שוק הרכב הדו-גלגלי: עדיין לא מתאוששים
בחודש אוגוסט נמכרו 1,350 כלי רכב דו-גלגליים במדינת ישראל, ירידה של יותר מ-10% לעומת החודש המקביל אשתקד, וצלילה של כ-30% לעומת 2009. מתחילת השנה נמכר מספר דומה של כלים לעומת 2010
הוזלת ביטוח החובה עדיין לא משפיעה. לפני מעט יותר מחודש ימים, אישרה הכנסת בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שהגישה חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, בעקבתיה צפויה הוזלה של מחירי ביטוח החובה לכלים דו-גלגליים. יישום החוק אמור להוזיל את ביטוח החובה בשיעור של 12% במקרה של רוכב בן 25 עם קטנוע 50 סמ"ק. ואילו רוכב בן 35 עם קטנוע 125 סמ"ק, יזכה בהוזלה של 8% עד 10% - כך הערכות האוצר. מטרת הצעת החוק ברורה: הקלת נטל הביטוח על רוכבי הקטנועים והאופנועים בישראל, אשר גרם לירידה דרמטית במספר הכלים הדו-גלגליים שנמכרים כאן במהלך השנה.
ואיך זה משפיע על שוק הרכב הדו-גלגלי? נתוני אוגוסט שהתפרסמו היום על-ידי איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי בלשכות המסחר, מלמדים כי אין שינוי. למעשה, מספר הכלים הדו-גלגליים החדשים שנמכרו מתחילת השנה, כמעט וזהה למספר שנמכר כאן בתקופה המקבילה אשתקד - 10,632 קטנועים ואופנועים שונים, לעומת 10,578 אשתקד. יש עם זאת לזכור כי ב-2009, עמד המספר על 13,401 כלים חדשים בשמונה חודשים.
בסך הכל נמכרו בישראל מתחילת השנה 5,468 כלים בנפח "עד 125 סמ"ק", ו-3,357 כלים עד 250 סמ"ק - שתי קטגוריות שתופסות נתח שוק עצום של כ-85% מכלל כלי הרכב הדו-גלגליים שנמכרים בישראל. לאלה יש להוסיף 108 קטנועים בנפח של עד 50 סמ"ק, ו-1,032 כלים בנפח של בין 250 ל-500 סמ"ק. בקטגוריית הנפח הגדול יותר ("עד 750") נמכרו 332 כלים, ובקטגוריית הנפח הגבוהה ביותר ("מעל 750") נמכרו 313 כלים.
נפח מנוע | 2011 | 2010 | 2009 |
עד 50 סמ"ק | 11 | 12 | 19 |
51-125 סמ"ק | 724 | 810 | 1030 |
126-250 סמ"ק | 429 | 463 | 458 |
251-500 סמ"ק | 129 | 148 | 172 |
501-750 סמ"ק | 31 | 31 | 65 |
750 סמ"ק ויותר | 26 | 39 | 47 |
חשמלי | - | - | 12 |
ינואר עד אוגוסט | 1,350 | 1,503 | 1,804 |