שתף קטע נבחר

קודש בחול: שירי הקודש החילוניים

שיר קודש, תפילה, זעקה. מנגינות הלב יכולות גם לחצות את כתלי בית הכנסת. לרגל יום כיפור, כתבי ynet בוחרים בעשרה שירים נוגעים, מרגשים וקדושים, על אף היותם חילוניים לחלוטין

מתי כספי - שיר משמר אביב גפן - שנינו שווים יהודית רביץ - וידוי נושאי המגבעת - נושאי המגבעת 
מירי אלוני - שיר לערב חג ברי סחרוף - בואי הביתה נורית גלרון - גאון להקת פיקוד מרכז - גבעת התחמושת 
אהוד בנאי - כולם יודעים יהודית רביץ - שבתות וחגים 

בהכנתנו את הפרויקט המוזיקלי הצנוע שלנו, זלגו לא מעט דמעות. כאלה שלא תמיד באות בזמן הנכון (או במקום הנכון, כלומר, באמצע יום עבודה) ומלחלחות את המקלדת הקרה תוך חיפוש וגלישה אינטנסיבית ביוטיוב, שירונט, ומקורות אחרים לשירים ומילותיהם. 

 

"קודש בחול" לא נולד כדי להתריס. השירים שבין אדם למקום, כבודם במקומם מונח. אלה מכניסים את כולנו, כל אחד בדרכו, לאווירה הנכונה בהתקדש עלינו יום הכיפורים על שלל משמעויותיו הדתיות, האישיות, הצבאיות והלאומיות. אבל לצדם, ישנם גם אחרים: שירים "חילוניים", שגם אם לא התכוונו לכך, החיבור שלנו אליהם הוא העמוק ביותר שקיים. שירים שגורמים לנו להזדהות מלאה. אלה שירי הקודש החילוניים שלנו.

 

מתי כספי - שיר משמר

 

שבע שנים לאחר מות אביה, נתן אלתרמן, נפלה המשוררת תרצה אתר אל מותה מחלון דירתה שבקומה השישית. השמועות על התאבדות נפוצו, אך המשפחה טענה כי מדובר בתאונה.

שנים קודם לכן, כתב אלתרמן לבתו את "שיר משמר", שיר של אב החרד עד אין קץ לשלומה של בתו האהובה, שחייה היו תלויים על בלימה ונדמה היה לו שהיא מוליכה את עצמה לאבדון.

 

זהו שיר שתקתוק השעון מהדהד בו, ומחריש אוזניים של אלו שיודעים שהזמן קצר. זהו שיר שמרחף מעל הראש כענן שחור המכסה על האופק, ובכל זאת מתעקש לראות את האור שבשולי הענן. זהו שיר תחינה, תפילה שבכל מאודה נאחזת באמונה שלא יאונה דבר לאהובינו למרות עצמם, ואם נדרש, נגד רצונם.

 

"שיר משמר" הוא גם התפילה שלי למדינה בה נולדתי, בה אני חיה ושאותה אני רואה נפרדת מעצמה. מי ייתן שתדע לשמור את נפשה, את בינתה, את יופיה ואת לבּה הטוב.

 

מרב יודילוביץ'

 

חזור למעלה
אביב גפן - שנינו שווים

 

יש שירים טובים, ושירים פחות טובים. אבל לפעמים אנחנו שוכחים שהסביבה בה הם מושמעים היא שמכתיבה את האפקט הרגשי שלהם - עד כדי כך ששיר שנקשר חזק כל כך באישיותינו, מאבד את הערך שלו באוזנינו כשהוא מנוגן בזמן ובמקום הלא נכונים, או הלא מתאימים.

כך קרה במקרה של "שנינו שווים" בחיי. שירו המוקדם של אביב גפן (מאלבומו הראשון, "זה רק אור הירח") הוא לטעמי אחד השירים העבריים היפים ביותר שנכתבו אי פעם. אולם כשיוצא לי לשמוע אותו ברחוב (וזה לא קורה הרבה בשנים האחרונות), באוטובוס או אפילו בהופעה, כל היופי הזה מתפספס. מתמזג בגודש של רעשים קוליים וויזואליים שמסביב.

 

"שנינו שווים" הוא לא שיר רועם. האיכויות שלו קטנות וצנועות מדי. הן לא מהדהדות לך באוזן, אלא עמוק בתוך הלב. וכך, כשאני בדלת אמות שלי, בדממה שבין המיטה, לארון הבגדים, לרמקולים שמהם בוקע קולו הצרוד של גפן, עם הגיטרה האקוסטית החצי מכוונת, אני יכול לשקוע בו שוב.

 

אני יכול לתת לו לרגש אותי, ואם לא לבכות, אז לזכור לפחות שפעם, לפני 20 שנה, הוא גרם לי להזיל דמעה, למרות שאף פעם לא ממש הבנתי את הסיפור מאחוריו. גם לא התעקשתי להבין.

 

על "שנינו שווים" אין טעם להילחם. צריך פשוט להתאחד איתו באוזניים פקוחות ועיניים עצובות. והשפתיים? הן ממלמלות, כמו תפילה חרישית, בחדר שלי. ארון הקודש הפרטי שלי.

 

אמיר בוגן

 

חזור למעלה
יהודית רביץ - וידוי

 

לאהוב, נגד כל הסיכויים. אהבה שזורה באומללות, אהבה מזוכיסטית, שאין בה נחמה ויש בה בדידות. לאהוב עד הסוף המר, כשברור וידוע שאכן רע ומר הוא יהיה, ולא להתחרט לרגע. אני לא זוכרת את הפעם הראשונה ששמעתי את "וידוי". הוא מתנגן בראשי מאז ומתמיד. 

גדלתי עם הלחן הנעים של סשה ארגוב וקולה המרגיע של יהודית רביץ ההופך לזעקה המבשרת על דרך ייסורים בלתי נמנעת. עם הבית הנוסף שלא מושר אך מהדהד, בו אלכסנדר פן שם בפי הדוברת הבטחה לשוב אל אהובה אחרי שירצח אותה, אהבתי, דיממתי והתבגרתי, הבנתי שזה לא המודל היחיד לזוגיות. 

 

אני דורכת לראשונה בטריטוריה בה אהבה לא מגיעה ממקום בו משפילים ומבזים, והאוהבת משתמשת במילותיה שלה, ולא במילים שגבר כואב בחר מתחתית כוס המשקה של עולמו רווי האכזריות. ובכל זאת, גם כשאני לומדת את הטוב, השיר מרחף מעליי, מטיף, משתק ומושך להעריץ רומנטיקה גדולה מהחיים, ממנה מותר להתפעל, אך גם להיזהר לא לטבוע בתוכה.

 

לירון סיני 

 

חזור למעלה
נושאי המגבעת - נושאי המגבעת

 

2002, פאתי ג'נין (מה שכונה אז, לפני הפינוי, "גזרת גנים-כדים"). או שאולי זה היה באזור שבות רחל, בסוף 2001, או בעצם חלמיש של תחילת אותה שנה. האמת - זה לא ממש משנה. בסוף זה תמיד אותו דבר: ילדים במדים, בעיצומה של מלחמה-לא מלחמה, באמצע שומקום.

וזה לא משנה מה העמדה הפוליטית שלך: העובדה היא שבשביל להעביר את הזמן במצבים האלה, אתה נזקק ליכולת לא מבוטלת של הדחקה צה"לית - כזו שתאפשר לך לשמור על שפיות בין חופשה לחופשה. 

 

אבל עדיין, ישנם הרגעים הבודדים האלה שבהם הקליפה נסדקת, ומשהו קטן מבחוץ גורם לך לקלוט את הטירוף הזה שמסביב. בשבילי, זה היה דווקא עם הגיטרה ביד, מנגן ברצף קבוע את אותם חמישה אקורדים של נושאי המגבעת, וצמד המילים המשונה הזה, "האדמה מקולקלת". "העולם מושלם, האנשים רעים", הם שרים, ואי אפשר להתכחש לזה, כשחושבים על כל הבלגן האנושי הזה שחורך את הקרקע השקטה.  

 

וזה לא משנה שכל שאר המילים הן סוג של ג'יבריש, משפטים חסרי פשר שצריך איזה טריפ או שניים בשביל לעטוף במשמעות. בשבילי, השיר הזה, עם הפאתוס המטורף שלו, היה אי קטן של השלמה רגעית עם המציאות בתוך רצף אינסופי של הכחשה. האדמה מקולקלת, ואנחנו - כולם, כולנו - קלקלנו אותה.

 

דרור עמיר

 

חזור למעלה
מירי אלוני - שיר לערב חג

 

הוואלס הנעים שהלחין יעקב הולנדר מתנגן ברֹאשי כבר לא מעט זמן. טקסיות החגים הכל-כך ישראלית הזו שמגיחה, נרצה או לא, כבר בקצהו של אוגוסט, תמיד הדהדה אצלי לצד שירים אחרים. "שיר לערב חג" של מירי אלוני, מפסטיבל הזמר תשל"ג (1973) נמצא ברשימת המהדהדים הללו כבר שנים רבות. 

ערב ראש השנה בעיר הגדולה. רווקיה שבים מארוחות החג שמחוץ למפלצת האורבנית, ואותה שדרה שאכלסה במשך חודשי הקיץ החמים את יושבי האוהלים, נותרה אז כמעט יתומה, פרט לאותם בודדים, "דרי רחוב" אוהבים לקרוא להם, שבאמת אין להם עם מי לחגוג. אפילו שולחן לחגוג סביבו את השנה החדשה אין להם. בעצם, האם ההוא על הספסל בכלל יודע, או שומע, שהערב ערב חג?

 

ואז, ישנו הבית האחרון של השיר. הוא תמיד שם, גם אם תסרב להגיע אליו. וישנו הבית בקצה הרחוב שיורק עליך את הבית הארור מהשיר. כי כשהמפתח מסתובב במנעול הדלת, ואת האור אתה הוא שמדליק - אתה ולא אחר, אז לצד הצער על ההומלס שברחוב, ולמרות העיר שאת "כוכביה מדלקת", מגיע השקט הלא מבורך. הבודד, שמזכיר שגם הלב יכול להיות הומלס.

איזו עיר עצובה.

 

עמית קוטלר

 

חזור למעלה
ברי סחרוף - בואי הביתה

 

אם יש חלילן מהמלין היכול לקחת אותי אחריו בצליל אחד, לאן שרק ירצה, הרי זה הקול של ברי סחרוף. כשהוא נכנס פתאום בשיר של מינימל קומפקט, כשהוא מפציע אחרי סולו גיטרה מצמרר או כשהוא מייבב את ה"אוהווו" הכל כך מוכר שלו - הקול הזה הוא מבחינתי חזן בית הכנסת הפרטי שלי.

ב"בואי הביתה", קול החזן המצטרף למילים והלחן שכתב, הופכים את סחרוף לאב רוחני, מורה דרך ושומר רחב-כתפיים שיגן עליי מהרוחות הרעות שבחוץ. קול שאומר לי בבטחה: בואי, בואי אל המקום הכי טבעי וראשוני שלך. הביתה.

 

השיר כנראה מדבר על מישהי שכבר לא תחזור אל המקום הזה, אבל עבורי הוא תמיד יהיה קריאה אל התחלת ה"אני", אל חשבון נפש אישי של תקוות מול הגשמות, אל יסודות הילדים שכולנו היינו - ואל כל הסיבות למבוגרים שהפכנו להיות.

 

סטלי סולומונוב

 

חזור למעלה
נורית גלרון - גאון

 

"כוורת" ו"שבק ס'". אלה היו שתי הלהקות הישראליות היחידות שאהבתי. חוץ מהן, לא הייתי מוכן לשמוע על שום דבר שנוצר בסביבתי. האוזניים נמשכו והמחשבות עפו רק לפנטזיות רחוקות שהיו גדולות יותר מכל. "קווין", "מטאליקה" ו"גאנז אנד רוזס". אבל אז, כשהייתי בן 13, הגיע השיר של נורית גלרון. אז באמת למדתי כמה ביטוי אישי יכולות להכיל מילים בעברית. 

כנראה שראיתי את הקליפ בטלוויזיה, בשעת לילה מאוחרת בערוץ 2. פתאום המילים הכל כך מדויקות של אביב גפן, הלחן הבומבסטי שהוא חיבר להן והגשתה המרגשת של גלרון פגעו עמוק ככל האפשר. פגעו דווקא בילד שעוד היה רחוק מלהכיר את רוב הסיטואציות המתוארות בטקסט. אולי סיפקו תמונה וכמיהה לרגעים שעוד נמצאים מרחקים ארוכים לפני.

 

שנים אחר כך, דרך מילותיו האנושיות ועוצמתו האדירה של השיר, אני חושב שהבנתי שמה שקדוש בחיי הם המראות, הצלילים והנשימות המוכרים, שלצדם ואיתם אני מתעורר בכל בוקר ונרדם בכל בלילה.

 

אור ברנע 

 

חזור למעלה
להקת פיקוד מרכז - גבעת התחמושת

 

זה הקדיש שלי. את המלים של התפילה הרשמית אני דווקא יודעת בעל פה, אבל הן לא מתאימות לחברים שלי שמתו. איש מהם לא מת מוות טבעי, ואיש מהם לא מת כשהוא חושב שנשמתו תחזור לכאן בתוך צרור, בטח לא בעגלה ובזמן קריב.

נדמה לי שכולם כאחד לא סברו שאלוהים עובד בשבילם כמענה קולי במרכז שירות למאמינים. כולם, איכשהו, מצאו את עצמם מוקדם מדי בקרב גדול מדי וחסר סיכוי, שלא נגמר בזמן, וכשנגמר - יצאו משם לגמרי מובסים.

 

אז אולי אין זה השימוש הנכון של "גבעת התחמושת", השיר. בקודשי-פזמוני-ישראל הוא שמור רק לאפיזודה מלחמתית אחת שבה בשתיים, שתים ושלושים, נכנסים דרך הברושים לשדה האש והמוקשים, ואיתן לא מהסס לרגע, ומישהו זורק רימון, ומתרחש מה שמתרחש, ובסוף - אם עוד יש לכם כוח לשיר - אתם אמורים להיצמד לאזהרה האחרונה, המאוחרת מדי, המגיעה מפי המתים: "אולי היינו אריות, אבל מי שרצה לחיות - אסור היה לו להיות - על גבעת התחמושת".

 

שנה אחר שנה, בעונה הזאת, השיר מתנגן אצלי. רק ההתקנים משתנים: מתקליט של פטיפון לנגן תקליטורים למחשב, וכך זה יהיה, אני חושבת, עד הסתיו האחרון שלי, בימים המעיקים לפני יום כיפור.

 

החברים שלי התחילו למות במלחמת יום הכיפורים. אל מתי הקרבות נוספו הללו שבגופם התפרצה מחלה ואיכלה אותם אט אט, והללו שהדבר האחרון שראו היה מכונית מעוכה והם בתוכה, והשלושה שקצו בחיי יסורים והקדימו למות מטעם עצמם, והאחד שבאמת נפל ממטוס באמצע הלילה, אבל זה היה מטוס בוער וממילא לא היה לו סיכוי. כל אחד וגבעת התחמושת שלו, שמתפוצצת לו בפנים.

 

זה הקדיש שלי, אבל לבני בן ה-11, שבימים כתיקונם מזועזע מטעמי המוזיקלי, הסברתי השנה מה זה הראפ המשונה שאמא שומעת, ואמרתי שזה שיר הפרידה שלי מחיילים של כל מיני מלחמות. "ואם אני אמות במלחמה, גם תשמעי את זה?", שאל בענייניות מוחלטת. אמרתי לו שעד כמה שזה תלוי בי, לו זה בוודאי לא יקרה, וחוץ מזה, המתים שהשיר נכתב עליהם כבר מתו מזמן. בשנה הבאה נשב על המרפסת, נראה ציפורים נודדות, ואני אנסה לשקר לו שוב, ולשיר שיר אחר.

 

אריאנה מלמד

 

חזור למעלה
אהוד בנאי - כולם יודעים

 

אהובתי. הביטי אל העפרוני. איך זה נגמר. בסוף כולם יודעים. את המילים האלה, שרובנו כבר יודעים בעל פה מאז שלהיי שנות ה-80, כתב אהוד בנאי באלבום המופת "קרוב", שבאופן כללי ניתן להגדירו כאחד האלבומים הכי קדושים וקסומים שיצאו בארץ הזאת.

הוואלס השבור שהעניק לנו בנאי, שמזכיר מצד אחד סונטה רומנטית של אנשי-ים ספרדים עם קסטנייטות ומחיאות כפיים, ומצד שני מחזיק בתוך הקצב שלו היסטוריה עתיקה, כנענית, שקשה להסבירה במילים, תמיד שולח אותי לדמיין את האי הזה, שבנאי כותב שבסוף הוא ואהובתו יפליגו אליו, ובו ירוצו על קו החוף הילדים.

 

כמו שיר אהבה שנכתב מפסוקים חילוניים, "כולם יודעים" שוטף מיד עם האקורד הראשון את כל הציניות שיש בנו. נגינת הגיטרה של בנאי נשמעת ממש כמו אמונה. מעיין תפילה למקום שורשי, שנושאת בתוכה מבט קדימה, שחולם להצליח לאהוב כל החיים, להיות מאושר, למרות שיש בחיים שברים ודמעות. וצריך, כמו שהוא כותב, לחזור ולאסוף אותם.

 

בנאי, כזמר, תמיד מעניק לי תוך כדי הקשבה לשירים שלו את האפשרות להגיע לאושר הפשוט הזה. משפחה. אהבה. עפרוני. והוא עושה זאת באמת באופן מיסטי כמעט, כזה שלעולם לא נכנע לקלישאות.

 

שרי שביט

 

חזור למעלה
יהודית רביץ - שבתות וחגים

 

כששמעתי את השיר הזה לראשונה הייתי ילד. אמא שלי אהבה לשמוע שירים של יהודית רביץ. היא לא ידעה שכבר אז האזנתי בקשב רב למילות השיר. בזמנו, לא הצלחתי להבין למה ליהודית אין עם מי לבלות את החג. בזמנו גם לא הצלחתי להבין למה הוא בבית והיא לבד. אבל כבר אז, הבנתי היטב שאני מרגיש רע בשבילה, גם אם לא בדיוק הבנתי למה.

היום אני כבר ילד גדול, ועדיין מרגיש רע בשבילה. כשאני שומע את השיר ברדיו, הוא עדיין מצליח להעציב אותי. אולי זה בגלל שגדלתי בבית רגיל עם משפחה רגילה. אולי זה בגלל שיש לי אב ואם שנשארו מאוהבים גם אחרי 36 שנות נישואים, שנתנו את כל כולם לזוגיות שלהם, לילדים שלהם, לחברים שלהם ואפילו לכלבים שלהם.

 

בגלל המזל הגדול שהיה לי, המילים של יענקל'ה רוטבליט והביצוע של יהודית רביץ גורמים לי להרהר בכל חג, ובייחוד ביום כיפור. אולי בגלל זה אני תמיד מבטיח לעצמי בכל יום כיפור שלעולם לא אהיה חלק ממשפחה לא רגילה, בבית לא רגיל.

 

שלעולם לא אהיה זה שיישב לבד על הגג, שבתות וחגים. ושלעולם, אבל לעולם, לא אשמור לעצמי שותפה סמויה. מישהי שתהיה שם, לבד על הגג, שבתות וחגים.

 

נתנאל שלומוביץ

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יהודית רביץ
צילום: קוקו
מתי כספי
צילום: אלעד גרשגורן
אהוד בנאי
צילום: ירון ברנר
צילום: דלית שחם
מירי אלוני
צילום: דלית שחם
ברי סחרוף
צילום: רונן ללנה
אביב גפן
צילום: Kevin Westenberg
נורית גלרון
צילום: ג'ראר אלון
לאתר ההטבות
מומלצים