התמכרות להימורים: איך מזהים ואיך מטפלים?
זה יכול להתחיל במשחק פוקר תמים או הימור ספורט קטן, אבל מהמרים כפייתיים מפתחים פנטזיה על התעשרות פתאומית וחלוקת הכסף למקורבים. רצח הזוג מעוז בירושלים מעלה שוב את השאלות - איך מזהים התמכרות להימורים, ואיך נגמלים?
בעקבות מעצרו של דניאל מעוז, בחשד שרצח את הוריו נח ונורית מעוז בירושלים, לאחר שהסתבך בחובות בשל הימורים, עולות שוב שאלות הנוגעות להתמכרות זו. האם באמת מדובר רק בעוד משחק פוקר או מילוי לוטו כתחביב, או שישנה בעיה אמיתית? רבים וטובים נפלו למלכודת של התמכרות להימורים, בעוד הגישה החברתית הרווחת היא שמדובר בבעיה התנהגותית ויש ציפייה לא מציאותית מהמהמר ש"פשוט יפסיק".
קראו עוד על התמכרויות:
ככל שחומרת התוצאות וההפסדים הכספיים הולכים וגדלים, כך מערכת הלחצים המופנית כלפי המהמר להפסיק הולכת ומתעצמת. בעקבות כך, הלחץ וחוסר האונים שלו מגדילים את הצורך ואת הדחף להשתמש במפלט המוכר - הימורים.
איך מתנהג מהמר כפייתי?
מהמר כפייתי אינו עונה בהכרח לסטריאוטיפים המקובלים. לרוב מדובר באנשים אינטליגנטים, לוקחי סיכונים, רובם בעלי הישגים מקצועיים מרשימים. חלק נכבד מהם מתפקד כהורים וכאנשי משפחה, ברמה גבוהה לפחות למראית עין. הסובבים אותם חשים שהם לא זמינים רגשית, אך המהמר מקרין סמכות, יכולת בביצוע משימות והתנהגות שנראית אחראית.
מהמרים רבים הם בעלי משאבים פיננסיים, ובהתאם לכך גודל הרווחים וגודל ההפסדים. מהמרים רבים באים מרקע ניהולי, צבאי או ספורטיבי. הם רגילים לתפקוד גבוה במצבי לחץ, וחשים בנוח כל עוד מבחינתם הכוח והשליטה בידיהם.
הם נוטים להיות בעלי "פתיל קצר", התפרצויות זעם ואיומים כצורה לביטוי הכעס. חלק ממהמרים מרגישים נינוחים כל זמן שהסובבים אותם מצייתים להם ופועלים על פי דרכם.
בטיפול, מגלים פעמים רבות שהמהמרים מגיעים מרקע שבו הפגינו כלפיהם נוקשות והעמידו בפניהם ציפיות גבוהות.
מלכודת המחיר הכספי
רוב המהמרים הכפייתיים חוו בעבר זכייה גדולה שהייתה מלווה בתחושות של אושר, סיפוק, ניצחון והרגשה כללית הזהה ל"היי"שחווים מכורים לכימיקלים שונים. כמות הדופמין המשתחררת במוח בעקבות זכייה בהימורים גורמת לעוצמת ריגוש אדירה, והכמיהה לחוות זאת שוב מושכת את המהמר באופן בלתי נשלט.
רוב המהמרים עוברים בתהליך ההתמכרות עליות וירידות חדות, הן פיננסית והן רגשית. לאחר סבב של זכיות והפסדים הם לרוב במצב שבו ההפסדים עולים על הרווחים, ובשלב מסוים אומרים לעצמם המהמרים שימשיכו עד שיחזירו לעצמם את ההפסדים, והפנטזיה היא שיוכלו להגיע לפחות למצב ההתחלתי.
עניין זה הופך להיות מלכוד, שכן עם הזמן המחיר הכספי הולך וגדל, וכך גם המחיר שהם משלמים בכל תחומי החיים האחרים: החשדות כלפיהם, רגשות האשמה והבושה, הסודיות והבידוד שבחייהם, מתח נפשי שעם הזמן מתבטא בהידרדרות במצבם הבריאות, והזנחה בתחומים רבים של החיים.
המהמר מתרגל ומסתגל למצבי רוח קיצוניים של "היי" ודיכאון, זאת לעומת החיים ללא ההימורים שבהם יש יציבות ואיזון אך גם ריקנות ותחושה שהם מגדירים כסוג של מוות. הצורך לחוש רגשות ברורים וחזקים, גם אם יובילו לשפל, מפתה וממגנט את המהמר באופן המוביל לאובדן שליטה.
הקושי הגדול ביותר והמניע המרכזי להימורים הוא חוסר היכולת של המהמר לקבל את המציאות כפי שהיא. המהמר מאמין כי בזכייה אחת גדולה יוכל להתעשר ולחלוק את עושרו עם בני המשפחה. המהמר כמה לקבל הכרה והערצה, ורוצה בכל לבו לשפר את מצבם הכספי של המקורבים לו. אחד האתגרים הטיפוליים מול המהמר הוא הקושי שלהם להפנים את העובדה שהמקורבים אוהבים ורוצים את קרבתם ללא שום ציפיות כספיות.
סימנים להימור כפייתי
- המהמר הכפייתי נמצא במצב של חוסר שליטה עצמית, ולאורך הזמן הצורך להמר הולך וגדל.
- המהמר הכפייתי חווה רגשות קשים כשהוא מנסה להימנע מהימורים. כעס, מתח, עצבנות, תחושת אובדן, חוסר שקט, חוסר סיפוק, דיכאון וחרדה הם סימפטומים רגשיים נפוצים. זוהי נסיגה שמובילה את המהמר לחזור לעוד סבב הימורים.
- המהמר הכפייתי חש בידוד רגשי. הוא מאמין שאף אחד לא יכול להבין אותו או לעזור לו. פעמים רבות המהמר מאמין שההימור הבא הוא באמת האחרון. המחזוריות והמעגליות של התופעה הן מלכוד שללא טיפול הולם נוטה להיות אינסופי.
- המהמר הכפייתי מבין באופן רציונלי את הנזק שנגרם לו. אף על פי שהמשפחה ומקורבים מתנגדים ונוצרים קונפליקטים רבים סביב ההתנהגות שלו, המהמר אינו יכול שלא לחזור להימורים. הוא פועל בקומפולסיביות ונשלט על ידי הרגש והדחף. כתוצאה מכך הוא חי ופועל בסודיות ומניפולטיביות. הוא אמנם חש אשמה ובושה ביחס להימורים, אך אלה רק מניעים את המשך ההימורים.
- מהמרים רבים לוקחים הלוואות מבני המשפחה ומהבנק, ולעתים מגיעים גם למעורבות בשוק האפור. הסתבכויות עם עולם הפשע ולחצים קשים להחזיר חובות הופכים להיות מניע להימורים נוספים, מתוך פנטזיה שכך יוכלו למחוק את החובות.
- בני המשפחה והמקורבים עומדים במצבים קשים שבהם הם עוזרים כספית בניגוד לרצונם, מתוך חשש לשלומו של המהמר. למעשה, זהו בור שאין לו תחתית, והבקשות לעזרה כספית חוזרות ונשנות. דבר שמבלבל מאוד בדינמיקה המשפחתית היא שכל עוד המהמר זוכה כולם נהנים מההכנסות ומהשפע, אך ההפסדים מגיעים עם הרבה האשמות, כעס ואף איומים. עד שבני המשפחה והמכור לא מבינים שהימנעות מוחלטת מהימורים הכרחית, לא ניתן לראות שינוי.
- מהמרים רבים נחשפים למעורבות בפלילים, לאיומים, לקשר עם אנשים מפוקפקים ולסביבה לא בריאה שכסף וכוחנות הם הערכים המקשרים בין הדמויות בה. המהמר תופס את עצמו כשונה מהם, ופעמים רבות המהמרים אכן מגיעים מרקע ערכי ומוסרי גבוה, וכתוצאה מההימורים מאבדים את הזהות האותנטית שלהם.
איך מטפלים?
הנטייה להימורים לא תיעלם, אבל ניתן להגיע למצב שבו המהמר חי חיים בריאים בתפקוד המחובר למרב הפוטנציאל שלו. בתהליך ההחלמה המהמר מבין ומקבל שלעולם לא יוכל לשלוט בהימורים. מדובר בהימנעות מוחלטת ובתהליך טיפולי מתמשך שבו מתמודד המטופל עם מה שדוחף אותו להימורים.
המהמר צריך לבנות מחדש אמון בעצמו וביכולת שלו להתמודד עם רגשות ואתגרים ובכלל עם החיים. כתוצאה מכך נבנה מחדש גם האמון של בני המשפחה והמקורבים. המהמר לומד להפנות יכולות כמו אומץ, יצירתיות, נחישות והישגיות לאפיקים חיוביים שמשרתים אותו בדרך בונה.
עצם קבלת התהליך הטיפולי עוזר למהמר להבין שהפנטזיה לזכות במשהו בן רגע אינה מציאותית. המהמר עובר ממצב של כעס על עצמו, אשמה, בושה וביקורת עצמית, לקבלה ולמידה של חמלה, וככל שהוא צובר זמן "נקי" מתעצם ונבנה הביטחון והדימוי העצמי שלו.
כתוצאה מכך, עם הזמן הולך ופוחת הדחף להמר, וככל שמתקדמים כך גם מתחזקת השגרה החדשה שהימורים אינם חלק ממנה.
הכותבת היא מומחית לגמילה מהתמכרויות בקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל