זמנית: העובדים לא ישבתו, הרכבת לא תפריט
בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ועד עובדי הרכבת נקט בשביתה "בלתי חוקית ואסורה" שסיכנה חיי אדם. הוא שלח את הצדדים למשא ומתן. בינתיים: שוב שיבושים ועיכובים. הסיבה: "הנוסעים תקעו את הדלתות"
בית הדין הארצי לעבודה שלח אתמול (ד') בצהריים את עובדי הרכבת ואת ההנהלה לקיים משא ומתן על הפרטת אחזקת הקרונות וקבע כי במהלך תקופת המו"מ - בין 2 באוקטובר ל-23 בחודש - ישמרו העובדים על שקט תעשייתי ולא יפריעו לעבודה התקינה. פחות משעה לאחר ההכרעה בבית הדין, דיווחו גולשים ל-ynet באימייל האדום על מספר שיבושים.
בין היתר דיווחו כי רכבת שהייתה צריכה לצאת מתחנת תל-אביב ההגנה לכיוון ירושלים בוטלה, וכן שרכבת שיצאה מתל-אביב לנהריה עצרה אחרי תחנת תל-אביב האוניברסיטה ונעמדה לזמן רב. מהרכבת נמסר כי נסיעת הרכבת לירושלים בוטלה עקב תקלה.
המשבר ברכבת - כתבות אחרונות ב-ynet:
- עליית מדרגה: עובדי הרכבת פונים לבית המשפט
- בדרך לשביתה ברכבת? העובדים נטשו את הדיון
- דעה: גם לעובדי הרכבת מגיע צדק חברתי
בית הדין הורה לרכבת להקפיא במהלך תקופת המו"מ את מהלכי ההתקשרות עם יצרנית הקרונות "בומברדיה" בכל הנוגע לתחזוקת הקרונות החדשים.
השופטים קבעו כי הוועד נהג בחוסר מידתיות בהפעלת נשק השביתה, וחיזק את החלטת בית הדין האזורי שקבע כי "השביתה כפי שננקטה הינה בלתי חוקית ואסורה". נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, קבעה כי העובדים פגעו קשות בשירות לציבור, "עד כדי סיכון חיי אדם. התנהגות מעין זו, אשר נמשכה זמן רב, לקויה ואינה עולה בקנה אחד עם התנהגות ארגונית מידתית, סבירה ואחראית".
השופטים החמיאו להסתדרות על ריסון מהלכי השביתה של עובדי הרכבת, "בכך נוהגת ההסתדרות באחריות ראויה לציון, המתחייב ממעמדה". השופטים קיבלו באופן חלקי את ערעור ההסתדרות והוועד וקבעו כי "בהיעדר תשתית ראייתית, אין לסווג את השביתה בה נקטו העובדים כשביתה פוליטית אסורה".
במהלך ימי המשא ומתן, יגישו הצדדים לבית הדין האזורי לעבודה דיווח בכתב על המגעים. ואם תתעורר בעיה כלשהי שבגינה יחליטו העובדים לשבות, יהיה עליהם להודיע על כך באופן מיידי לבית הדין האזורי קודם שינקטו בצעד כלשהו.
"חברת רכבת ישראל היא מקור פרנסתם של העובדים ובית להם במהלך עבודתם, להנהלת החברה, לעובדיה ולממשלת ישראל אינטרס משותף והוא מתן השירות המיטבי, היעיל והמתקדם ביותר לכלל הציבור בישראל", קבעו השופטים ארד, יגאל פליטמן ושמואל צור. "מן הראוי כי הצדדים יישבו את המחלוקות ביניהם בדרכי שלום תוך ציפייה לעתיד". מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה כי בהחלטת בית הדין קיבלה השופטת ארד קיבלה את הצעת ההנהלה.
הרכבת: הנוסעים תקעו את הדלתות
כאמור, למרות החלטת בית הדין - דיווחו גולשים על שורת תקלות. גולש בשם בן: "הבת זוג שלי נוסעת לחגוג את החג עם המשפחה שלה בקריות. היא נמצאת על רכבת, במקום לצאת ב-14:23 הם יצאו מתחנת השלום בתל-אביב בשעה 14:55, אחר כך הם המשיכו לנסוע ואז עצרו אחרי תחנת האוניברסיטה. עכשיו הם פשוט עומדים.
"התקשרתי למוקד של הרכבת ושאלתי אם שוב הם התחילו עם התרגילים שלהם. הם אמרו לי שיש איזו תקלה ושהם לא יודעים כמה זמן זה ייקח. ניסיתי להסביר שזה ערב חג, שלפחות יתנו הערכת זמן כמה זה ייקח או שיתנו לאנשים לרדת מהרכבת". מרכבת ישראל נמסר כי "בקרונות היו נוסעים רבים שתפסו את הדלתות שעמדו להיסגר, וכתוצאה מכך נוצרה תקלה במנגנון. זה בטיפול ויתוקן בקרוב".
שיבושים גם בלוחות הזמנים ברכבות לכיוון ירושלים. נוסעת בשם אליאורה סיפרה: "הגעתי לתחנת ההגנה בתל-אביב וחיכיתי לרכבת לכיוון ירושלים כחצי שעה, עד שאמרו שהרכבת מבוטלת ואמרו לנו להגיע לתחנת הרכבת בלוד ומשם לקחת רכבת לירושלים. כל הנוסעים עלו על רכבת שנסעה לאשקלון ובדרך ירדנו בלוד, שם חיכינו כחצי שעה נוספת לרכבת וממש עכשיו היא הגיעה סופסוף".
היא סיפרה שמנהל התחנה הגיב: "מה את רוצה, אני לא רכבת ישראל, אל תצעקי עלי". הקופות היו סגורות כך שלא ברור מי יתן לנוסעים כרטיסי פיצוי.
רונן משה, יועץ התקשורת של ועד עובדי הרכבת, אמר בתגובה: "עובדי רכבת ישראל מברכים על החלטת בית הדין הארצי, בראשות כבוד הנשיאה נילי ארד. החלטת בית הדין קובעת כי שינוי מבני מחייב קיום משא ומתן בין העובדים להנהלה בתום לב. אנו שמחים על הקביעה שהשביתה ברכבת אינה שביתה פוליטית. אנו מברכים על מתווה השופטת ומבטיחים לציבור בישראל שנמשיך להיאבק למען רכבת לאומית בטוחה במחירים סבירים ונגד הפרטה ותופעת עובדי קבלן".