שתף קטע נבחר
 

פגע וברח - צעד נוסף לקראת החמרת הענישה

נהג שפגע וברח יהיה צפוי ל-14 שנות מאסר, ואילו נוסע עמו ברכב שלא דיווח אף הוא על התאונה וברח, צפוי לשבע שנות מאסר. כך קבעה ועדת חוקה חוק ומשפט, אשר אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית

מחמירים בענישת פגע וברח. ועדת חוקה, חוק ומשפט, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת זאב בילסקי ומשה מטלון. על-פי ההצעה, נהג שיורשע בעבירת פגע וברח, תאונה בה נהרג אדם או נגרמה לו חבלה חמורה, ולא עצר או לא הזעיק עזרה, יהיה צפוי לעונש של עד 14 שנות מאסר - ככפליים מהעונש כיום.

 

מלבד החמרת העונש המרבי, הוסיפה הוועדה לחוק סעיף חדש, לפיו חובה על נוסע ברכב המעורב בתאונה בה נפגע אדם, להזעיק עזרה. נוסע שלא יזעיק עזרה כאמור, צפוי למחצית מהעונש הקבוע בחוק על הנהג הפוגע - עד שבע שנות מאסר. חובה זו לא תחול אגב על קטין מתחת גיל 16 שנסע ברכב. חברי הכנסת החליטו לחייב בקריאה לעזרת הפצוע גם בן משפחה של הנהג, ו-או נוסע הנמצא תחת מרותו, לרבות מי שפרנסתו תלויה בנהג.

 

עורך הדין ישי שרון מהסנגוריה הציבורית, התנגד להחמרת הענישה. לדבריו, "שירות המבחן, הוא המסגרת הטיפולית הראויה לטפל בבעיות מעין אלו. ראיון עיתונאי עם פצוע מתאונת פגע וברח, יועיל הרבה יותר מענישה חמורה. לא הגיוני שעונש באשמת הריגה יעמוד על תשע שנות מאסר, ואילו עונש על פגע וברח יעמוד על 14 שנים. אין הלימה בין העונשים", טען שרון.

 

ראש מדור תביעות במשטרה, סגן ניצב דן שני, ביקש מהוועדה לשנות את החוק כך שלא יתאפשר עונש של מאסר על-תנאי. וזאת מכיוון שבדרך כלל, הנהג הפוגע מקבל שלילה לתקופת התנאי, כך שהענישה של מאסר על-תנאי אינה אפקטיבית. בנוסף, ההחלטה האם לעבור עבירה דומה אינה בהחלטת הנאשם, אלא על דרך הגורל והמקרה בלבד.

 

אתי סגל ממשרד הרווחה, אמרה כי "כקצינת מבחן שעובדת עם נהגים פוגעים שנים רבות, אני סבורה שלא תמיד יש לצעירים כוחות וחוסן להתמודד עם הפקרת פצוע. לעיתים היכולת להפעיל שיקול דעת, פגומה. צריך לצאת מסר של החמרה. אבל צריך לקחת בחשבון, גם את הנזקים העלולים להיגרם לצעירים נורמטיביים שיושלכו לכלא לשנים ארוכות יחד עם עבריינים.

 

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת דוד רותם, אמר כי "אנחנו צריכים לקבוע ולהחליט באיזו חברה אנחנו רוצים לחיות. לא נוכל לקבל מצב של נהג שפוגע ובורח לחו"ל. נהג עבריין שפגע וברח, אינו שה תמים". לדברי רותם, היה ראוי להטיל עונש מאסר על אדם שלא הזעיק עזרה לפצוע, אף אם הוא לא קשור לתאונה".

 

חבר הכנסת זאב בילסקי אמר כי "ברוב המקרים יש תחכום רב של הנהגים שפוגעים. מדובר באנשים קרים ומחושבים. אלו לא אנשים שברחו מהתאונה כהלומי קרב. המסר לציבור הוא, סוף למקרי פגע וברח. שבע שנות מאסר אינו עונש מרתיע". בילסקי הוסיף ואמר כי "ידע כל נהג שעולה על הכביש, שהחובה ההומאנית להזעיק עזקה, הפכה לחובה חוקית".

 

חבר הכנסת אורי מקלב אמר "עזבתי את הדיון בוועדת הכספים בנושא דוח טרכטנברג, כיון שלדעתי הדיון בנושא "מי יחיה ומי ימות", חשוב יותר מהדיון בנושא "מי יעשיר ומי יעני" (קטע מפיוט בתפילת יום הכיפורים, צ.ל). חבר הכנסת משה (מוץ) מטלון אמר כי "הפקרת פצועים הפכה להפקרות, תופעה שאנו לא יכולים לחיות איתה כחברה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התאונה בה נהרגה לי זיתוני - הציתה מחדש את בעיית הפגע וברח
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים