חדשות טובות: רכבי כביש-שטח פחות מסוכנים
אחד מארגוני הבטיחות החשובים והמוערכים בארה"ב, מגלה כי מספר ההרוגים בתאונות בהן היו מעורבים גם רכבי פנאי גדולים (SUV), ירד באופן דרמטי. הסיבה: תכנון "מתחשב" של חרטום המכוניות הגדולות, ומבנה שלדה חזק יותר במכוניות קטנות
רכבי פנאי גדולים, פחות מסוכנים לשאר הנהגים. נתונים עדכניים שמפרסם ארגון הבטיחות של חברות הביטוח בארה"ב (IIHS), מלמדים כי רכבי פנאי גדולים (SUV), קטגוריית רכב סופר-פופולרית אך בעלת מאפייני בטיחות לא מרשימים, הפכה פחות מסוכנת לשאר המשתמשים בדרך. לדברי הארגון, נתונים שנאספו בין השנים 2008 ו-2009 והשוואה לתחילת העשור, מוכיחים כי מספר ההרוגים בכלי רכב פרטיים ומיניוואנים שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם רכבי פנאי גדולים, צלל באופן דרמטי. מ-44 הרוגים לכל מיליון כלי רכב, ל-16 "בלבד" בשנתיים האחרונות - ירידה של כשני שליש. לשם השוואה, נתון זה דומה למספר ההרוגים בתאונות שנגרמו מפגיעת כלי רכב פרטיים בלבד.
עוד במדור הבטיחות של ynet:
- רנו לוגאן: התרגיל המסריח של משרד התחבורה
חוקרי ה-IIHS מציינים מספר שינויים עיקריים שהביאו לירידה המבורכת: הגנה עדיפה על הנוסעים בעזרת כריות אוויר צדיות, ומבנה שלדה חזק יותר, כמו גם התאמה של אזורים סופגי-אנרגיה ברכבי פנאי גדולים, לנקודות החולשה בכלי רכב קטנים יותר. לדברי ארגון חברות הביטוח, את התכנון המתקדם והמתחשב יותר בצרכי בטיחות של כלי רכב גדולים, יש לזקוף לזכות יצרניות הרכב, הממשל האמריקני והארגון עצמו.
בארגון מציינים כי פניה של רשות הבטיחות האמריקנית (NHTSA) ליצרניות הרכב ב-2003, היא זו שהחלה את התהליך. יצרניות הרכב הסכימו לשנות את תכנון סבכות רכבי הפנאי הגדולים, מהסיבות העיקריות לפגיעות הקשות בתאונות עם כלי רכב קטנים יותר, כך שאזורים סופגי אנרגיה יתמודדו טוב יותר עם הפגיעה. כתוצאה מכך, הם מסבירים, פחתו משמעותית מקרים בהם רכב פנאי גדול "טיפס" על מכונית פרטית בזמן תאונה ופגע כך קשות ביושביה. עוד מציינים שם כי יצרניות הרכב חיזקו משמעותית את ההגנה על פלג הגוף העליון בכל כלי הרכב, באמצעות כריות אוויר ומבנה חזק יותר. לדברי ה-IIHS, יצרניות הרכב התחייבו להכניס שינויים אלו רק בשנת 2009, אך מרביתן עשו כן החל משנת 2004.
אגב, בהקשר זה כדאי להזכיר קטגוריה אליה מתייחסים אנשי ארגון חברות הביטוח לא באופן מחמיא. לדבריהם, למרות ירידה ניכרת שנרשמת במספר ההרוגים בתאונות של כלי רכב מודרניים, נוסעי טנדרים (פיק-אפ) חשופים עדיין לסיכונים גבוהים משמעותית מכלי רכב אחרים. זאת, שכן הם אינם מחוייבים במערכת בקרת יציבות (ESC).
החוק בישראל מחייב את כל כלי הרכב הפרטיים במערכת כזו, למעט חריגים שונים. כך למשל אישר משרד התחבורה לרנו לוגאן, המשווקת בישראל על-ידי חברת קרסו כרכב שמיועד למשפחות ברוכות ילדים, בפטור מהמערכת. זאת, למרות שבעבר הופסק שיווקה בישראל, עקב חסרונה.