שתף קטע נבחר

נוסעי הרכבת היכונו: "אם כל השביתות" בדרך

פרסום ראשון: אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון במשא ומתן בין ועד עובדי הרכבת וההנהלה, תשותק תוך מספר ימים פעילות רכבת ישראל. בתחילה כנראה באופן חלקי, אחר כך באופן מלא וללא הגבלת זמן

האם אנחנו עומדים לפני השבתה כללית של רכבת ישראל, לפרק זמן בלתי מוגבל? ל-ynet נודע כי יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, הודיעה לעובדים כי בקרוב צפוי הוועד להכריז על עיצומים, שעלולים להסלים עד כדי שביתה מלאה. על-פי הערכות ברכבת, הוועד עשוי לפתוח בשביתה כבר בימים הקרובים, וזאת מאחר שב-16 בספטמבר פגה מחוייבותו ל"שקט תעשייתי". הסיבה לשביתה, כך מציין מקור בחברה, היא כוונת המדינה להעביר את ביצוע התחזוקה של עשרות קרונות חדשים לידי היצרנית שתספק אותם לרכבת ישראל.

 

תחנת סבידור בתל-אביב, בזמן שביתת הרכבת בחודש מאי האחרון (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תחנת סבידור בתל-אביב, בזמן שביתת הרכבת בחודש מאי האחרון(צילום: ירון ברנר)

 

במקביל, הכריזה ההסתדרות ביום שישי האחרון (9.9) על סכסוך עבודה ברכבת. בהודעה שנשלחה להנהלת החברה, נכתב כי הסכסוך מוכרז עקב פתיחת קו חדש בין ראשון-לציון ותל-אביב, שיגרום ל"השלכות מהותיות על תנאי עבודה ועומס עבודה על העובדים". בהודעה, שהגיעה לידי ynet, נכתב כי על-פי החלטת ההסתדרות, תחל שביתה חלקית של כ-50 עובדים ב-24 בספטמבר. אולם גורמים ברכבת הזהירו כי פגיעה בפעילות קו מרכזי זה, עלולה לגרום לשיבושים חמורים בתנועת הרכבות בכל הארץ.

 

 

על-פי מקור בחברה, הבהירה יו"ר הוועד כי על עובדי הרכבת להיערך למאבק ארוך, במהלכו אף עשויות משכורותיהם להיפגע. בוועד טוענים כי העברת תחזוקת הקרונות לידי היצרנית, שזוכה לגיבוי מלא מצד משרד האוצר, תביא להפרטת חלק מהותי מפעילות החברה. לדברי המקור, יו"ר הוועד אף הצהירה כי אם לא תיענה דרישת העובדים לבטל את הוצאת תחזוקת הקרונות מידי עובדי הרכבת, תוכרז שביתה כללית, אותה הגדירה כ"אם כל השביתות".

 

"זו מדיניות של הפרטה" 

בתגובה לפניית ynet, אמרו היום בהסתדרות כי המשא ומתן שהתנהל בחודשים האחרונים בין הוועד והנהלת הרכבת, עלה על שרטון. "יש כאן מדיניות של הפרטה, ולא עניין כלכלי או רצון להתייעל", אומר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "אנחנו הצענו לתת את כל מה שהם (ההנהלה ומשרדי האוצר ותחבורה, ש.ה) מבקשים - במסגרת ההסכם הקיבוצי ובלי תוספת שכר - ובכל זאת הם מסרבים. המשמעות היא שהם רוצים לפרק את העבודה המאורגנת ברכבת ישראל, ואנחנו לא יכולים להיות שותפים לזה".

 

לדברי אדרי, העובדים מחויבים ל"שקט תעשייתי" עד ה-15 בספטמבר, אך לאחר מכן יפנו לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, ויבקשו לשחרר את הוועד מכל הגבלה. אם יענה בית הדין לבקשה, יוכלו העובדים לנקוט עיצומים. "המשא ומתן הזה מיצה את עצמו", מסכם אדרי. "אי אפשר להמשיך בלי הכרעה של הדרג הפוליטי - שרי התחבורה והאוצר צריכים לקבל החלטה בעניין".

 

"מדובר בהחלטות שקיבלה ממשלה, ולא בהחלטה של ההנהלה", אומרים היום ברכבת ישראל, ומסבירים כי בשנים הקרובות צפויה החברה להגדיל משמעותית את היקף פעילותה - ולכן נדרשת למעשה הוצאת התחזוקה לידי קבלנית-משנה. "כהחלטה אסטרטגית של המדינה, ובהתחשב בזמן הקצר שנותר עד הגדלת הפעילות של הרכבת, האפשרות המועדפת היא העברת התחזוקה לידי היצרנית של הקרונות".

 

"ההפסד יהיה כבד מנשוא לנוסעים"

בוועד עובדי הרכבת מזהירים מפני הפרטת פעילות החברה. בתגובה לפניית ynet, אמרו כי "ההפסד שייווצר משליטתן של חברות פרטיות בהפעלת קווי הרכבת, שכל עניינן יהיה למקסם את רווחיהן, יהיה כבד מנשוא לציבור הנוסעים הישראלי - מחיר הנסיעה יעלה, הבטיחות תיפגע, וקווים לפריפריה יסגרו עקב חוסר כדאיות כלכלית". בוועד גם מתייחסים לכוונה להעביר את עבודות התחזוקה לידי יצרנית הקרונות. "ישנו ניסיון לפרק ולרסק את העבודה המאורגנת, ולייצר עבדות מודרנית". 

 

מנגד, יש בחברה מי שסבורים כי התנהלות הוועד תפגע בסופו של דבר דווקא בעובדים. "זו סכנה לעתיד של העובדים, ולא של אף אחד אחר", אומר מקור בחברה. "ההתנהלות הזו מייצרת שנאה בקרב הנוסעים נגד ההרכבת ונגד העובדים, לכן מי שישלם בסוף זה העובדים עצמם. אם היא (יו"ר הוועד, ש.ה) רוצה למחות בעניין הפרטה, שתלך להפגין מול הבית של שר התחבורה, אבל שלא תעשה שביתה על הגב של הנוסעים".

 

שר האוצר נגד שר התחבורה?

על-פי הערכות, המחלוקת בין הוועד והנהלת הרכבת תגיע בסופו של דבר להכרעתם של שרי התחבורה והאוצר - אך יתכן כי אלה אינם מחזיקים באותה דעה. שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי לתמוך בעמדתם של אנשי המקצוע במשרדו, ולפיה רכישת הקרונות החדשים תותנה בביצוע עבודות התחזוקה על-ידי היצרנית. מנגד, שר התחבורה, ישראל כץ, כבר הצהיר בעבר כמה פעמים כי הוא מתנגד לכל הפרטה של פעילות הרכבת, ולכן יש מי שמעריכים כי יתנגד למהלך.

 

ראוי להזכיר כי רק לאחרונה הגיעו משרד התחבורה, הנהלת הרכבת וועד העובדים להסכמות בעניין רפורמת בטיחות מקיפה. בתחילת אוגוסט הודיע השר כץ כי הצדדים הסכימו ליישם שורת צעדים, ובהם - הקמת רשות לאומית לרכבות, הנהגת מבחני הסמכה לנהגים, והתקנת מצלמות וידאו בקטרים. ההסכם נחתם ימים ספורים לפני שנכנס לתוקף איומו של כץ לסגור את הרכבת ב-17 באוגוסט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הוועד, גילה אדרעי
צילום: אבי מועלם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים