שתף קטע נבחר
 

בקרוב יקטן הסיכוי לפיצוי על פגיעות גוף בתאונה

הסיבה לשינוי היא הצעת חוק חדשה של הממשלה, אשר תקטין משמעותית את תחולת ההגדרה "תאונת דרכים". הערכות בענף הביטוח: השינוי יביא לגידול בהיקף תביעות נזיקין בהן אין הגבלה על גובה התביעה

הסיכוי שלכם לקבל פיצוי במסגרת חוק הפלת"ד (ביטוח החובה, דרכו מקבלים נפגעי תאונות דרכים פיצוי מחברת הביטוח), צפוי לקטון מאוד בקרוב. הסיבה: תזכיר הצעת חוק חדשה של הממשלה, שנועד לצמצם את הפרשנות הנרחבת שניתנה בשנים האחרונות למושג "תאונת דרכים".

 

אם תתקבל הצעת חוק זו, עשוי הדבר להוביל לגידול משמעותי בהיקף תביעות נזיקין שיוגשו נגד חברות ביטוח בבתי משפט, על-ידי נפגעי תאונות שלא יוכלו עוד לתבוע את חברות הביטוח במסגרת ביטוח החובה. מאחר שבתביעות נזיקין אין הגבלה על גובה התביעה, יתכן ששינוי זה יעלה לחברות הביטוח הרבה יותר, אבל ללא ספק יקשה על האזרח. שכן בתביעת נזיקין חייב התובע להוכיח אשמה של הפוגע (המזיק), בעוד שלפי חוק הפלת"ד אין צורך בהוכחת אשמה כדי לקבל פיצוי.

 

בדברי ההסבר לתזכיר הצעת החוק, נאמר כי השינוי המוצע באמצעות החקיקה החדשה, נועד להבטיח שהחוק אכן ישמש לתכליתו העיקרית - פיצוי הוגן ומהיר, בהליך יעיל, לנפגעים בתאונות דרכים, במובן המקורי וההגיוני של המונח. כדאי להזכיר כי ב-1990 כבר נעשה תיקון בחוק, אך מסתבר כי לא היה ברור דיו, והביא לריבוי התדיינויות סביב השאלה, האם האירוע נושא התובענה הוא תאונת דרכים או לא.

 

 

"החוק בנוסחו כיום מכיל מונחים בעלי פריסה רחבה, ולצדם הגדרות פרטניות. הוא כולל הגדרה בסיסית של תאונת הדרכים, הגדרה כוללת, הגדרה ראשית והגדרות משנה, חזקות מרבות וחזקות ממעטות, כללים וחריגים, הוראות כלליות והוראות מיוחדות - כולם עומדים זה לצד זה, ולעיתים מסיגים זה את תחומו של זה. כל אלה, הקשו מאוד על הבנת החוק, יצרו חוסר ודאות ופגעו באפשרות לממש את תכליתו המקורית. מצב דברים זה אינו רצוי", כך נאמר בדברי ההסבר.

 

 

כך למשל, המושג "תאונת דרכים" כולל כיום גם מקרה שארע עקב התפוצצות או התלקחות של רכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר החיוני לעצם נסיעתו, אף אם ארע על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו, מאורע שנגרם עקב ניצול הכח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש, לא שינה הרכב את יעודו המקורי.

 

הגדרות אלה יצרו אבסורדים בהם נחשבו לתאונות דרכים מקרים של רכב שחנה או היה מושבת ולא יכול היה לנוע, אבל בגלל משחק של ילדים באש נשרפו בו המושבים והילדים נפגעו. כך גם כאשר מנוע הרכב הופעל לא לצרכי נסיעה אלא כדי לשמש מקור כח חשמלי, אבל נשרף וגרם לנפגעים. התוצאה היא שציבור הנוהגים ברכב נאלץ לממן פיצויים לניזוקים ולנזקים, שהחוק כלל לא נועד לעסוק בהם, ובשל כך התייקרו הפרמיות. כל המקרים הללו, אגב, לא יכללו עוד בהגדרת תאונת דרכים.

 

 

בנוסף, להגדרת ה"נפגע" יתווסף סעיף הקובע כי נפגע לא יחשב אדם שפעל במכוון בעת תאונת הדרכים כדי לגרום לעצמו נזק. כמו למשל מי שמבקש להתאבד באמצעות הרכב, או מי שנפגע מרכב בשל כוונה פלילית לחסלו. אבל אדם שנפגע באקראי מרכב, גם אם נהגו עשה בו שימוש כדי להתאבד או לפגוע באדם אחר, יהיה זכאי לפיצוי. שינוי נוסף: פעולות שנעשו ברכב לפני תחילת הנסיעה או גם במהלכה, אבל לא נועדו ל"אפשר את הנסיעה ברכב", כמו למשל לוודא שהמטען קשור, או שאין ברכב חפצים חשודים, או לסלק מכשולים מהדרך, אינם בבחינת "שימוש ברכב", ולכן לא יזכו את הנפגע בפיצויים.

 

 

הגדרת "רכב מנועי" הותאמה גם היא למציאות הנוכחית, ונקבע בה כי לא תכלול בנוסף לכסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות - שהוחרגו עד כה - גם קלנועיות, רכינוע, קורקינט חשמלי ואופניים עם מנוע עזר. הסיבה: אלה כלים שאין בהם סיכון תחבורתי גדול.

 

 

סעיף חשוב נוסף בתיקון נועד להגדיל את סכום הפיצוי בגין נזק לא ממוני, לנפגעים שנגרמה להם נכות העולה על 10%. הסכום הקבוע בחוק כיום הוא, שימו לב, 100 אלף לירות. התיקון בחוק יעלה את הפיצוי ל-300 אלף שקל, וזאת כדי לצמצם את הפער בין הסכומים שנפסקים בבתי המשפט במקרים כאלה. למי שלא נגרמה נכות עקב התאונה, או מי שנכותו מגיעה רק עד 10% עקב התאונה, תקרת הפיצוי תהיה 150 אלף שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש פיצוי על פגיעת גוף? לא בטוח
באדיבות אתר פאנט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים