דור אלון מזהירה: "חלק מתחנות הדלק ייסגרו"
עליית מדרגה באיומים מצד חברות האנרגיה, בעקבות ההחלטה לגבי הקטנת מרווח השיווק שלהן. לעת עתה החברות מתמקדות בהליכים המשפטיים נגד המהלך, אך מאיימות בהליכים שיפגעו בצרכנים. בעוד שבוע - הדיון בעליון בעתירה
"חברות הדלק עלולות לסגור תחנות אם ההחלטה לגבי הקטנת מרווח השיווק תישאר בעינה"; כך אומר פרקליטה של חברת דור-אלון, עו"ד דוד תדמור.
"חברה שמפסידה על תחנה שהיא מפעילה יכולה להחליט לסגור אותה. זה בהכרח יקרה. יש תחנות שזכות קיומן תיעלם בעקבות החלטת השרים," אומר תדמור. לדבריו, המהלך שבוצע הוא "התפרעות שלטונית, שקשה להיזכר בדבר מקביל לה בשנים האחרונות."
לאחר החלטת שרי האוצר והתשתיות על הפחתת המרווח עתרו רוב חברות הדלק הגדולות, כל אחת בנפרד, לבית המשפט העליון נגד ההחלטה. השופט אליקים רובינשטיין העדיף לא להיות זה שלוקח על עצמו את ביטול הצו באופן מיידי - ובכך להביא לזינוק של יותר מ20- אגורות לליטר במחיר הבנזין - אך קבע דיון ליום שני הבא. המדינה תציג את תשובתה לעתירה עד יום חמישי הקרוב.
לעת עתה החברות מתמקדות בהליכים המשפטיים, אך אם אלה לא יעלו יפה, ייתכנו צעדים נוספים. החברות לא יכולות לשבות, אך ייתכנו השבתות מצד עובדים ובעלי תחנות. החברות גם עלולות לסגור תחנות, באופן מלא או בחלק משעות היום, וכמובן עלולה להיות פגיעה בשירות ובהנחות - כפי שהצהירו החברות מאז החלו הדיונים בנושא.
"אם בית המשפט לא ישתכנע, התוצאה תהיה קשה: המחיר יהפוך לאחיד; ההנחות ייעלמו; התחרות בתדלוק האוטומטי תיעלם; בחלק מהחברות הפעילות תיפגע, וגם העובדים יסבלו, וחלקם יפוטרו. הקיצוץ שכופה הממשלה מוריד לחברות האנרגיה בישראל רבע מהמחזור שלהן - לא מהרווח, מהמחזור! - וזו תוצאה קיצונית וחסרת תקדים," אומר תדמור.
לדעתו, המדינה פעלה באופן בלתי לגיטימי. "הסיבה למהלך הזה הייתה לחץ על הממשלה שלא יעלה המחיר, על רקע המחאה החברתית. והפעלת פיקוח על מחירים בכדי להשיג יעד פוליטי של מניעת התמרמרות נגד הממשלה - אינה חוקית," הוא אומר.
"פיקוח על מחירים נועד למנוע רווחיות עודפת. הוא לא יכול להיות כזה שגורם לחברה למכור מוצר מפוקח בהפסד. המשמעות בפועל היא הלאמה, נטילת רכוש, הטלת מס שלא כדין. הממשלה לא יכולה לקחת רכושה של חברה, ולחלקו כסובסידיה לצרכנים. במחיר שנקבע לבנזין, יש חברות שלא מתקרבות אפילו לתשואה שבה מכיר מינהל הדלק. אני מקווה ומאמין שבית המשפט יתערב במהלך הממשלתי חסר הרסן הזה. אני בעד שיוזילו דלק, אך יש לזכור שהמס הוא 60% מהמחיר, והממשלה היא המרוויחה העיקרית מעליית מחירים. אם הממשלה רוצה להוזיל את הדלק, שתתכבד ותעשה זאת, אך לא באמצעות הפיכת חברות מתחרות למגזר הפסדי."
בינתיים, כאמור, צפויה התמקדות בהליך המשפטי. "דור אלון סבורה שהמהלך הממשלתי אינו תקין בלשון המעטה, ולא יעמוד במבחן משפטי. כרגע הדבר היחיד שאופרטיבי מבחינתנו הוא להתייצב בבית המשפט לדיון. יש לי אמונה מלאה בבית המשפט העליון," אומר תדמור.
ממשרד התשתיות בחרו שלא להעביר תגובה. מהאוצר נמסר כי "תהליך בחינת מרווח השיווק החל לפני מספר חודשים, זמן רב לפני תחילת המחאה. התהליך נבחן בוועדה מקצועית משותפת למשרדי האוצר והתשתיות, וכבר בתחילתו הוחלט, על דעת חברות הדלק, להקפיא את מרווח השיווק (אי העלאת 2 אג.(' הלו"ז להתכנסות הוועדה וקבלת החלטה בנושא גובה המרווח שייכלל במחיר המירבי לצרכן נקבע מראש לפני חודשים. ועדת המחירים עמדה בלוח זמנים זה."
הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"