שתף קטע נבחר
 

איך לגייס את בית הספר לצרכי הילד? 5 עצות

הורים הם לרוב הסנגורים הכי מוצלחים של ילדיהם, ולכן במקרה של בעיה, בין אם מדובר בלקות למידה, הפרעות קשב או בעיה חברתית, חשוב שיהיו להם את הכלים הנכונים לטפל בה. ד"ר מלי דנינו מייעצת כיצד תוכלו לרתום את הצוות החינוכי לטובת ילדיכם

בית הספר הוא מוסד חינוכי. הילדים מבלים בו שעות רבות, רוכשים ידע, וגם, בין היתר, מיומנויות חברתיות וחוויות לחיים. בגיל הילדות רבים מהילדים מתמודדים עם קשיים לימודיים, חברתיים ורגשיים, קל וחומר ילדים עם לקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז. השבועות הראשונים של שנת הלימודים הם הזדמנות לפתוח דף חדש במערכת היחסים עם בית הספר ולגייסו לצרכי הילדים.

 

עוד על בית הספר בערוץ הורים :

 

אבל איך עושים זאת בפועל? ריכזתי עבורכם מספר עצות מעשיות שיסייעו לכם לרתום את בית הספר לצרכי לקויי הלמידה או בעלי הפרעות הקשב והריכוז. ההנחה היא שההורה הוא בדרך כלל הסנגור המוצלח ביותר של ילדו. אם הוא לא יפעל כראוי ולא ידרוש את זכויות ילדו, לעיתים אף אחד אחר לא יעשה זאת. חשוב להדגיש כי העצות נכונות לכלל ההורים, לאו דווקא להורים לילדים עם קשיי למידה.

 

1. קחו יוזמה ובקשו מפגש עם צוות בית הספר

כאשר להורים יש עניין שחשוב לשתף בו את צוות בית הספר, כדאי כבר בתחילת השנה לתאם מפגש שכזה, ולא להמתין. הורים יכולים לבקש פגישה מסודרת עם מנהלת בית הספר, המחנכת והיועצת. בהמשך השנה מומלץ לבקש פגישה מסודרת במקרים של התדרדרות במצב הילד, קשיים ובעיות, פגישה לסיכום שנה ועוד.

 

פגישה, שנערכת ביוזמת ההורים מחייבת את צוות בית הספר להיערך לקראתה, לשוחח על מצב התלמיד, לאסוף עליו נתונים ולהתעדכן. בדרך זו מניעים ההורים את הצוות לעשייה משותפת. אך גם לפגישה שנערכת ביוזמת בית הספר יש ערך גבוה, וחשוב להתכונן גם אליה. 

 

כיצד כדאי להתכנון לפגישה עם צוות בית הספר?

 

  • הגדרת מטרות

אם בית הספר יזם את הפגישה, ולא ההורים, עליהם לנסות ולהבין מבעוד מועד מהי מטרתה ולהגיע אליה מוכנים. אין טעם בפגישה לצורך קיטורים בלבד. מומלץ להגיע עם מטרות מוגדרות, רעיונות לפתרונות, חלופות וכו'. כדאי שהמטרות תהיינה ריאליות וברות השגה, כך שייבחרו יעדים ברורים, מוגדרים ומדידים. אין טעם להגיע לפגישה שמטרתה "שהילד ירגיש טוב יותר בבית הספר". יעד מעשי, לדוגמה, הוא שבסוף השנה יהיו לילד חבר או שניים שאיתם הוא נמצא בקשר.

 

ההורים צריכים להיות ממוקדים בתחום בו הם רוצים להשקיע את האנרגיה והכוחות ולהחליט על סדרי עדיפויות. האם שיפור במערכת היחסים עם המורה, התקדמות בלימודים בשני מקצועות, ועוד.

 

  • גיבוי במסמכים

על ההורים להגיע לפגישה עם המסמכים הקשורים במצב הילד, תוצאות אבחונים, המלצות של אנשי מקצוע וכל חומר מקצועי הקשור בלקויות הילד ובהיסטוריה החינוכית שלו.

 

  • תיעוד בפרוטוקול

מומלץ שהורים יכתבו פרוטוקול תוך כדי הפגישה, ולאחריה יעבירו את הפרוטוקול לבית הספר לצורך מעקב ופיקוח אחר הדברים שסוכמו.

 

  • אימון ומיקוד

פגישות של הורים עם הצוות תהיינה על פי רוב קצרות, ולכן מומלץ להורים להתאמן לקראת פגישה שכזו.

 

  • הופעה בזוג

אם שני בני הזוג מגדלים את הילד - כדאי להם להגיע לפגישה יחד. מבחינת הצוות זה מעיד על רצינות.

 

  • דיאלוג עם הילד לקראת הפגישה

כדאי לשתף את הילד בכוונה לפגוש את הצוות החינוכי שלו, כדי להפחית אצלו חרדה ותהיות. לרוב מומלץ להורים לקבל מהילד מידע לקראת הפגישה: לשמוע ממנו מהי דעתו, למה הוא זקוק ומה הוא רוצה שהוריו יאמרו במהלכה.

 

2. קשר אישי עם הצוות החינוכי

יצירת קשר טוב עם המחנכת וצוות ההוראה כבר מתחילת השנה תסייע לכך שלילד תהא כתובת לפניות ומענה לצרכיו. יש לזכור כי רוב אנשי החינוך פנו למקצוע מתוך תחושת שליחות ורצון לתת ולעזור. ילד עם קושי יכול לעורר אצלם את נטייתם הטבעית לסייע. מומלץ להורים ליצור כבר מתחילת השנה קשר אישי ומוצלח עם המורים, למשל באמצעות פנייה למחנכת בשעה החופשית שלה כאשר היא בבית הספר, באמצעות שליחת מייל או בכל דרך של תקשורת טלפונית או אחרת. עם זאת, חשוב מאוד לא להציף בפניות את המחנכת ואת שאר הצוות החינוכי. בסופו של דבר צריך לזכור כי בכל כיתה יש עשרות תלמידים.

 

3. תיאום ציפיות בין ההורים לצוות החינוכי

תיאום הציפיות בין ההורים לצוות החינוכי הכרחי כדי למנוע עוגמות נפש בהמשך. חשוב לבדוק מה ריאלי ומה מופרך. לדוגמה: הורים מבקשים לעיתים מהמחנכת להקדיש "רק" שעה בשבוע לשיחה עם הילד, אלא שהמחנכת אינה מתוגמלת על שעה זו, ואולי אפילו משלמת לשמרטף אצלה בבית. גם אם תקדיש המחנכת 10 דקות של שיחה ביום – זה יהיה על חשבון זמנה הפנוי. אין הכוונה לרפות את ידי ההורים, אלא לגרום להם להבין את מגבלות המערכת ולחפש פתרונות יצירתיים - בתיאום עם צוות ההוראה.

 

4. הבנת המשאבים הקיימים בבית הספר 

כדאי להורים ללמוד מבעוד מועד מהן מגבלות המערכת, ולחילופין היכן טמון הפוטנציאל לסייע לילד שלהם. הורים נמרצים, שחוקרים ולומדים את התחום (למשל, דרך אתר משרד החינוך), יכולים להציע לצוות החינוכי מקורות בהם נמצאים המשאבים והאמצעים לסייע לילד עם ליקויי הלמידה. גיוס מוצלח של בית הספר לצרכי הילד מתקיים בפועל כאשר ההורים מבינים את עמדת הצוות החינוכי ומשתפים עימו פעולה מתוך כבוד הדדי ותקשורת חיובית וזורמת.

 

5. רכישת ידע המתייחס לקשיי הילד

זו עצה שחשובה תמיד, לא רק בהקשר של תחילת שנת הלימודים. ישנה חשיבות גדולה לרכישת ידע מקיף, שקשור בזכויות הילד לקויי הלמידה או הפרעת הקשב. אפשר לרכוש ידע מקריאת חומר בנושא, מגלישה באתרים שונים באינטרנט (בעיקר באתר משרד החינוך, לרבות קריאת חוזרי מנכ"ל המתייחסים לנושא), מהשתתפות בפורמים שונים להורים, בהרצאות, בקורסים ועוד. מומלץ לשתף את הצוות החינוכי במידע כדי להגביר את המודעות לקשיי הילד.

 

הכותבת היא מנכ"לית אגודת ניצן ומחברת הספר "המדריך לאימון הורים"




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשוב שתבינו את המשאבים הקיימים בבית הספר
צילום: shutterstock
מומלצים