מדוע לא נאכף חוק השכרות לנהגים צעירים?
לפני כשנה הוחלט כי רף השכרות של נהגים צעירים ונהגי משאיות ואוטובוסים, יהיה נמוך משמעותית מזה לו מחוייבים שאר הנהגים. אלא שהמשטרה כמעט אינה אוכפת את החוק, מכיוון שהיא מתקשה לקבוע רמת אלכוהול מדויקת ברמות נמוכות. אז במה הועיל כאן החוק?
הכנסת החמירה משמעותית את רף השכרות לנהגים צעירים ומקצועיים, אך המשטרה כמעט אינה אוכפת. למרות שחלפה שנה מאז שאושר במליאת הכנסת, המשטרה אינה אוכפת חוק שקובע רף שכרות מחמיר לנהגים צעירים ונהגים מקצועיים, שמשמעותו ריכוז אלכוהול נמוך משמעותית מהרגיל. הסיבה: למשטרה לא ברור אם מכשיר האכיפה העיקרי שלה, "הינשוף", מפיק ממצאים מדויקים מספיק בריכוז אלכוהול נמוך.
"משטרת ישראל עושה (את) מרב המאמצים בשביל להתחיל ליישם את החוק הזה", הסביר לאחרונה גורם בתביעה המשטרתית. "אני אסביר מה הקשיים שלנו. אנחנו צריכים לבחון את מכשיר הינשוף בערכים הנמוכים הללו, האם התוצאות באמצעותו יצאו אמינות ותקינות. לא ניגש לבית המשפט עוד פעם, על-מנת לנהל שם קרבות האם זה אמין או לא, ללא חוות דעת שהיא מבוססת, שתעיד שהמכשיר נותן לנו מה שאנחנו מבקשים ממנו".
לדברי אותו גורם, בשבועות הקרובים אמורה להתקבל חוות דעת של מומחה טוקסיקולוגיה בעניין השימוש בינשוף, ולפיה תחליט המשטרה כיצד להתקדם ביישום החוק. מאגף התנועה במשטרה נמסר היום (ב') ל-ynet כי "האגף וגורמים נוספים שאינם נמנים עם משטרת ישראל, מבצעים בימים אלו את ההתאמות הטכנולוגיות האחרונות הנדרשות על מנת להתחיל ולאכוף התיקון בבדיקות הינשוף". עוד אומרים שם כי החלה אכיפת החוק באמצעות בדיקות דם.
עוד בבטיחות בדרכים:
- "לאופניים אסור לעלות על כביש בינעירוני, עובדה"
"מכפלות של סיכון"
הורדת רף השכרות לנהגים צעירים ומקצועיים - נהגי משאיות וכלי רכב ציבוריים - נועדה לצמצם את מעורבותם בתאונות, שגבוהה כיום מחלקם היחסי מסך הנהגים. על-פי התיקון לפקודת התעבורה, אותו יזם ח"כ חמד עמאר, ריכוז האלכוהול המותר לנהגים צעירים ומקצועיים הוא 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם, לעומת רף של 50 מיליגרם לנהגים אחרים. בבדיקה באמצעות מכשיר הינשוף, ירד הריכוז המותר מ-290 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר, ל-50 מיקרו-גרם.ריכוז בדם | ההשפעה |
10-50 מ"ג | הרגשת קלילות ראש, פגיעה קלה בתפקוד |
30-120 מ"ג | עלייה בבטחון העצמי, ירידה בריכוז וקשב |
90-250 מ"ג | פגיעה בקואורדינציה, פגיעה בזכרון והבנה |
180-300 מ"ג | בלבול, סחרחורת, תוקפנות, החמרה בקואורדינציה |
270-400 מ"ג | ירידה חדה בתגובה לגירוי חיצוני, קושי ניכר לעמוד וללכת |
350-500 מ"ג | אובדן הכרה, אובדן ריפלקסים, דיכוי נשימתי ולבבי |
מעל 450 מ"ג | מוות מדיכוי נשימתי |
מקור: "צוות בין-משרדי לעניין תקנות בנושא בדיקות שכרות לנהגים"
אל החשיבות שבהחמרת האכיפה של עבירות שכרות בקרב נהגים אלה, התייחסו בשנים האחרונות מומחי בטיחות ובריאות רבים. צוות בין-משרדי, שבחן בשנה שעברה את האכיפה של עבירות השכרות, קבע כי "נהגים של רכב ציבורי ורכב כבד הם נהגים מקצועיים, שעובדים ומשתכרים לפרנסתם מנהיגה, ובנוסף, עקב מאפייני הרכב בו הם נוהגים, פגיעה במיומנויות הנהיגה שלהם עקב שתיית אלכוהול יוצרת מכפלות של סיכון".
בעניינם של נהגים צעירים וחדשים, הסבירו חברי הצוות כי "צעירים נוטים, במקרים רבים, ליטול יותר סיכונים... (ו)מבחינה פיזיולוגית, לצעירים נדרשות כמויות קטנות יותר של אלכוהול על-מנת להגיע לאותה השפעה לרעה על הנהיגה, שאליה מגיעים המבוגרים". יש לציין כי מנכ"ל משרד הבריאות, רוני גמזו, החליט לאחרונה לאמץ את מסקנות הצוות, שכוללות בין השאר שינויים משמעותיים בפעילות המשטרה בכל הנוגע לאכיפת עבירות השכרות.
"לקחת חשוד לבדיקת דם"
כדי להתמודד עם בעיית האכיפה באמצעות מכשיר הינשוף, מנסים במשטרה להעביר נהגים צעירים ומקצועיים הנחשדים בשכרות לבדיקות דם. "כשאנחנו עוצרים נהג מהאוכלוסיות המיוחדות, אם זה נהג צעיר, אם זה נהג מקצועי, אם זה נהג ציבורי, אנחנו בודקים אותו באמצעות הינשוף", מסביר גורם בתביעה. "היה ונמצא שהוא מעל רף האכיפה שנקבע (לכלל הנהגים, ש.ה), אני לא נזקק לשום בדיקה נוספת... ברגע שהינשוף נותן לי אינדיקציה שהוא נמוך מהרף, אני פועל לקחת את אותו חשוד לבדיקת דם".אלא שזה פתרון בעייתי, שכן בדיקת דם נחשבת למסורבלת - גם עבור השוטרים, וגם עבור הנהגים. כך הסביר את הבעייתיות הרכב של שלושה שופטי תעבורה: "הבעיה בבדיקת הדם היא סיבוכה הטכני - נטילת דם היא פעולה רפואית פולשנית, הגורמת לאי-נוחות רבה לנבדק ולא כל אחד מוסמך לבצעה. יש צורך לעשותה במקום מתאים, כגון בית חולים או ניידת מיוחדת, ויש צורך בהליך מתאים. מעבר לכך... יש צורך לשלוח את דגימת הדם למעבדה מיוחדת, תוך כדי שמירה על נהלים קפדניים לשמירתה. התוצאות ימסרו ימים או שבועות לאחר מכן".