סטודנטים במקום מורים: "אין מי שייכנס ללמד"
מנהלים ומחנכים מעידים על קושי בגיוס אנשי הוראה, שמשפיע על איכות השיעורים: "מצב הזוי". אילו מקצועות נפגעים במיוחד?
שבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים, ויש בתי ספר שעדיין מתקשים לגייס מורים חדשים, ונאלצים לאלתר פתרונות ולהתפשר על איכות ההוראה. משיחות עם מנהלים ואנשי חינוך רבים, עולה כי עיקר הבעיה היא במקצועות אנגלית, לשון ומדעים. לטענת אנשי החינוך, המחסור הגדול בביקוש להוראה מקשה מאוד על איתור וגיוס של מורים איכותיים.
פתיחת שנת הלימודים - כותרות אחרונות ב-ynet:
עוד בערוץ החדשות :
"זה מצב הזוי. שבוע מפתיחת שנת הלימודים ואני עדיין בחוסר של שני מורים ללשון ואין לי מי שייכנס ללמד בכיתה", אמר מנהל תיכון במרכז הארץ. "כבר למעלה מחצי שנה אני מנסה לקלוט מורים חדשים, אך המצוקה גדולה מאוד ובלית ברירה אני בינתיים מוותר על שעורי הלשון ונותן לתלמידים תגבור במקצועות אחרים בתקווה למלא את השורות כבר בימים הקרובים".
מנהל אחר באזור המרכז סיפר כי הצליח לגייס סטודנטית להוראה שתלמד אנגלית לבגרות, "אך זהו מצב פסול כי בלחץ הזמן אין לי שום יכולת לבדוק את כישוריה, אבל אני לא אעשה מעצמי צחוק ואתן למורה לגאוגרפיה ללמד אנגלית".
על פי הערכות בכירי משרד החינוך, יישום הרפורמות החדשות במערכת - "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" - אמור היה ליצור ביקוש הולך וגובר למקצוע ההוראה, בעיקר מצד צעירים איכותיים. שיפור תנאי ההעסקה ומיקוד התוכניות באוכלוסיית המורים עצמה עשוי, בהתאם לכך, להוביל לשיפור עתידי, אך לעת עתה, חלק מבתי הספר עדיין מחפשים פתרונות.
ראש ישיבת אמי"ת החדשה בפתח תקווה, הרב שמעון שושן, אמר כי "אכן מדובר במצוקה קשה, בעיקר במקצועות המדעים והאנגלית. רק אתמול, חמישה ימים לאחר פתיחת השנה, הצלחתי לקלוט מורה חדש למדעים וידוע לי על בתי ספר נוספים שנמצאים בבעיה דומה".
"תמרונים במערכת השעות"
מנהל אחר ממרכז הארץ טען למחסור במורה לפיזיקה ואילו מנהל מהדרום סיפר כי בלית ברירה, קלט לאחרונה בבית ספרו שישה סטודנטים למתמטיקה, אנגלית ולשון, ללא כל הכשרה וניסיון בתחום. "לצערי הרב, אני עדיין עושה תמרונים במערכת השעות כדי לנסות ולייצב את המערכת", סיפר. "כמדיניות, אנו מסרבים לקבל לעבודה סטודנטים ללא הכשרה אבל אנו נאלצים לפעול בחוסר ברירה כי מדובר במקצועות חובה לבגרות. הבעיה היא שהמורים לא רוצים לעבוד בפריפריה אפילו תמורת חוזים אישיים והטבות מפליגות והתוצאה היא שאנו נאלצים להתפשר על רמת ההוראה בכיתות".
מנהלת אחרת מאזור הדרום אמרה כי "משרד החינוך הגדיל את שעות לימודי המדעים לתלמידים, אך יש חוסר איזון בין התקן לביקוש להוראה. הבעיה הגדולה היא במחסור של מורים איכותיים ל-4 ו-5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, ובלית ברירה אנו דורשים מהמורים שיעבדו משרה וחצי כדי להשלים פערים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "במשרד לא ידוע על מחסור במורים, שכן לא התקבלו דיווחים מהמנהלים על מחסור שכזה".