שתף קטע נבחר
 

גם לעובדי הרכבת מגיע צדק חברתי

אתם כועסים עלינו, ובצדק. משרד האוצר משכנע שחייבים להפריט את הרכבת. הם רק לא מספרים שזה לא עבד בחו"ל, שזה יעלה לכם יותר ושהמהלך יפגע בנוסעים ובזכויות העובדים

אני יודעת שאני לא האשה הכי פופולרית בימים אלה. אני יודעת שרבים מהקוראות והקוראים כועסים עלינו. לכן, אני כותבת מאמר זה, כדי להסביר לכל אחת ואחד מכם שאנו נאבקים למענכם! אנו נאבקים נגד תופעת עובדי קבלן, נגד פגיעה בעבודה המאורגנת, נגד העברת משאבים ציבוריים לבעלי הון.

 

בימים האחרונים, פועלים נציגי משרד האוצר בנחישות ובכוחניות להכניס מיקור חוץ בחברה מתוך מטרה סופית להפריט את רכבת ישראל, למרות שהעסקת עובדי הרכבת תחסוך כ-30% לפחות מכספי הציבור. הפרטת הרכבת נעשית לטובת בעלי אינטרסים כלכליים אשר ירוויחו כסף רב על חשבון הנוסע הישראלי. ההפרטה המוצעת מבוססת על מודל של "רכבת בריטניה", ניסיון שכשל. הוכח שכאשר מפריטים שירותי רכבת לאומית, שנועדה לשרת את האזרח, עולה מחיר הנסיעה, הבטיחות נפגעת, ונסגרים קווים המובילים אל הפריפריה מחוסר כדאיות כלכלית.

 

עוד בערוץ הדעות:  

 

עשרות עובדי רכבת ישראל, שבידיהם הידע והמומחיות המקצועית לתפעול רכבות במדינה, עלולים לאבד את מקום עבודתם לטובת עובדים זרים שיובאו על-ידי חברות חיצוניות ועל-ידי עובדי קבלן ויעבדו בתנאי השפלה. מהלך זה יפגע אנושות בעבודה המאורגנת ובזכויות העובדים בישראל.

 

בינתיים, הנוסעים סובלים משיבושים  (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
בינתיים, הנוסעים סובלים משיבושים (צילום: ירון ברנר)

 

אתם כועסים, ובצדק. לאורך שנים פועלים משרד האוצר והנהלת הרכבת להחלשת הרכבת, לפגיעה בשירות וברכש, על מנת לשכנע אתכם, הציבור, משלם המיסים, שאין ברירה אחרת - שחייבים לתת לחברות חיצוניות להרוויח כסף על גב הנוסעים. מה מונע מרכבת ישראל לקלוט נהגים חדשים? לרכוש מכונה לשטיפת קרונות? לבנות מוסכים ולרכוש ציוד? מה מונע לקלוט עובדים שאושרו לקליטה לפני מספר חודשים ולא נקלטים? הנהלת הרכבת ומשרד האוצר יודעים שאם יבצעו את הפעולות הללו, הרכבת תתפקד ואז לא ימצאו שום תירוץ ושום הסבר להפרטת הרכבת.

 

זה מאבק עקרוני על דמותה של החברה הישראלית שבקיץ האחרון אמרה - די להפרטה! אני עצמי השתתפתי בפעילות המחאה, נאמתי בהפגנה המרכזית במרכז חורב בחיפה, עשינו פעילויות הסברה ב"קולנוע המחאה" בשדרות רוטשילד והזהרנו את כולם - צדק חברתי זה למנוע פגיעה בזכויות עובדים. צדק חברתי זה לומר לא להפרטה של משאבים ציבוריים. צדק חברתי זה שמירה על העובדים המתפרנסים מעבודה קשה ומסורה ביום ובלילה, בעתות שלום ומלחמה.

 

היום, אנו מוצאים את עצמנו כאויבי הציבור, כמי שפגעו בציבור הנוסעים. ראשית, הרשו לי להתנצל באופן אישי בפני כל נוסע ונוסע - לא היתה לנו ברירה. אני מבטיחה ומתחייבת בפני הציבור - לא נפתיע אתכם. נודיע ונעדכן על כל שינוי וכמובן נעשה ככל יכולתנו כדי למנוע פגיעה בציבור הנוסעים.

 

השירות ייפגע

תבינו, לא היתה לנו ברירה. לפני מספר חודשים, כשהפגנו מול ביתו של ממלא מקום יו"ר דירקטוריון הרכבת, מתוך הבנה כי מחאה כזו לא תפגע בציבור הנוסעים, המשטרה עצרה את חברי הועד ועברנו לילה במעצר. כששיבשנו את תנועת רכבות המשא, זה אפילו לא עניין את הציבור ולא זכה להד תקשורתי כלשהו. כשהקמנו אוהל מחאה במתחם ההנהלה, נשלחו בריונים שהרסו את האוהל. זה לא הטריד איש.  

 

אנו העובדים מבינים ברכבות ורוצים רכבת בטוחה ושירותית. חתמנו לפני כחודש על הסכם שמטרתו לשפר את הבטיחות. הסכמנו לכל דרישה, מתוך הבנה כי זו הרכבת של כולנו. חשוב שכולנו נדע - אנו עובדי הרכבת מתחייבים לחתום על הסכם קיבוצי שיבטיח את האיכות, את הזמינות, את הבטיחות וכל זאת במחירים תחרותיים. אם אלו המטרות - הנהלת החברה היתה מוצאת בנו שותף ראוי ואמיתי. לצערנו, להנהלת החברה יש מטרה אחרת - עובדים ארעיים, ללא זכויות וללא קביעות. את זה, לא נאפשר.

 

האינטרס היחיד של החברות הפרטיות הוא מקסום הרווח הכספי, באופן שישביע את תאבונם של בעלי המניות. ניסיון העבר מלמד כי תהליך הפרטה יביא לשירות גרוע, אי-שמירה על כללי הבטיחות ומהלכים כספיים מסוכנים. ההפסד החברתי למדינת ישראל יהיה עצום וכל אחד מכם יסבול מכך.

 

כולנו בעד רכבת לאומית, בטוחה, במחיר שווה לכל נפש. רכבת ישראל היא הרכבת של כולנו.

 

גילה אדרעי, יו"ר ארגון עובדי רכבת ישראל

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה לא עבד בבריטניה. גילה אדרעי
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים