צפו: איך מורידים עגלים ממשאית? עם דוקרן
פעילי "אנונימוס" טוענים כי עגלי בקר שהובאו מאוסטרליה לארץ, הוכו ע"י עובדי מתקן ההסגר בערבה במקלות עם דוקרנים ושוקרים חשמליים. חברת "אדום אדום": 'עובד חברת השירות הודח מתפקידו'. משרד החקלאות פתח בחקירה
פעילי עמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי חיים תיעדו בקיץ האחרון פריקה של עשרות עגלי בקר, שיובאו מאוסטרליה לישראל בספינה משא והובאו למתקן הסגר באזור צופר ואילות בערבה.
לטענת הפעילים, העובדים שתועדו על ידם במתקן ההסגר באזור צופר ואילות, השתמשו באלימות קשה נגד הבהמות במטרה להוריד אותן מהמשאיות אל מתקן ההסגר, כשהם חובטים בהן במקלות ובהם ישנם דוקרנים, וכן נעזרים במכשירי הלם חשמליים כדי לזרז את פעולת ההורדה של החיות.
"בתמונות ובסרטונים רואים תמונת מצב מאוד ברורה - גרימת סבל לבעלי חיים ללא שום צורך. יש דרכים נכונות יותר להוריד בעלי חיים כדי לפרוק אותם ממשאית, בטח ובטח, ללא שימוש בהכאה וחישמול של עגלים", אומר ל-ynet רונן בר, דובר העמותה.
לדבריו, עשרות אלפי העגלים ב"משלוחים החיים" הוצאו מסביבת המחייה הפתוחה שלהם באוסטרליה ועברו טלטלה במשך שבועות עד שהגיעו לישראל בספינה, כשהם נתונים בצפיפות קשה. "חלק מהם לא שרד את המסע ומי שכן, יעבור פיטום אינטנסיבי עד לשחיטה".
מאבק עולמי נגד המשך משלוחי הבקר
"זו פעם ראשונה שראיתי שימוש, במה שנראה כמו דוקרן, יחד עם אלימות נגד הבקר במהלך ההורדה שלו, דבר שהוא מנוגד לחוק. לא יתכן שאנשים חסרי הכשרה פורקים את הבקר ומכים אותו בחוזקה, עד שלעגלים אין ברירה והם נאלצים לרדת מהמשאית", מוסיף עו"ד יוסי וולפסון, שעמד בראש הוועדה לנושא הובלת בעלי חיים בשרותים הווטרינרים.
"ישנן שיטות אחרות להורדה לא אלימה ממשאית. השאלה היא מי מפקח על הפעולות הללו? אין סיבה שאם אנשים בארץ רוצים לאכול בשר בקר, שעגלים יעברו מקצה אחד של העולם לקצה השני שלו, בתנאים קשים".
ב"אנונימוס" ציינו כי הם הגישו תלונה למשטרה והעבירו את המידע למשרד החקלאות, במטרה לחקור את המקרה ולהפסיק את ייבוא העגלים מאוסטרליה. בעמותה טוענים כי ממידע שהגיע אליהם, עיקר העגלים במשלוח הנוכחי יועדו לפיטום ושחיטה לטובת מותג המזון "אדום אדום" בבעלות "תנובה" והשאר נשלחו למשחטות בעזה.
הממצאים שתיעדו הפעילים נחשפו גם בתקשורת האוסטרלית ובה דווח כי משרד החקלאות האוסטרלי מעורב בפרטי המקרה וכי הדבר נבחן על ידי גורם פיקוח עצמאי שיבדוק את נושא משלוחי הבקר.
על פי נתוני משרד החקלאות, ב-2010 יובאו לישראל 96 אלף עגלי בקר מאוסטרליה ואירופה למטרות גידול ושחיטה בישראל. בכוונת העמותה לקיים מחר (ב') הפגנה ליד ביתה של יו"ר "תנובה", זהבית כהן, ברמת השרון, בדרישה לעצור את המשך תופעת "המשלוחים החיים".
"אדום אדום": עובד חברת השירות הודח מתפקידו
מחברת "אדום אדום" נמסר בתגובה לפניית ynet כי: חברת "אדום אדום" שמה דגש רב על כללי התנהגות נאותים בטיפול בבעלי חיים לכל אורך תהליך שרשרת האספקה בישראל, בהתאם לכללים הנהוגים בעולם ומוגדרים ע"י ארגון ה - O.I.E העולמי והרשויות באוסטרליה.
אנו רואים את הממצא שהובא לידינו בחומרה רבה ופנינו בדרישה מיידית לחברה המספקת לנו את השירות, להפסיק עבודתו של העובד לאלתר. העובד הודח מתפקידו ואנו דואגים להעברת מסר ברור לכל עובדי החברה ונותני השירותים בתחום הבקר לבל ישנה מקרה מעין זה".
משרד החקלאות: הפרה לכאורה של החוקים. החלה חקירה
במשרד החקלאות ציינו כי על פי התמונות שהועברו לידיו, "אכן מדובר בהפרה לכאורה של החוקים והתקנות בעניין צער בעלי חיים, ולאחר שהפרטים והראיות נאספו, החלה לפני כשבוע יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות בחקירה בנושא, שבסופה תישקל הגשת כתבי אישום באם יימצא שהחוק הופר.
משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקיים פעילות ענפה בכל הקשור לקידום רווחת בעלי חיים, הן ברמת הפיקוח על עבירות צער בעלי חיים ואכיפתן, והן ברמת החקיקה וקידום רפורמות.
במסגרת פעילות זו למען רווחתם והקלת סבלם של בעלי החיים, קידם המשרד את אישור תקנות צער בעלי חיים להובלת בהמות (תקנות דומות הותקנו גם בהובלת והחזקת עופות ובעלי חיים אחרים), המסדירות את הובלתם של בעלי החיים כך שהדבר יתבצע בצורה המתחשבת ברווחתם. התקנות דואגות בין השאר לכך כי הובלת בעלי החיים תוגבל בזמן על מנת למנוע סבל מיותר, דאגה לתנאי הגנה והצללה מפני גשם, אוורור, צינון, צפיפות ועוד.
ההוראות אף אוסרות הובלת בע"ח כשהם פצועים, קשורים, מונפים, אחוזים בצורה אכזרית בעת ההטענה (כגון אחיזה בראש או בקרניים), חל איסור על שימוש בכוח או בשוקר למעט הפעלת כוח סביר, ועוד הוראות רבות נוספות. כמו כן ההובלה חייבת להתבצע בנוכחות משגיח או נהג אחראי שעבר הכשרה של משרד החקלאות הכוללת הכרת שיטות למזעור סבלם של בעה"ח, וטכניקות שונות לדאגה לרווחתם".
מכוח תקנות אלה, הוכשרו עד כה למעלה מ- 450 נהגים ומלווים בקורסים ללמידת שיטות שנועדו למזער את סבלם של בעה"ח, דבר שהביא לתוצאות והוריד משמעותית את מספר מקרי ההתעללות בעת הובלות. נציגי משרד החקלאות אינם יכולים אמנם להיות נוכחים בכל פריקה וטעינה של בעלי חיים (ואף אין חובת נוכחות כזו בתקנות), שכן המדובר במספר גדול מאוד של הובלות, אך יחד עם זאת מבצעים פקחי המשרד בדיקות מדגמיות במספר רב של הובלות, דבר המביא לצמצום התופעה".