פולקסווגן ופורשה, אין מיזוג. בינתיים
מיזוג שתי היצרניות אשר תוכנן לשנה זו נדחה, משום חקירות ותביעות משפטיות כנגד מניפולציית שוק לכאורה. מניית פורשה ירדה ב-26% מאז תחילת השנה
לא מיזוג, אבל כן לרכישה? לפני כשנתיים חתמו פולקסווגן ופורשה הגרמניות על הסכם מיזוג, שאמור היה להיכנס לתוקפו השנה. אלא שבסוף השבוע האחרון הודיעו בפולקסווגן כי המיזוג לא יכול להתבצע, ואנליסטים מעריכים שספק אם יש לו כלל סיכוי. בפולקסווגן אומרים כי הם מחפשים דרכים ליצור "קבוצה אוטומוטיבית מאוחדת", אך נראה כי גם אם כלפי חוץ זה מה שיקרה, ופורשה אכן תהיה לחלק מארסנל המותגים המרשים ביותר בתעשיית הרכב העולמית, לא מדובר יהיה במיזוג.
שתי תביעות משפטיות בארה"ב וגרמניה, בעניין הטיות שוק לכאורה שנעשו לאחר (ובמסגרת) ניסיונה הכושל של פורשה לרכוש את פולקסווגן ב-2009, מונעות את התקדמות העסקה. לפי הערכות שונות, תנסה כעת פולקסווגן לרכוש את פורשה, במקום להתמזג עמה. המשמעות: צניחה כמעט ודאית בערכה של אחת מיצרניות הרכב הרווחיות בהיסטוריה.
בהודעה נפרדת לתקשורת הסבירו בפורשה כי אותן תביעות משפטיות גרמו לקשיים בהערכת ערך החברה, ולכן מנעו מעשית את הפיכת תכניות המיזוג למציאות. אלא שמול הודעה לא לגמרי משכנעת זו, אומרים אנליסטים בשוק ההון כי "המיזוג לא נדחה, אלא בוטל לחלוטין", כך לפחות הסביר אנליסט גרמני בכיר, שביקש להישאר אנונימי. לדבריו, פולקסווגן תנסה כעת לרכוש את השליטה המלאה בפורשה עד 2014, במחיר נמוך יחסית של 3.9 מיליארד דולרים.
אגב, ביטול המיזוג מגיע בזמן ממש לא נוח לקונצרן פולקסווגן, לאחר שסוזוקי היפנית איימה להפסיק את שיתוף הפעולה עם החברה. משמעות ההרעה ביחסים עם היצרנית היפנית היא בעיקר השפעה שלילית אפשרית על פוטנציאל הגדילה של החברה בשווקים מתפתחים. כתוצאה מכך עשויות תכניות החברה המוצהרות - יצרנית הרכב הגדולה בעולם עד סוף העשור - להיתקל בקשיים. מניית פורשה צללה מיד עם ההודעה ביותר מ-11%, ומתחילת השנה רשמה נפילה של כ-26%.