יחידה עילית: התחתית שבתחתית
הסרט "יחידה עילית" מבוססת על התרחשות אמיתית וכוללת כוכבי קולנוע עם נסיון באקשן, כמו רוברט דה נירו וקלייב אואן, אבל התסריט הבעייתי הפך את העלילה, המתיימרת לתחכום, לסדרת סצנות פעולה בעלות קשר רופף זו לזו
לכאורה יש ל"יחידה עילית" ("Killer Elite") פוטנציאל להיות סרט מתח-פעולה מוצלח ומתוחכם. הוא מבוסס על ספר בשם "אנשי הנוצה" (1991), המתעד סדרה מתמשכת של חיסולים של אנשי יחידת העילית הבריטית, ה-S.A.S.
ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:
עלילתו מתרחשת בתחילת שנות ה-80, תקופה הקודמת לטכנולוגיות הטלפונים הסלולריים, לווייני המעקב ומערכות מחשב מתוחכמות, אלו המכבידות על סרטי הז'אנר בקולנוע העכשווי. ויש בו שלושה שחקנים שכבר הופיעו באקשן איכותי ואינטליגנטי - קלייב אואן ("האיש שבפנים"), רוברט דה נירו ("רונין" ו"היט") וג'ייסון סטאת'הם. במחשבה שניה, גם שנים מתוך שלושה זה לא רע.
אבל דווקא השחקן השלישי - סטאת'הם - הוא גיבור הסרט, ובגלל שהסרט נתפר לפי מידותיו, הוא נע מהפוטנציאל שהיה לו לעבר השטאנץ המוכר. הפושע המנסה לחזור למוטב, הכוסית שמחכה בבית שיגמור עם משחקי הבנים האלימים וכל השאר.
ה"מבוסס על סיפור אמיתי", בו מתגאה הסרט, יכול להילקח בעירבון מאוד מוגבל. הסופר ולוחם ה-S.A.S לשעבר סר ראנולף פיינס, לא הגן באופן משכנע על אמינות העובדות המוצגות בספרו. לאחר ההתאמות הנדרשות למתכונת של סרט פעולה סטאת'המי, נותרת רק יומרה ריקה לאמינות.
מובן שההתבססות על התרחשויות מציאותיות אינה תנאי מחייב לקיומם של סרטי פעולה ומתח מצוינים. אבל גם כיצירה המבוססת על בדיה טהורה, "יחידה עילית" לוקה קשות באמינותו. התסריט הבעייתי של מאט שרינג כושל בשני היבטים: הוא ברור מדי כשהדמויות מנסחות את המובן מאליו בצורה נחרצת עד גיחוך ("להרוג זה קל - לחיות עם זה זה קשה"), ומעורפל כאשר העלילה מסתבכת וקשה להבין את הקשרים והמניעים של הדמויות. מעלילה שיש לה יומרה לתחכום הסרט הופך בהדרגה לסדרת סצנות פעולה הקשורות באופן רופף זו לזו.
האקשן מבוים על ידי גארי מקנדרי, במאי פרסומות שזהו סרטו הראשון, בדרך המזכירה את החיתוך המהיר והמצלמה הלא יציבה בסרטי האקשן של פול גרינגראס (הסרט השני והשלישי בסדרת סרטי ג'ייסון בורן), אך במידה פחותה של כישרון. את רגשותיו של הגיבור הוא ממחיש באמצעות פלאשבקים סנטימנטליים, המעלים את מראה דמותם של "החברה בבית" ו"מבטו של הילד שבו הוא לא ירה". זאת לא התחלה מבטיחה לקריירה קולנועית.
בפרולוג המיותר, המתרחש בעיירה מרוטה במקסיקו ב- 1979, משימת חיסול שבה מעורבים דני ברייס (סטאת'הם) והשותף הוותיק והמנטור שלו האנטר (דה נירו), משתבשת. ברייס עוצר, רגע לפני החיסול של בנו של הקורבן המיועד, אבל אז נורה. שניהם יוצאים מכלל סכנה, אך הוא מחליט לפרוש מהמקצוע.
היציאה לגמלאות באוסטרליה מסתיימת לאחר שנה. האנטר מוחזק שבוי בידי שייח' בנסיכות המפרץ של עומאן, לאחר שניסה לברוח עם כספו של השייח' מבלי לבצע את המשימה לה הוא נשכר. ברייס נאלץ לקחת על עצמו את הג'וב כדי להציל את האנטר. לרוע המזל, הוא אמור לנקום את חיסולם של שלושת בניו של השייח' על ידי חיילי S.A.S - לאתר אותם, להשיג הודאות על מה שעשו ואז לחסל אותם, בדרך שתיראה כמו תאונה. מכיוון שמדובר בחבורת אנשים מיומנת בקטל, עם ערנות וחשדנות ואחוות לוחמים הקיימת גם לאחר הפרישה מהיחידה - זאת לא הולכת להיות משימה פשוטה.
זמן לא רב לאחר שברייס ושני השותפים אותם הוא מגייס למשימה מתחילים לפעול, מתעורר חשדם של אנשי ה-S.A.S. ספייק (אואן), אותוריטה בקרב גמלאי היחידה, מתחיל להתחקות אחר פעולותיהם ומגייס את חבריו כדי לסכל אותן.
למרות שהסרט מתרחש בתקופה פשוטה יותר מבחינה טכנולוגית, יש בו מרכיבים מאוד עכשוויים: עלילה חובקת עולם הנעה ב-10 הדקות הראשונות ממקסיקו, לאוסטרליה ומשם לנסיכות המפרץ עומאן. בהמשך יופיעו גם לונדון, פריז ועמאן. נראה שאין מגבלות תנועה או תקשורת, למרות האמצעים הפשוטים יותר. דינמיות זו משתמשת בקולנוע העכשווי לעיצוב התחושה של הקשרים המורכבים וההשפעה ההדדית של אירועים בנקודות מרוחקות בעולם. הבנה שהפכה להיות מאוד אקוטית בעולם שלאחר ה- 11 בספטמבר.
היבט זה מתחבר לתוכן הפוליטי העולה אך נדחק הצידה ב"יחידה עילית". בסיפור הנקמה של השייח' יש אלמנטים שבקלות ניתן היה לפתחם בהקשר העכשווי. הסרט רומז על כך בכותרות הפתיחה, המקנות את הרקע ההיסטורי לאירועים בדרך שאמורה להפתיע אותנו בגילוי כי לא מדובר על ההווה אלא על תקופה שלפני 30 שנה. תקופה של חוסר יציבות כלכלית, פעולות מפוקפקות של צבא מערבי הקשורות לתאוות הנפט והעברת המלחמה לצד המערבי בפעולות נקמה. התמרון של כוחות פוליטיים מאחורי הקלעים ההופך גם את הגיבורים לפיונים בשירות מטרות פוליטיות. זה קיים אך לא מפותח ונבלע, בסופו של דבר, בכאסח של סטאת'הם.