מדינות מתפתחות מגלות את הפוטנציאל הסביבתי
חברות רווחיות בעולם המתפתח משתמשות באסטרטגיות ירוקות להפחתת ההוצאות ומצליחות להפוך מגבלות של משאבים, כוח עבודה או תשתית - להזדמנויות
חברות בעולם המתפתח מגלות את הפוטנציאל של צמיחה מאיכות הסביבה: ממחקר של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) וחברת הייעוץ BCG, מתברר כי 16 חברות בעולם המתפתח הן הופכות את המודעות אקולוגית, למוקד ליתרון תחרותי. כך מוסר האקונומיסט.
- לכתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה
מדובר בחברות רווחיות במיוחד, שמשתמשות באסטרטגיות ירוקות להפחתת ההוצאות, תמרוץ העובדים ויצירת מערכות יחסים. הן מצליחות להפוך מגבלות במשאבים, כוח עבודה או תשתית - להזדמנויות.
כך למשל, חברת Shree Cement מהודו, סבלה בעבר ממחסור במים,. החברה פיתחה את השיטה החסכונית ביותר במים ליצירת מלט, תוך שימוש חלקי בקירור-אוויר במקום קירור במים.
חברת Broad Group, יצרנית סינית של מזגני אוויר, משתמשת בחום הנוצר מפעולות המפעלים שלה לאספקת חשמל למכונות. חברת Zhangzidao הסינית, העוסקת בחקלאות ימית, ממחזרת דגים שלא נאכלו לחומר דישון לשדות.
החברות, שקובעות לעצמן יעדים של שמירה על הסביבה, מודדות גם את עצמן לפי המדדים הירוקים. Florida Ice & Farm מקוסטה ריקה, קושרת 60% מהמשכורת של המנהל שלה, לשורה התחתונה של "אנשים, כדור הארץ ורווח".
החברות המובילות בתחום בכלכלות המתעוררות, גם מעודדות את העובדים להעלות רעיונות ירוקים.עך למשל חברת הקוסמטיקה הברזיאלית Natura, מעניקה בונוסים למי שמוצא דרכים להפחית את ההשפעה של החברה על הסביבה.
עשירות כי הן ירוקות, או להפך?
בשווקים המתעוררים, קשה למצוא חברות שעוסקות בתחום אחד, משום שהן צריכות לדאוג לבעיות רחבות יותר, כמו תשתית גרועה ושרשראות אספקה לא אמינות. משום כך החברות המובילות בניהול בר-קיימא מקוות להשפיע על הסביבה העסקית, על ידיי שותפויות עם ממשלות וארגונים חוץ-ממשלתיים. Natura, למשל, פעלה בשיתוף עם הספקים שלה ליצירת אריזות מתכלות, לרבות פלסטיק "ירוק" חדש שמופק מקני סוכר.
החברות עובדות גם קשה כדי לחנך את הצרכנים העניים, לרבות על חשבון הרווחים לטווח הקצר. Broad Group למשל, פיתחה מכשיר מיניאטורי שמודד זיהום אוויר ויכול להתלבש על מכשיר סלולרי. Jain Irrigation, חברה למערכת השקיה מהודו, משתמשת בשירה ובריקוד כדי להסביר את יתרונות ההשקיה בטפטפות לחקלאים שאינם יודעים קרוא וכתוב.
עם זאת, פיל רונצוייז מבית הספר לעסקים IMD משווייץ, חולק על ממצאי המחקר וטוען כי החוקרים מייחסים הצלחה זמנית כהוכחה למציאת עקרון נצחי של ניהול טוב. לדבריו, העובדה כי חלק מהחברות המצליחות אימצו אסטרטגיה ירוקה לא מוכיחה כי הירוק הופך את החברה למצליחה.
רונצוייז טוען, שחלק מהחברות גילו שהן יכולות לשגשג גם אם יוותרו על הצד הירוק שלהן, וחלקן מקדמות מהלכים ירוקים לצורך יחסי ציבור בלבד. עוד הוא מציין, כי על כל חברה שמפורסמת בגישה הירוקה שלה, יש 100 חברות שמשגשגות תוך פליטת עשן לאוויר או הזרמת רעלנים לנהרות.
נראה כי המסר המרכזי של המחקר - לפיו החברות המצליחות ביותר בעולם המתפתח משלבות רווחים וגישה ירוקה - הוא מסר מתגרה. מבקרים רבים של הסביבתיות טוענים, כי זו מותרות של העולם המפותח: העניים זקוקים לאוכל מספק לפני אוויר סופר-נקי.
חלק אף רואים בגישה הירוקה כקונספירציה של העולם המערבי: המערב גדל תוך תהליך תיעוש וזיהום, אך כעת הוא רוצה ששאר העולם לא יילך בעקבותיו. המחקר החדש מורה כי החשש אולי מוגזם, וחברות בעולם המתפתח יכולות להיות ירוקות כמו החברות במערב. שהרי רבות מהן גילו כי כשמשאבים טבעיים אינם נמצאים בשפע וכשכמות המזומנים קטנה, גישה ירוקה יכולה להיות אסטרטגיה עסקית משתלמת.