שתף קטע נבחר

 

הסנגוריה הציבורית נגד החמרת עונשי פגע וברח

השבוע הונחה על שולחן ועדת החוקה של הכנסת חוות דעת של הסנגוריה הציבורית, המתנגדת להחמרת הענישה על נהגים שדרסו והפקירו את קורבנם. לפי הצעת החוק, יועלה עונש המקסימום ל-14 שנות מאסר. לדעת הסנגוריה, "העונש המוצע חורג מהאיזון הראוי ומערער את המארג העונשי"

יום לאחר שהורשע הצעיר טל מור בעבירות של הריגה והפקרה של רוכב האופניים, שניאור חשין ז"ל, מתברר שיש מי שמעוניין לטרפד את הצעת החוק, שאמורה להחמיר משמעותית את העונשים של נהגים המעורבים בתאונות פגע וברח. ל-ynet נודע כי הסנגוריה הציבורית הגישה השבוע חוות דעת המתנגדת נחרצות להחמרה בענישה, וקובעת כי ענישה נוספת תהיה מופרזת ולא בטוח שתסייע בהרתעה.

 

תאונת פגע וברח - כותרות נוספות ב-ynet

 

לפי הצעת החוק, שהגישו חברי הכנסת זאב בילסקי, משה (מוץ) מטלון וזבולון אורלב, שעליה חתומים עוד 11 חברי כנסת, תעלה הענישה המירבית מתשע שנים ל-14 שנות מאסר לנהג שפגע והפקיר. גם במקרה שבו מתלווה נוסע נוסף, יהיה צפוי המלווה לעונשי מאסר אם לא דיווח. הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה ותידון בקרוב בוועדת חוקה, חוק ומשפט לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

 

סימני הדריסה על מכוניתו של טל מור  ()
סימני הדריסה על מכוניתו של טל מור

 

בסנגוריה הציבורית טוענים מנגד שהנהגים המעורבים בתאונות שכאלו בדרך כלל לא בעלי אורח חיים עברייני ולכן גם תקופות מאסר קצרות יספיקו ליצור הרתעה משמעותית. "הסנגוריה הציבורית עומדת מאחורי הסתייגותה מהחמרת הענישה הקבועה בצד עבירת ההפקרה לעונש מאסר חריג ומופרז של 14 שנים. לדעת הסנגוריה, העונש המוצע חורג מהאיזון הראוי ומערער את המארג העונשי הקיים בחוק הפלילי, הן בהתחשב בחומרת העבירה והן בהתחשב ברמת הענישה בעבירות אחרות (ואף חמורות יותר) בחוק העונשין".

 

עוד בערוץ החדשות:

 

בנוסף, טוענים נציגי הסנגוריה כי הנחת היסוד לפיה החמרת הענישה תביא להפחתת המקרים בהם הופקרו נפגעים ולהתרעה אינה מדויקת. "שורה ארוכה של מחקרים בתחומים שונים מטילים ספק בהנחה מקדמית זו, בפרט כאשר המבצע הפוטנציאלי נתון בסיטואציה רגשית מורכבת ותחת לחץ ופאניקה המונעים ממנו לקבל החלטה מושכלת, כפי שקורה פעמים רבות אצל נהגים המעורבים בתאונות דרכים. במקרים ממין אלה, רמת הענישה הקבועה בצד העבירה אינה בעלת השפעה הרתעתית מובהקת וממילא אינה משחקת תפקיד של ממש".

 

רכב ה-BMW שפגע בצעירה לי זיתוני (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
רכב ה-BMW שפגע בצעירה לי זיתוני(צילום: מוטי קמחי)
 

אם בכל זאת תישאר הצעת החוק כפי שהיא, סיכמה הסנגוריה: "אנו מציעים להתאים את יסודות העבירה לחומרת העונש המוצע, כך שתוסף דרישה לקשר סיבתי בין מעשה ההפקרה לבין מותו של הנפגע או להחמרה בחבלה שנגרמה לו".

 

חבר הכנסת, זאב בילסקי מקדימה, סבור כי שני מקרי הדריסה של שניאור חשין ולי זיתוני ז"ל דווקא ממחישים היטב את הצורך בחקיקה שתגביר את ההרתעה בכבישי הארץ: "בשנים האחרונות, התרבו לצערי התאונות בהן הופקר הנפגע. יש לעקור תופעה זו מן השורש ולהעביר מסר לנהגים שהתנהגותו של פגע וברח הינה פסולה מיסודה והעונש בגינה חמור".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, התבטא אף הוא בשבוע שעבר בנושא ואמר כי "אדם שפוגע באדם אחר ולא עוצר, הוא לא אנושי. אני מצפה שאדם ייסע ויזעיק עזרה. הצעות החוק שמחמירות עם הענישה כלפי נהג שפוגע ובורח וכלפי מי שמסייע לו, הן חלק חשוב במאבק בתופעות מכוערות אלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרג, הפקיר וברח. טל מור
צילום: מוטי קמחי
לעקור את התופעה מהשורש. ח"כ בילסקי
צילום: חיים צח
לי זיתוני. הדורס ברח ונמלט מהארץ
מומלצים