ביזיון בית הדין: "קיבלתי מהרכבת שעה ביציאה"
גם בצהריים, אחרי שהוצא נגדם צו מניעה, המשיכו עובדי הרכבת לשבש את התנועה על הפסים: רכבות איחרו, נסעו לאט, ועצרו ללא סיבה בדרך. חיילים שצמאים לכל דקת סופ"ש בבית נותרו חסרי אונים: "אם אני הייתי מפר צו בית דין, מה היו עושים לי?"
גם הצו לא החזיר את עובדי הרכבת למסלול: נוסעים ברכבת ישראל המשיכו לדווח גם בצהריים (יום ו') על שיבושים בתנועת הרכבות. זאת, אף ששופטת בית הדין לעבודה בתל-אביב, אפרת לקסר, הוציאה צו מניעה קבוע לעיצומי העובדים ברכבת, והורתה להם לשוב מיד לעבודה סדירה.
עוד על המתרחש ברכבת ישראל ב-ynet:
- השופטת לעובדי הרכבת: מיציתם, חזרו לעבודה
- דרמה ברכבת: נוסעת בהריון התעלפה עקב מחנק
- מרד נוסעי הרכבת: פתחו הדלתות וצעדו על הפסים
- צו מניעה זמני: בבוקר דיון על שיבושי הרככת
- השיבושים אתמול: נוסעים נעולים ורכבות מאחרות
אין זו הפעם הראשונה שעובדי הרכבת מפרים צו של בית הדין. גם מוקדם יותר הבוקר הם היו אמורים להימנע משיבושים, אחרי שבית הדין הוציא בלילה צו מניעה ארעי לעיצומים שלהם, אבל לאורך כל הבוקר דיווחו נוסעים על רכבות שנוסעות לאט בהרבה מהרגיל ועוצרות בנקודות שונות בדרך שבהן אין תחנות כדי לעכב את ההגעה ליעד.
ועד העובדים של רכבת ישראל כבר הודיע שיערער לבית הדין הארצי לעבודה על צו המניעה הקבוע שהוציא בצהריים נגד העיצומים. "העובדים וההסתדרות אומרים כי המאבק עקרוני נגד פגיעה בעבודה המאורגנת תוך הכנסת עובדי קבלן, ומקווים שבבית הדין הארצי יבינו זאת", נמסר מהוועד.
בתחנת סבידור בתל-אביב סיפר בצהריים החייל דוד פוגלר, שרצה להגיע מאשקלון בזמן לשבת: "הרכבת מאשקלון הייתה אמורה לאחר בשעה לפי מה שהיה כתוב על הלוח, ובסוף היא איחרה בשעה ורבע. לחייל שיוצא הביתה זה כבר כמו 'שעה ביציאה'. אני חושב שזה לא הוגן, במיוחד כלפי החיילים, שהם המקרה הכי רגיש בנושא הזה".
החייל הטרי עומר נימני עובר כעת טירונות, וגם הדרך שלו הביתה התארכה. "עליתי על הרכבת בתחנה בפרדס חנה, והיא עצרה פעמיים שלא בתחנות. חוץ מזה, היא גם נסעה לאט מאוד. אני לא יודע על מה השביתה, אבל זה די מעצבן, זה לא נכון להעניש את הנוסעים".
"למה להם מותר להפר צווים?"
הנוסע עמוס עלה על הרכבת בתחנה בעכו אחרי שחיכה לה כשעה ורבע - במקום להגיע ב-12:00 היא באה בסביבות 13:15. "מאז אנחנו נוסעים לאט, מהירות שהיא חד-משמעית יותר אטית מהמהירות הרגילה, ומפעם לפעם עוצרים סתם ככה, באמצע שום-מקום", סיפר בצהריים ל-ynet. "הנה, בדיוק עכשיו עצרנו שוב בין עכו לקריית-מוצקין. אני אומר להגיע לתל-אביב, ואני לא יודע מתי אגיע. כולם פה מיואשים וממורמרים, בעיקר חיילים שרוצים להגיע כבר הביתה".
הנוסע ארז חיכה ברציף בתחנת הרצליה, כדי לנסוע לכיוון חיפה. "אני מחכה כבר 50 דקות בערך, והכרוז הודיע שהרכבת הזו ושתי רכבות נוספות לכיוון דרום בוטלו", אמר, "זה יהיה בלאגן שלם מבחינתי להגיע עכשיו לאוטובוס. אנשים כאן מיואשים, שוכבים על הספסלים ועל הרצפה, ומחכים לרכבות שאולי יגיעו בכל זאת. עברו פה רכבות במהירות של כ-50 קמ"ש ולא עצרו ברציף, למרות שהן היו אמורות".
אדוארד פרלוב בא לתל-אביב מעכו עם חברתו כדי להעביר את סוף השבוע בה ובירושלים. "זה פשוט ביזיון. הממשלה חייבת להפריט את הרכבת ולתת את העבודה לקבלן שיעשה עבודה טובה יותר ובפחות כסף", אמר בתחנת סבידור. "אני רוצה ששר התחבורה ינסה לנסוע לעבודה ברכבת במקום במרצדס שלו. אין שום סיבה שבעולם שלא יפריטו את עובדים ויפתחו את הקווים לתחרות. לא מספיק שיקר כאן, אפילו תחבורה ציבוריות נורמלית אין לנו - לא מטרו, לא רכבות נורמליות".
הנוסע עידו מרציאנו שלף את כרטיס החופשי-חודשי שלו: "אני משלם 350 שקל בחודש על הכרטיס הזה, אבל עובדי הרכבת לא מספקים את התמורה. הם לא מבינים שלפני שמדברים על תנאים והפרטת התחזוקה, צריך לספק שירות. גם
בימים רגילים הם לא מספקים את השירות הזה, ובכל פעם שהם מחליטים להשתמש בכוח שלהם אנחנו הופכים פשוט לשבויים שלהם. איך העובדים מצפים שלא יפריטו אותם אם את העבודה שלהם אפילו בימים רגילים הם לא עושים כמו שצריך?".
מרציאנו סיפר כי לא פעם נאלץ להשתמש במונית שירות כי הרכבת לא הגיעה, גם היום. "אם הייתי מעז להפר צו בית משפט, מה היו עושים לי? להם לא עושים שום דבר".