עובדי רכבת ישראל: "אנחנו הכי יעילים בעולם"
במהלך דיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה בנושא סכסוך העבודה ברכבת, הכריזה יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, כי אין שום סיבה שלא לאפשר לעובדי הרכבת הנוכחיים לתחזק קרונות חדשים, שכן הם היעילים ביותר בעלם. בנוסף תקפה את הנוסעים שהכו לדבריה עובדי רכבת
היו"ר אינה חוששת, ויורה לכל הכיוונים. גילה אדרעי, העומדת בראש ועד עובדי רכבת ישראל, תקפה היום (א') בחריפות את שר התחבורה, ישראל כץ, בעניין התנהלותו בטקס לפתיחת קו רכבת חדש בין תל-אביב וראשון לציון. "שר התחבורה בא לגזור את הסרט, (בזמן ש)נהגים נרדמים בקטר", קראה אדרעי בדיון מיוחד שערכה ועדת הכלכלה בכנסת. "אז מי פה המבוגר האחראי? אז אני (הייתי) המבוגר האחראי, ואני החלטתי להשבית את הקו". ראוי להזכיר כי בעקבות ההחלטה להשבית את הקו, השעתה הנהלת הרכבת תשעה עובדים.
תחבורה ציבורית : כל המידע העדכני ב-ynet
בהמשך דבריה טענה אדרעי גם כי חברת בומברדייה, עמה חתמה הרכבת על הסכם לאספקה ותחזוקה של מאות קרונות חדשים, היא-היא האשמה בכמה תאונות שאירעו בשנים האחרונות. לדבריה, תחזוקה לקויה של היצרנית גרמה לכשלים וליקויים חמורים, שהובילו לאותן תאונות. אדרעי גם תקפה את התנהגות נוסעי הרכבת, שהכו לדבריה עובדים בזמן השיבושים האחרונים. "נהג שעמד בסימנור (רמזור) אדום, פתחו הנוסעים את הדלת ונתנו לו מכות", סיפרה לחברי הוועדה. "אם הייתי רוצה שיסבלו (הנוסעים), הייתי עוצרת (רכבות) בלי להודיע מראש".
בהתייחסה לכוונת המדינה להעביר את תחזוקת הקרונות החדשים לידי היצרנית, אמרה אדרעי כי ביצוע העבודות על-ידי הרכבת עצמה יוזיל את עלות התחזוקה בלא פחות מ-30%. "אנחנו הכי יעילים בעולם" הסבירה, והאשימה את הנהלת רכבת ישראל ומשרד האוצר בהסתרת מידע בכל הנוגע לעלות האמיתית של ההסכם עם יצרנית הקרונות. אדרעי גם טוענת כי משרדי התחבורה והאוצר מסרבים לנהל משא ומתן ענייני עם העובדים בכל הנוגע לתחזוקת הקרונות.
"העובדים מבזים החלטת בית הדין"
נציגים של משרדי התחבורה והאוצר, שאת דבריהם קטעה אדרעי פעם אחר פעם, טענו כי העברת עבודות התחזוקה לידי היצרנית אינה מהווה הפרטה, ולכן אין סיבה לעיצומי העובדים. לדברי אריאל אבלין מאגף התקציבים, חברות רכבת במדינות רבות בוחרות בשנים האחרונות לבצע את התחזוקה באמצעות יצרניות או קבלני-משנה, וזאת מתוך רצון לייעל את עבודתן. אבלין גם הסביר כי ממשלת ישראל החליטה כי על חברת הרכבת להתמקד בעתיד בשני תחומים עיקריים: הסעת נוסעים והובלת מטענים.
אבלין, שלא הציג נתונים באשר לעלויות התחזוקה באמצעות היצרנית, אמר כי הרכבת אינה מתחזקת כיום את הקרונות שברשותה בהתאם להוראות היצרניות השונות. לדבריו, הדרך היחידה שבה תוכל הרכבת להתמודד עם העלייה הצפויה בשנים הקרובות במספר הנוסעים, היא העברת פעילויות שונות לביצוע על-ידי חברות חיצוניות. אלא שלמרות דברים מפורשים אלה, אבלין טען בדיון בוועדת הכלכלה כי אין כל כוונה להפריט את הרכבת.
הראל מצדו, תקף בחריפות את התנהלות הוועד בשבועות האחרונים. "למרות צווים של בית משפט, העובדים - בהנחיית הוועד - לקחו רכבות ועשו מה שהם רוצים. הם (העובדים) מבזים את החלטת בית הדין (לעבודה). יש גבול". בהמשך הבהיר הראל כי אין בכוונת משרד התחבורה להפריט את הרכבת. "אני מתנגד למילה הפרטה", הסביר. "הכיוון (הוא) לקנות קרונות עם חבילת אחזקה ל-15 שנה, בלי לפגוע באף עובד, ולהעמיד את רמת התחזוקה ברכבת, שכיום לא טובה, על רמה טובה".
את הדיון המיוחד חתמו חברי הוועדה, שמתחו ביקורת על כל המעורבים בעניין. "נכון שצריך לדאוג לזכויות העובדים", הסביר ח"כ ישראל אייכלר. "וגם נכון שצריך לדאוג לכלכלה. אבל בשום פנים ואופן אסור להשתמש בנוסעים למאבק של העובדים. תפסיקו עם זה". דברים דומים השמיע יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה. "לא נסכים שהמראות האלה (מהעיצומים) יחזרו", אמר ליו"ר הוועד אדרעי. "לכל דבר יש מידתיות". שאמה גם ציין כי הצעדים שנקטו העובדים פגעו במעמדם ותדמיתם בעיניי הציבור הרחב.