האיום מתממש: עובדי הרכבת פותחים בעיצומים
לאחר שפגישת העבודה בין ועד עובדי הרכבת ונציגי ההסתדרות להנהלת החברה והאוצר התפוצצה, עומדים העובדים להתחיל כבר הערב בעיצומים. לציבור הנוסעים הם קוראים למצוא דרכי נסיעה חלופיות. הנהלת הרכבת: "התנהגות כוחנית וזלזול מחפיר בטובת העובדים והנוסעים". במשרד התחבורה מסרבים להגיב
המשא ומתן התפוצץ - עיצומי עובדי הרכבת בדרך. ועד עובדי הרכבת וההסתדרות מודיעים כי הערב (ד') יחלו עובדי החברה בעיצומים, הצפויים לגרום שיבושים בתנועת הרכבות בכל רחבי הארץ. בהסתדרות ובוועד אף פנו בקריאה לנוסעים "למצוא דרכי נסיעה חלופיות". העיצומים ננקטים כמחאה נגד כוונת המדינה להעביר את ביצוע התחזוקה של עשרות קרונות חדשים לידי היצרנית שתספק אותם לרכבת.
- תחבורה ציבורית
: כל המידע ב-ynet
בהנהלת הרכבת מותחים הערב ביקורת חריפה נגד החלטת הוועד וההסתדרות לשבש את תנועת הרכבות. "הנהלת הרכבת רואה בהתנהגות כוחנית זו זלזול מחפיר בטובת העובדים ובציבור הנוסעים", אומרים שם. "אינטרסים צרים הנוגעים לפוליטיקה של שליטה הם המניעים את ועד העובדים - ולא דאגה אמיתי וכנה לצרכי העובדים וציבור הלקוחות".
גם במשרד האוצר מגנים את החלטת העובדים לנקוט עיצומים. "ועד עובדי הרכבת מעדיף שוב לנקוט בעיצומים כוחניים במקום לבוא בהידברות אמיתית", הם מסבירים הערב. "המהלכים בהם בוחר הוועד פוגעים קודם כל בציבור הנוסעים". בתחילת השבוע אף האשימו באוצר את הוועד בכך שהוא פועל למימוש אינטרסים פוליטיים. "ועד עובדי הרכבת אינו מעוניין בייעול והשבחת פעילות הרכבת. כל פעילותם נועדה לחזק את כוחם ומעמדם, ולכן הם מנסים לסכל כל ניסיון לשיפור השירות".
יש לציין כי שר התחבורה, ישראל כץ, סירב להגיב לפניות שהעביר ynet במהלך השבוע האחרון, ובהן התבקש להתייחס לאיומי הוועד ולהעברת עבודות התחזוקה לידי יצרנית הקרונות. פניית ynet הערב לתגובת משרד התחבורה בעניין העיצומים ברכבת, לא נענתה. במשרד גם סירבו להגיב בשבוע אחרון לשאלות בעניין היערכותם לקראת שביתה אפשרית ברכבת.
"גורמים לאי-צדק חברתי"
ההחלטה לממש את האיומים לנקוט עיצומים ולשבש את תנועת הרכבות, התקבלה לאחר שנכשלו דיונים שנערכו היום בין הוועד וההנהלה בעניין העברת עבודות התחזוקה ליצרנית הקרונות. בהסתדרות ובוועד העובדים סבורים כי ההחלטה להוציא את עבודות התחזוקה מידי עובדי הרכבת, מהווה הוכחה לכוונת המדינה להפריט את החברה ולפגוע בציבור עובדיה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר היום כי "זהו מאבק עקרוני נגד הפרטת העבודה והכנסת עובדי קבלן. המחאה החברתית הוכיחה כי הציבור מבין היום, יותר מתמיד, כי הרחבת תופעת עובדי הקבלן היא אחד מהגורמים לאי-צדק חברתי".
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, הוסיפה כי "המאבק הזה הוא למען הזכויות של הדור הבא של עובדי הרכבת. אנחנו לא רוצים שדור העובדים העתידי של הרכבת יהיה דור לא מאורגן, ללא יכולת להיאבק על זכויותיו. זהו מאבק על הזכות של הדור הצעיר לעבוד בכבוד".
בשיחה עם ynet, אומר הערב נהג רכבת ותיק כי כבר בבוקר החלו שיבושים בעבודת החברה. לדבריו, נתקל בחבלות שנגרמו לציוד בחלק מהקטרים - חבלות שעלולות לטענתו לסכן את חיי הנוסעים והעובדים. עם זאת, נהג הרכבת מעריך כי לא כל עובדי החברה ימלאו אחר הנחיות הוועד וההסתדרות. "יו"ר הוועד 'מכרה' את הנהגים והפקחים, כשחתמה על הסכם ליישום על רפומרת הבטיחות", הוא מסביר. "לכן, יהיו כאלה שלא ייענו להוראות של הוועד לפתוח בעיצומים".
"הוועד פוצץ את המו"מ"
ברכבת ישראל רואים אחרת את הדברים. "ועד העובדים פוצץ את המו"מ", מבהירים היום בהנהלת החברה. "ההנהלה ונציגי הממשלה הגיעו לדיון במטרה להציג בפני העובדים את המהלכים המבטיחים בטחון תעסוקתי, ולהבטיח שאף עובד לא יפוטר - ויתרה מכך, להציג את כוונות הרכבת לגייס עוד מאות עובדים נוספים".
למעשה, בהנהלה אף מאשימים את ההסתדרות ואת הוועד בפיצוץ המו"מ בכוונה תחילה. "ממהלך הדיון התברר כי ועד העובדים ונציגי ההסתדרות באו שלא במטרה למצות את הדיון בעניין", אומרים שם, "אלא הדגישו כי כל מטרתם היא לחזק את כוחו של הועד ולהוכיח מי באמת שולט בחברה".
עמדת משרד האוצר אינה שונה מהותית מזו של הנהלת הרכבת. "במסגרת המו"מ שמתקיים עם ועד עובדי הרכבת, הובטח להם כי ביצוע תחזוקת הציוד החדש על ידי היצרנית אינה פוגעת בעובדי הרכבת. ההיפך הוא הנכון. מספר עובדי הרכבת והתחזוקה בפרט, צפוי לגדול בשנים הקרובות נוכח הגידול הצפוי בכמות הנוסעים בפעילות הרכבת".