 352 מכוניות חדשות מתחילת השנה, אינפינטי עם 204. קאדילק האמריקנית אגב, מציגה צמיחה מטאורית של כמעט 400%, עם 169 מכוניות השנה, לעומת 48 בתקופה המקבילה אשתקד.
אלו שעולות, ואלו שיורדות
מלבד הזינוק העקבי של יונדאי בראש רשימת המותגים, והכפלת כוחה של קיה, כדאי להזכיר את שמות היצרניות האחרות שעשו עד עתה השנה עסקים טובים. שברולט למשל זינקה בכ-50% לעומת אשתקד, עם 10,425 מכוניות לעומת 6,965 אשתקד. פולקסווגן שיפרה נתונים, וכך גם ניסאן, סקודה, פיז'ו, סיטרואן ופיאט - כולן עם צמיחה נאה מאד לעומת התקופה המקבילה ב-2010. אבל את הקפיצה המרשימה ביותר עשתה כצפוי אופל, אשר עברה השנה לידי קבוצת שלמה. תחת מדי היבואן החדש צמח המותג הגרמני פי 10 לעומת אשתקד, עם 3,362 מכוניות חדשות השנה.
על הצניחה של מאזדה כבר כתבנו, אך יש מספר מותגים נוספים שהשנה הנוכחית לא עושה עמם חסד - למרות הזינוק במספר המכוניות הנמכרות. הונדה רושמת ירידה קלה, וכך גם סובארו. במקרה של דייהטסו מדובר כבר בצלילה חופשית - מ-3,548 מכוניות אשתקד, ל-2,240 השנה.
מותג | אוגוסט | 1-8.2011 | 1-8.2010 |
1. יונדאי |
3,175 | 23,330 | 19,706 |
2. מאזדה | 1,481 | 17,286 | 21,175 |
3. טויוטה | 1,931 | 14,145 | 14,595 |
4. קיה | 1,656 | 10,810 | 5,367 |
5. שברולט | 1,031 | 10,425 | 6,965 |
6. סוזוקי | 886 | 9,154 | 8,511 |
7. פולקסווגן | 842 | 8,695 | 7,220 |
8. פורד | 1,176 | 6,673 | 6,648 |
9. ניסאן | 838 | 6,357 | 4,834 |
10. סקודה | 673 | 6,172 | 4,668 |
סה"כ | 19,675 | 162,303 | 142,371 |