להוציא מחברות: מלמדים את הילד להתארגן לבי"ס
ביה"ס מזמן לילדים, במיוחד לסובלים מהפרעת קשב וריכוז, לא מעט משימות מאתגרות: דפי עבודה למלא, ציוד שצריך לזכור לשים בילקוט ומטלות להעתיק מהלוח. לא לכולנו כישורי ארגון מפותחים, אבל בהחלט אפשר לעזור לילד לנווט. כך תעשו זאת
הסדר מתחיל בתוכי: ילדים בכלל, וילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז במיוחד, עלולים להפגין במהלך שנת הלימודים קשיים בהתארגנות, בזכירת מטלות וביצוען, בסידור החפצים, בקביעת סדרי עדיפויות ובקבלת החלטות. קשיים אלו מכונסים תחת הכותרת "בקרת קשב", Executive Function.
עוד על הפרעות קשב וריכוז :
- מי בכלל צריך ריטלין? המדריך המלא להפרעות קשב
- "רכיבה טיפולית? אין שום קשר להפרעות קשב"
- לבן הזוג שלך יש הפרעת קשב? כך תשרדו בזוגיות
חשוב להבין כי מקור הבעיה אינו היעדר רצון של הילד או זלזול מצדו. אם מדובר בהפרעת קשב, הרי שיש כאן קושי התמודדות אמיתי כתוצאה מבעיה פיזיולוגית. עונשים, שיחות ובקשות מצד ההורים אינם מביאים לפתרון ממשי.
ניתן להתגבר על קשיי התארגנות באמצעות הקניית אסטרטגיות ארגון ויישום שיטות בבית ובבית הספר שיובילו לשגרת לימודים ופנאי טובה יותר. כדי ליישם את השיטות המובאות כאן דרושים תמיכה ושיתוף פעולה מצד ההורים, המורים וכמובן הילד עצמו.
בבית הספר
- ציידו את הילד במחברות שבהן השורות מרווחות, להקלה על הכתיבה.
- השתמשו במחברת פשוטה כיומן, ללא ציורים וכיתובים שאינם קשורים ללימודים, כדי ליצור סביבה דלה בגירויים ובמסיחים.
- השתמשו ביומן גם לצורך שמירה על קשר רציף עם המורה, ובדקו אותו כחלק מהשגרה היומית.
- תייקו את הניירות השונים שמביא הילד מבית הספר בקלסר המופרד בחוצצים, כדי להקל את מציאת החומרים הדרושים ושמירה על הניירות שלא יתקמטו או ילכו לאיבוד.
- סמנו כל נושא לימוד בצבע אחר, למשל אדום לחשבון וצהוב לתורה, והשתמשו בצבעים בסימון מערכת השעות, עטיפת הספרים והקלסרים. כך הילד יוכל לזהות בקלות את הציוד הדרוש לשיעור חשבון, כשיראה מחברת וספר אדומים.
- בדקו כיצד המורים יכולים לסייע בהתארגנות למשימות בכיתה: האם ניתן להשאיר את הכתוב על הלוח זמן רב יותר, עד שהילדים יסיימו להעתיק? האם ישנו תלמיד שיכול לסייע בהכתבת המשימה?
- אם בבית הספר ישנן ארוניות שניתן לשכור בהן תא, עשו זאת ואחסנו שם ציוד נוסף או מערכת נוספת של מחברות, למקרה הצורך וכדי לצמצם את האפשרות שיישכחו פריטים חיוניים בבית.
בבית
- הציבו במקום בולט לוח זמנים יומי מפורט ובו כל הפעילויות המתוכננות. לוח הזמנים יכלול גם מטלות שבועיות, ולתזכורת אפשר להשתמש בפתקיות נדבקות במקומות נגישים כמו דלת החדר, המראה וכדומה.
- קביעה מראש של כללים וחוקים יחד עם הילד יעזרו מאוד לשמירה על שגרה יומית. למשל: שיעורי בית
ימולאו בכל יום לאחר ארוחת הצהריים, סידור הילקוט
ליום המחרת יתבצע מיד לאחר הכנת השיעורים, ייקבע הזמן המוקצב לטלוויזיה ולמחשב, לחוגים ולפגישה עם חברים וכולי.
- סמנו משימות שהושלמו במדבקות צבעוניות (למשל סמיילים), כאמצעי מוצלח לעידוד הילדים.
- תלמידים רבים מחזיקים היום טלפון סלולרי, ובשעות שלאחר הלימודים ניתן להשתמש בו לצורך תזכורות למשימות או ציוד שיש להביא למחרת לבית הספר.
- הניחו תאי פלסטיק או אוגדנים מפוצלים על שולחן הכתיבה, לשליפה מהירה של ניירות הקשורים ללימודים. אחסנו את דפי הלימוד בתיקיות צבעוניות על פי הנושא שנבחר לכל שיעור.
- הקפידו על הנחת החפצים במקום הייעודי להם, מדף הספרים, קופסה לדיסקים וכדומה.
- דאגו כל האפשר לאווירה רגועה ונינוחה בבית, ולחפצים מסודרים: טלוויזיה רועשת, דיבור בקול רם בין בני המשפחה, בלאגן וכולי מסיחים את הדעת ויוצרים גירויים רבים המקשים על הריכוז. לקראת שעת השינה הנמיכו את רמת הפעילות בבית, והרגילו את הילד להיכנס למיטה עם ספר - שיקרא בעצמו או שיקריא לו אחד ההורים. הרגל כזה עשוי ללוות אותו שנים ארוכות וחשיבותו רבה.
כישורי ארגון אינם טבועים בכל אחד מאיתנו באופן שווה, אך הם ניתנים לאימון ולהשגה. הקדישו תשומת לב לילדכם ונסו לשלב את האסטרטגיות הללו כדי להשיג תוצאות כבר בשנת הלימודים הנוכחית.
זכרו שהתמדה ועקביות הם ערובה להצלחה, כך שגם אם הילד דוחה את מאמציכם לסייע, מומלץ להמשיך לנסות מבלי להתייאש, ולהסביר להם באופן רציונלי את חשיבות הסדר והארגון כשמדובר בלימודים.
הכותבת היא יועצת נוירו-קוגניטיבית להפרעות קשב וריכוז בחברת אטנגו