"גילה אדרעי איבדה את הצפון. הפכנו לשנואים"
לעובדי רכבת ישראל נמאס מהדרך בה יו"ר ועד העובדים מנהלת את מחאתם נגד הפרטת פעילות תחזוקת הקרונות החדשים - "היא גורמת לנזק כפול, מאחר שאם היא תיפול, כולנו ניפול איתה". גם נגד הפגיעה בציבור הנוסעים מתלוננים שם: "אי אפשר לפגוע בציבור, הרי הם האנשים שנותנים לנו את הפרנסה"
"אי אפשר לקחת את הנוסעים בני ערובה. מה אשם מי שצריך להגיע לבנימינה או לנתב"ג, במה שקורה ברכבת?". כך אומר היום (א') ל-ynet א', עובד ותיק ברכבת ישראל, בתגובה לעיצומים שנוקט הוועד בימים האחרונים, ולשיבושים החמורים בתנועת הרכבות שבעקבותיהם. לדבריו, עובדים רבים בחברה מביעים מורת-רוח מהתנהלותה של יו"ר הוועד, גילה אדרעי: "נהגים, פקחים ואפילו חברי ועד בכירים כבר אומרים שהיא איבדה את הצפון. הפכנו לעובדים הכי שנואים בארץ".
- תחבורה ציבורית
: כל המידע ב-ynet
עוד בנושא העיצומים ברכבת:
- שיבושים ועיכובים ברכבת: "עושים לנו בכוונה"
"אני בעד הפגנה צודקת, אבל חוקית", הוא ממשיך. "אבל בשום אופן לא בדרך הזו של הענשת הנוסעים. אי אפשר לפגוע בציבור הזה, הרי הם האנשים שנותנים לנו את הפרנסה. כדי לקדם את המטרות שלנו, וכדי להיאבק למען העובדים והעבודה המאורגנת ברכבת, צריך אהדה ציבורית. ואין לה (לאדרעי, ש.ה) שום אהדה. היא איבדה אותה. גם בקרב הנוסעים, ויותר ויותר גם בקרב עובדים בחברה. יש כבר עובדים שלא מאמינים לה".
גם התנהגותה של אדרעי בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב - שהסתיימה בהרחקתה מאולם בית הדין ביום שישי האחרון - גורמת לכעס רב. "אי אפשר ללכת נגד בית המשפט", אומר עובד החברה. "שתלך (אדרעי) להפגין מול לשכת שר התחבורה, או מול המשרד של מנכ"ל הרכבת. היא יכולה להפגין בצורה מכובדת. אבל להתנהג ככה בבית משפט? היא (אדרעי) פשוט איבדה את הצפון".
הסיבה לעיצומים שנוקטים עובדי הרכבת החל מיום חמישי, היא החלטת המדינה להעביר את עבודות התחזוקה בעשרות קרונות חדשים לידי היצרנית שתספק אותם לרכבת ישראל. לדברי יו"ר הוועד אדרעי, שזוכה לתמיכה מלאה של ההסתדרות, המהלך של המדינה נועד להביא בסופו של דבר להפרטת החברה. "האינטרס היחיד של החברות הפרטיות הוא מקסום הרווח הכספי, באופן שישביע את רעבונם של בעלי המניות", כתבה היום ב-ynet.
גם אם טענות אדרעי צודקות, מסביר העובד הוותיק ל-ynet, הדרך שבה בחרה לנהל את המאבק תביא בסופו של דבר לפגיעה בחברה ובעובדים עצמם. "היא לא מקדמת את המטרה שלה. להפך, כל מה שהיא עושה רק משחק לידי מי שרוצים להפריט את הרכבת. הרי זו בדיוק ההתנהגות הכוחנית שתמיד מאשימים אותנו בה". אלא שלדבריו, גם כישלון המאבק יפגע בעובדים. "היא גורמת לנזק כפול, מאחר שאם היא תיפול, כולנו ניפול איתה. אם המאבק הזה ייכשל עכשיו, לא יהיה יותר כוח לאף ועד בעתיד. זה יהיה סוף הסיפור של הוועד ברכבת".
עובדים ותיקים ברכבת אינם זוכרים שביתות או עיצומים שגרמו לפגיעה כה קשה בנוסעים. "היו שביתות, אבל אף פעם לא כאלה פראיות", אומר ש', עובד ותיק נוסף בחברה. "בכל השנים שלי בחברה, אני לא זוכר דברים כמו שהיו ביום חמישי האחרונים". יש לציין כי במהלך השיבושים ביום חמישי ירדה רמת הדיוק הממוצעת של הרכבות לפחות מ-20%. או במלים פשוטות - כשמונה רכבות מכל עשר איחרו להגיע ליעדיהן.
האירועים ביום חמישי נחשבים לחמורים במיוחד, מאחר שהסלימו במהלך הערב לכדי תקיפות של עובדי רכבת. "נהגים קיבלו מכות, ונוסעים ירקו עליהם", מספר עובד ותיק נוסף, שמביע כעס רב על התנהלות הוועד בימים האחרונים. אחד מנהגי הקטרים סיפר ל-ynet ביום חמישי בערב, כי אף שמע ברשת הקשר על מקרים של זריקות אבנים, וניסיונות לפרוץ לתאי ניהוג. "הם מסכנים את החיים של הנוסעים ושל העובדים", אמר בזמן שנאלץ לעצור את הרכבת שבה נסע, מאחר שנוסעים עלו על פסי הרכבת.
יו"ר הוועד, גילה אדרעי
צילום: עופר עמרם