שתף קטע נבחר
 

עליית מדרגה: עובדי הרכבת פונים לבית המשפט

האם תושבת תנועת הרכבות החל מיום ראשון הקרוב? אם בית הדין לעבודה יאשר זאת ביום ראשון הקרוב, יפתח ועד עובדי הרכבת בשורת שיבושים העלולים להגיע עד כדי השבתה מלאה של תנועת הרכבות

זה רשמי: עובדי הרכבת מבקשים לשבות. ביום ראשון הקרוב (18.9) יתייצבו נציגי ועד עובדי הרכבת וההסתדרות בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, ויבקשו את אישורו לפתוח בעיצומים. אם יאשר זאת בית הדין, צפויים העובדים לשבש את פעילות הרכבת - החל בהאטת פעילות מכוונת, דרך השבתת קווים מרכזיים ועד השבתה מלאה של פעילות רכבת ישראל.

 

 

שביתת הרכבת בחודש מאי האחרון (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
שביתת הרכבת בחודש מאי האחרון(צילום: אוהד צויגנברג)

 

העובדים מבקשים למחות נגד כוונת המדינה להעביר את עבודות התחזוקה של עשרות קרונות חדשים לידי היצרנית שתספק אותם לרכבת. ועד העובדים כבר הודיע כי בכוונתו לנקוט עיצומים, ואף להשבית כליל את פעילות הרכבת, אם תביעתו לבטל את ההסכם עם יצרנית הקרונות לא תיענה. יש לציין כי היום (ה') בחצות יפוג תוקפו של הסכם קודם בין הוועד והנהלת הרכבת, לפיו התחייבו העובדים לקיים "שקט תעשייתי".

 

ברכבת ישראל דוחים היום את טענות הוועד וההסתדרות בעניין ההפרטה לכאורה של עבודות התחזוקה. "לא צפויה כל פגיעה בעובדי התחזוקה הקיימים", אומרים שם ל-ynet. "רכבת ישראל תמשיך בקליטת עובדים חדשים גם באגף זה, בהתאם לצרכים. הדיבורים על הפרטה הם דמגוגיה בלבד ומסך עשן. אנו מקווים כי יו"ר הוועד וההסתדרות יבחרו בערוץ של הידברות וינהלו משא ומתן אמיתי וממוקד מול הנהלת החברה, ולא יבצעו פעולות אשר יביאו לפגיעה בציבור הנוסעים והעובדים".

 

בקשת ynet לקבל את התייחסותו לנושא של שר התחבורה, ישראל כץ, לא נענתה. ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

 

תמיכה מלאה של ההסתדרות

כוונת העובדים לנקוט עיצומים ואף להשבית את תנועת הרכבות, עליה דווח לראשונה ב-ynet בתחילת השבוע, זוכה לתמיכה מלאה של ההסתדרות. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אומר היום כי למרות שקיבלו את דרישות המדינה לשיפור איכות עבודות התחזוקה ברכבת, מתעקשים במשרד האוצר להעביר את העבודות לידי יצרנית הקרונות.

 

"ביקשתי מנציגי האוצר למנות את כל דרישותיהם", מספר אדרי. "הסכמנו לכל, בתנאי אחד - שמי שיעשה את העבודות יהיו עובדי הרכבת. הסכמנו אפילו למחיר העבודה של הקבלן. לתדהמתי, נציגי האוצר סירבו. כך שברור לי שמטרתם אינה לשפר את עבודת התחזוקה ברכבת, אלא להפוך את העובדים לעובדי קבלן נטולי זכויות, וכך לפגוע בעבודה המאורגנת ברכבת".

 

אדרי מציין כי הסכם ליישום רפורמת בטיחות, עליו הכריז שר התחבורה בתחילת אוגוסט, מעיד על נכונות העובדים לפעול לשיפור השירות לנוסעים. "ההסכם הבטיחות שעשינו, ללא קבלת תמורה בדמות תוספת שכר או משהו דומה, מוכיח כי עובדי הרכבת אחראים וטיב השירות לנוסעים עומד בראש מעיניהם", הוא אומר. "ההסכם מוכיח שאפשר להנהיג שינויים ברכבת".

 

חוץ משביתה, גם סכסוך עבודה

במקביל למחאה נגד העברת עבודות התחזוקה לידי יצרנית הקרונות, הכריזה ההסתדרות לפני כשבוע על סכסוך עבודה ברכבת בעניין פתיחת קו חדש בין תל-אביב וראשון-לציון. בהסתדרות טוענים כי פתיחת הקו החדש, המתוכננת ל-25 בספטמבר, תפגע בתנאי העבודה של עובדי הרכבת, ותגביר משמעותית את עומס העבודה בחברה. למרות שסכסוך העבודה נוגע לכ-50 עובדים, גורמים ברכבת מעריכים כי הוא עלול לגרום לשיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ.

 

יש לציין כי גורמים בענף התחבורה מעריכים כי שר התחבורה, ישראל כץ, תומך בעמדת ועד העובדים וההסתדרות. לדברי אותם גורמים, בתמורה להסכמת ראשי הוועד וההסתדרות לתמוך ברפורמת הבטיחות ברכבת, יתנגד כץ להעברת עבודות התחזוקה לידי יצרנית הקרונות. מנגד, שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי לתמוך בעמדת פקידי משרדו, שבעבר כבר הבהירו כי רכש קרונות חדשים יותנה בהעברת התחזוקה לידי היצרנית.

 

ברכבת ישראל מסבירים היום ל-ynet כי "לציבור, לממשלה ולהנהלת הרכבת ברור כי החברה זקוקה לשינוי עמוק, על-מנת לשפר משמעותית את השירות לנוסעים". ברכבת אומרים כי בשנים הקרובות צפויה הכפלת כמות הרכבות היומית והגדלה משמעותית של מספר הנוסעים, וזאת בעקבות פתיחה של קווים חדשים ושדרוג של קווים קיימים. לכן, כך הם מסכמים, "נדרשת הרכבת להיערכות מיידית לתחזוקת הצי החדש בצורה טובה ובטיחותית".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אדרי: "האוצר רוצה לפגוע בעבודה המאורגנת"
צילום: בן קלמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים