רנו לוגאן: התרגיל המסריח של משרד התחבורה
חובת התקנת מערכת בקרת יציבות במכוניות פרטיות החל מ-2010, גרמה להפסקת שיווק רנו לוגאן שאינה מצוידת בה. כעת חוזרת המכונית לכבישי הארץ, כשהיא מומלצת בעיקר למשפחות ברוכות ילדים, זאת למרות שהיא עדיין אינה מצוידת במערכת. הכיצד? משרד התחבורה אישר לשווקו כרכב מסחרי לכל דבר ועניין
איך הופכת מכונית נוסעים לרכב מסחרי? בקלות. את הסיפור הבא אפשר למצוא כנראה רק בישראל: לפני כחודש הודיעה יבואנית רנו על שיווק מיניוואן לחמישה עד שבעה נוסעים, במחיר אטרקטיבי במיוחד של כ-99 אלף שקלים בלבד. אלא שפרסומי היבואנית - רנו לוגאן MCV - שכחו להזכיר כי היא אינה מצוידת במערכת בטיחות מצילת חיים, בשם בקרת יציבות אלקטרונית. וזאת, למרות שהחוק בישראל מחייב התקנת מערכת כזו בכל מכונית נוסעים המשווקת כאן, החל ב-2010.
- רנו לוגאן - מיניוואן זול, ולא מומלץ לקנייה
בירור קצר העלה כי היבואנית בפירוש אינה עוברת על החוק: הלוגאן הוגדרה בישראל כ"רכב מסחרי", ולכן ניתן לה פטור עד 2012 מחובת ההתקנה של מערכת הבטיחות החשובה, כמו לכמה כלי רכב מסחריים אחרים. אלא שבמקרה של הלוגאן מדובר בהגדרה מפתיעה ובעייתית. שכן המכונית הזו כבר נמכרה בעבר בישראל בתצורה דומה, ואז דווקא הוגדרה ברישומי משרד התחבורה כ"רכב פרטי" לכל דבר ועניין. יתרה מכך: היבואנית לא הסתירה את כוונתה לשווק את הלוגאן כמיניוואן משפחתי ולא כרכב להובלת סחורות, ואף הדגישה את ייעודו להסעת חמישה או שבעה נוסעים "בפרט בקרב הקהל הדתי והחרדי", לשון הודעת היבואנית.
מיד עם פרסום הודעת היבואנית בעניין הלוגאן, פנה ynet למשרד התחבורה בבקשה לקבל הסבר על החלטתו התמוהה, לאשר את ייבוא המכונית ללא בקרת יציבות. התשובה שהועברה הבטיחה כי "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בוחן את הנושא מול יצרן הרכב, וכן את התיעוד לפיו אושר הרכב. בהתאם לממצאי הבדיקה ובמידת הצורך, יבחן המשך שיווק הרכב". המשמעות היא כי במשרד החבורה אכן היו מודעים לבעיה מסוימת הנוגעת לבטיחות, אך לא מצאו נכון לעצור את שיווק הרכב עד קבלת ממצאי הבדיקה.
היום (ד'), לאחר אינספור פניות בנושא, נמסר ל-ynet ממשרד התחבורה כי "בהתאם לתקנות התעבורה ניתן לייבא רכב מסוג N1 (רכב מסחרי, ש.ה) ללא מערכת בקרת יציבות עד ליום 31.10.2011. הרכב שבנידון עונה לדרישה האמורה". במלים פשוטות: אין שום בעיה לייבא את הלוגאן, גם ללא בקרת היציבות, וזאת מאחר שמשרד התחבורה בדק ומצא שמדובר ברכב מסחרי. אז מה אם היבואנית משווקת אותו כ"רכב משפחתי מרווח", ומה זה משנה אם היא מייעדת אותו למשפחות גדולות, ולמי אכפת אם יש בו אפשרות לשבעה מקומות ישיבה. במשרד התחבורה החליטו שזה רכב מסחרי, וזהו.
אגב, מתברר שבמשרד התחבורה מבינים בבטיחות יותר טוב מכולם: לא רק מכל המחקרים שנערכו בנושא, אלא גם מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שכן שם דווקא סבורים שבקרת יציבות חיונית לבטיחות נהגים ונוסעים. "הרשות רואה במערכת בקרת יציבות כמערכת מצילת חיים, כפי שהוכח מחקרית בעולם", אומרים שם ל- בתגובה רשמית לפניית ynet. "הרשות סבורה כי המערכת צריכה להיות מותקנת בכל רכב נוסעים המשווק במדינת ישראל".
ומה עם הלוגאן? בעקבות פניית ynet, העבירה הרשות את הנושא לבדיקת אגף הרכב במשרד התחבורה. ושם, כאמור, גילו שבכלל מדובר ברכב מסחרי.