שאלות בראיון עבודה - מעניין באימונים, קל בקרב
מעצב גרפי, מנהל מכירות ורכזת הדרכה, ניגשים לראיון עבודה - ולא, זו אינה תחילתה של בדיחה. האם הצליחו בראיון? איזה שאלות שאלו אותם? ואיך התמודדו עם השאלות הקשות? באירוע פייסבוק של AllJobs יועלו קטעי וידיאו על היערכות לראיונות עבודה ומומחים יסבירו איך להתכונן לשאלות הקשות
שאלות קשות בראיון עבודה – איש אחד לא נהנה מהן, אבל גם אין ברירה: חייבים לעבור אותן בהצלחה כדי להשיג את העבודה הבאה.
- הטעויות המיותרות ביותר של מחפשי העבודה
- במו"מ על תנאי ההעסקה? כך לא תפוצצו אותו
- לשקר או לא לשקר בראיון עבודה? זו השאלה
משנה לשנה נראה כאילו אנשי הגיוס התחמשו בעוד ועוד טקטיקות שיעזרו להם לחדור לעומק הנפש של המרואיין, בניסיון להבין האם דווקא הוא המועמד המתאים לתפקיד.
5 שאלות שכיחות בראיון עבודה
כדי להתמודד עם התהליך הזה בהצלחה כדאי לשפר את כישורי חיפוש העבודה, לשייף את קורות החיים וכמובן – לדעת להתראיין. כן, גם את זה לומדים. איך? בעיקר על ידי הבנת הבסיס לשאלות שנשאלות בראיון, וחידוד היכולת לנסח תשובה שתיקח את המרואיין לשלב הבא ולא תוציא אותו מהמרוץ.
אירוע "זבוב על הקיר", ייערך זו השנה השנייה היום (ד') החל מהשעה 12:00, בעמוד הפייסבוק של AllJobs - במהלכו יוצגו 5 סרטוני הדמיה שבעזרתם ידגימו ויענו מומחי AllJobs על שאלות שכיחות בראיונות עבודה.
מעבר לשאלות האלה, הגולשים מוזמנים להוסיף שאלות מניסיונם או חוויותיהם – והמומחים יספקו להם כלים להתמודד עימן.
את האירוע תוביל יעל פרימק, מומחית AllJobs להצלחה בראיונות עבודה.
אילו שאלות שואלים בראיונות עבודה?
סרטוני ההדמיה שיוצגו באירוע הפייסבוק של AllJobs יעסקו בשאלות הבאות:
• "איפה אתה רואה את עצמך בעוד 5 שנים?"
• "למה אתה רוצה את התפקיד הזה?"
• "איך זה שאין לך המלצות מהמעסיק הקודם?"
• "ספר לי על כישלון שהיה לך בתפקיד הקודם"
• "מה האנשים שעבדו איתך היו אומרים עליך?"
בניגוד לרושם, המראיין דווקא לא מנסה להכשיל את המרואיין
"לעתים התשובות הגרועות באמת נובעות דווקא ממנגנון של התגוננות – המרואין חושש שהמראיין מנסה להכשיל אותו או 'לחפש אותו', כשלמעשה מדובר בניסיון להכיר אותו יותר טוב", אומרת פרימק. "מעבר לזה, לעתים שאלות שנשאלות על ידי המראיין בתמימות, פוגעות מבלי דעת בנקודה רגישה במיוחד אצל המרואיין – התשובה במקרה כזה צבועה בצבעי העלבון או הרגישות של המרואיין".
פרימק מספרת על נועם, בן 31, הפונה לתפקידים של שירות לקוחות ונשאל באופן קבוע "מה התוכניות שלך לעתיד? והאם אתה מתכוון ללכת ללמוד?" מכיוון שנועם נחל בעבר כישלונות בתחום הלימודים האקדמאיים, השאלות מהסוג הזה הלחיצו אותו. הדבר יצר אצלו אנטגוניזם מיידי לשאלה, וגרם לו להסביר למראיין למה לדעתו לימודים אקדמאיים הם דבר מיותר.
"אחרי ששיקפתי לנועם את הבסיס לשאלה: המראיין בסך הכול רצה להבין כמה זמן נועם מתכוון להישאר בתפקיד וכמה משמרות יוכל לתת, נועם נרגע וחשף את התשובה האמיתית שלו – הוא לא מתכוון ללמוד כרגע ושהוא רואה את עצמו מתפתח בתחום השירות או העבודה עם אנשים – תשובה קצרה, אמיתית ועניינית".
איך להבין מה המראיין רוצה
כשל בהבנת הבסיס לשאלה אצל המראיין הוא בעיה נפוצה אצל מרואיינים. קחו לדוגמא את לילך, מנהלת כספים, שלא ידעה איך לענות על השאלה הנפוצה "מדוע את רוצה את התפקיד?" בעיניה, זה היה ברור מאליו - היא צריכה לעבוד ולהתפרנס, והתפקיד מתאים לניסיון שלה.
פרימק מספרת: "ניסיתי לברר עם לילך, האם יש משהו מעבר לזה - האם יש משהו שמעניין אותה בתחום העיסוק של החברה? גודל החברה? תחום העיסוק שלה בחברה?"
פרימק הנחתה את לילך לעשות שעורי בית לגבי חברה שבה היא עתידה להתראיין, לקרוא עליה ולכתוב לעצמה נקודות שמוצאות חן בעיניה. לילך חזרה נלהבת: היא גילתה שהחברה עוסקת בייצור מוצרים ידידותיים לסביבה - נושא שקרוב לליבה. מעבר לזה, חברה שעובדת בחברה סיפרה לה שיש שם אוירה מאוד טובה בקרב העובדים והמנהלים – עוד דבר שהיה חשוב לה. קריאה נוספת של תיאור המשרה חידדה לה גם את העובדה שמדובר בניהול מחלקה המונה חמישה עובדים – תפקיד ניהולי שקרץ לה.
"הכנה מוקדמת לשאלות שנשאלות ובירור פרטים בטרם ההגעה יעזרו לכם לענות למראיין בצורה הטובה ביותר," אומרת פרימק. מכאן הדרך קצרה לשלב הבא – להיות האחד שמתקבל.