שתף קטע נבחר

כמו לפני 35 שנה: מכירות רכב ביפן בנסיגה חריפה

שערי מטבע, אסונות טבע ותהליכים חברתיים ותרבותיים, מחזירים את שוק הרכב היפני עשרות שנים לאחור. היצרניות מודאגות, הכלכלנים לא רואים אור בקצה המנהרה

הצרות של שוק הרכב היפני לא נגמרות. איגוד יצרניות הרכב ביפן (JAMA) מעריך כי היקף המכירות בשוק היפני, ירד ב-2011 בשיעור של כ-14%, ל-4.25 מיליון כלי רכב בלבד. "זה דומה להיקף המכירות שהיה בשוק הרכב לפני 35 שנה, כשהצטרפתי לניסאן ב-1976", מספר יו"ר האיגוד, טושיוקי שיגה, המשמש גם בתפקיד מנכ"ל ניסאן. התחזית שמפרסם כעת האיגוד נמוכה ב-10% מזו שפרסם בעבר.

 

  • אינפיניטי לא תגיע יותר מיפן

 

עוד בערוץ הרכב:

  • נהג מונית לנוסעת: "סתמי את הפה, שבי בשקט"

 

רעידת האדמה בצפון-מזרח יפן (צילום: AP) (צילום: AP)
רעידת האדמה בצפון-מזרח יפן(צילום: AP)

 

הירידה בהיקף המכירות מיוחסת לכמה גורמים, ובראשם - אסון הטבע שפקד את צפון-מזרח יפן בחודש מרץ האחרון. בעקבות האסון, נפגעה קשות פעילותן של מרבית יצרניות הרכב היפניות וספקיות המשנה שלהן. לכך נוספת התחזקותו המתמשכת של היין היפני, שפוגעת בתחרותיות של היצרניות המקומיות מול יריבות מארה"ב, אירופה ודרום-קוריאה.

 

סיבה שלישית היא התכווצות "טבעית" של שוק הרכב היפני, אותה מובילים תהליכים כמו עיור (אורבניזציה), גידול שלילי של האוכלוסייה, וחוסר עניין בקרב צעירים לנהוג או להחזיק במכונית. יצרנית הרכב טוענות כי סיבה נוספת היא שיעור מס חריג: באיגוד היצרניות אומרים כי אזרח יפני שרוכש מכונית טיפוסית בעלת מנוע בנפח 1.8 ליטר, שמחירה 23,600 דולר (1.8 מיליון ין), ישלם סכום דומה במסים במהלך "חייה" (כ-11 שנה בממוצע).

 

לאור כל זאת, דורשות יצרניות הרכב מהממשלה ביפן לפעול מידית להחלשת היין, ובנוסף להוריד את המסים המוטלים על כלי רכב. ביום שלישי הודיעה הממשלה כי בכוונתה לנקוט צעדים שיקלו על ההתמודדות של המשק היפני עם שערו הגבוה של היין, אך כלכלנים הזהירו כי הצעדים המוצעים אינם שונים מאלו שכבר ננקטו על-ידי ממשלות קודמות.

 

נשיא קונצרן רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, אמר בראיון לרויטרס ביום שני האחרון כי הממשלה והתעשיינים ביפן צריכים להגיע לחזון משותף באשר לשער החליפין הראוי של היין. גוהן גם ציין כי כל המאמצים להחליש את היין, ובכלל זאת התערבות ישירה של הממשלה במסחר במטבע היפני, נכשלו עד כה.

 

"נשאלתי במרץ על שער היין, כשהוא הגיע לרמת שיא מאז רעידת האדמה בקובה ב-1995", מסכם שיגה מאיגוד היצרניות. "אני זוכר שכבר אז לא היו לי מלים לתאר את המצב. והנה, גם עכשיו אנחנו סובלים מהיין חזק. תעשיית הרכב עבדה קשה מאז אסון הטבע, בתקווה שנעזור גם למדינה כולה להתאושש. העובדה שאנחנו עדיין באותו מצב, היא קשה לעיכול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרלוס גוהן: צריך חזון משותף
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים