עשרות הפגינו בקריית שמונה: "מדינת הפריפריה"
פעילי המחאה החברתית בצפון מצאו דרך מקורית למחות על מסקנות טרכטנברג. הם תלו בצומת גומא שלטים על "מדינה חדשה" וחילקו "דרכונים" לעוברים במקום. חלקם אמרו: "הזנחת הצפון מתמשכת, ואנחנו זועקים זעקה"
מאהל המחאה בקריית שמונה יצא היום (שבת) להפגנה יצירתית בצומת גומא: עשרות פעילים חילקו לעוברים ושבים דרכון של "מדינת הפריפריה", שבירתה קריית שמונה. הסיבה: לטענתם, ועדת טרכטנברג והממשלה לא התייחסו לצרכי היישובים המרוחקים מהמרכז.
מחאת האוהלים - כל הידיעות ב-ynet:
- מחוסר דיור מת ליד מאהל המחאה בכפר-סבא
"נמאס לנו שהממשלה לא מתייחסת לפריפריה, וגם בוועדת טרכטנברג לא היתה שום התייחסות מיוחדת לאזור. יש כאן תחומים שנדרש בהם פיתוח משמעותי, כמו חינוך, בריאות, תחבורה ותעסוקה", אמר דורי כהן, דובר מאהל קריית שמונה. "הדרכונים שחילקנו מסמלים את ההתנתקות ואת חוסר שביעות הרצון שלנו מהמדינה. ההזנחה של הצפון מתמשכת, ואנחנו זועקים זעקה".
עוד בערוץ החדשות:
- שעת' נגד הקוורטט: לא נסכים למו"מ ל-20 שנה
את הדרכונים החתימו פעילי המחאה בחותמת - עם הכיתוב "ב' זה אוהל" ו-"מדינת הפריפריה, מחוז אצבע הגליל" - וחילקו אותם ברמזורים לנהגים. שלטים רבים נתלו בצומת, ועליהם נכתבו מסרים מלגלגים: "צאתך לשלום ממדינת הפריפריה", "אזהרת מסע: הנך נכנס למדינה ללא צדק חברתי", לרכבת – עוד 74 קילומטר", "בא לכם סרט? זה רק שעתיים נסיעה", "הצפון זה לא צימר, הצפון זה בית". נהגים שעברו במקום צפרו לאות הזדהות עם פעילי המחאה, וחלקם קראו "כל הכבוד, תמשיכו ככה".
אחת הטענות המרכזיות של הפעילים במאהל היא שאין מענה לפערים ברמות ההכנסה והמחירים מול ערי המרכז. "כאשר פוליטיקאים רצו במהלך המחאה לנגח אותהּ, הם אמרו 'תעברו לגור בפריפריה'. אז נכון ששכר הדירה יותר זול, אבל השכר הממוצע כאן נמוך מהשכר הממוצע במרכז, אין מה להשוות. גם בקניות יש פער מחירים בן 15% - המוצרים בסופר יקרים יותר בפריפריה, כי אין כאן תחרות".
עידו דותן, ממארגני המאהל בקריית שמונה, סיפר כי גמלה בליבם ההחלטה לצאת להפגנה לאחר שראו כי בהמלצות ועדת טרכטנברג אין כל התייחסות לסְפר, "הרגשנו שציפינו להמלצות ולא קיבלנו התייחסות". עניין אחר שתופס מקום ב"בטן המלאה" של פעילי המחאה הוא מתן תשומת לב לתרבות באזור, וחלקם קוננו על כך "שלא יכול להיות שבית הקולנוע היחיד בסביבה הוא בחיפה, פרט לסינמטק בראש פינה".
בגרעין המאהל הביעו תסכול מהזנחה בת שנים רבות של אזורם. "התחבורה הציבורית פה בלתי אפשרית - אין פה רכבת, והאוטובוס האחרון יוצא ב-20:00 ומגיע לתל-אביב ב-1:00. אפילו למכללת תל-חי אין תחבורה ציבורית, וסטודנטים נאלצים להגיע בטרמפים או ברכב פרטי", אמרו פעילים.
במכללת תל-חי גילו כי בעוד כחודשיים יחל ניסוי בקווי אוטובוס של חברת "אגד", 15 שנה אחרי שהוקמה המכללה האקדמית. "'אגד' לא רצו להתחייב, כי זה לא כלכלי להם. המכללה תסבסד חלק מהנסיעה", אמרו במוסד לקראת הפעלת האוטובוסים שצפויים סוף-סוף להגיע ב-2012.