שתף קטע נבחר

 

חגיגת קניות האופניים יוצרת גם נזק סביבתי

עם ישראל אוהב לקנות אופניים ביום כיפור, אך מהו המחיר הסביבתי שאנו משלמים בגלל שאנו לא מקפידים לתחזק את האופניים שלנו כמו שצריך? באמצעות הקפדה על כמה כללים פשוטים ושמירה על עיקרון המחזור גם בתחום הזה, יום כיפור הבא יהיה ירוק הרבה יותר

יום הכיפורים החדש הוא "חג האופניים". מי החליט? "התקשורת" (ובכללה גם האתר הזה) שמוצפת בכתבות לקראת היום, שהן למעשה במה פתוחה עבור היבואנים להציע את מרכולתם במסווה של "הכנות לחג". שטיפת המוח שמנסה לשכנע את הציבור לרכוש אופניים חדשים לכל ילד אכן מצליחה להוציא אל החנויות את המוני בית ישראל.

 

 

אין סיבה שבימים לפני המועד המקודש, יהרהרו בני-ישראל במותגים, פנסים, מחזירי אור ומשאבות. אין עוד עם שמקדיש יום בשנה לרכיבת ילדים על אופניים, ועוסק בשבועות שלפני בשינון הלכות הלכות צמיגים ומשאבות. לו קראנו על עם כזה בעיתון - היינו בטוחים שמדובר בעם פרימיטיבי.

 

מבחינה חינוכית מדובר בכשל. ילד שקונים לו בככל שנה זוג חדש לומד שאין לרכוש ערך אלא רק להחלפתו בטרם עת ורדיפת המותג. ילד כזה גם בטוח שהכבישים הריקים ביום כיפור נועדו לרכיבה חופשית, ואינם תוצאה של הסכמה לאומית לכבד את היום בישיבה בבית.

 

המחאות החברתיות של הקיץ האחרון בישראל התבססה בעיקרה על נושאים צרכניים. בין השאר התחיל הציבור לדבר על אחריות אישית ועל צרכנות נבונה שאינה מושפעת משטיפת מוח צרכנית באמצעות פרסומות, ואופנות שמוכתבות בכלי התקשורת.

 

גם לצינורות חלודים יש חלומות 

כדי לחסוך בכסף ולא לרכוש אופניים בכל שנה, מומלץ להקפיד לשמור אותם במרפסת או במחסן, כשהם משומנים על כל חלקיהם (שרשרת, צירים, הילוכים - בעזרת ספריי שימון צירים וברגים, שמחירו כ-15 שקל). אחרי השימון, כדאי לכסות אותם בסדין או בשמיכה נגד אבק ואור שמש. כך יישמרו חלקי המתכת מפני חלודה וצמיגי הגומי לא יתייבשו ויהיו כשירים לרכיבה גם בשנה הבאה.

 

אופניים שבכל זאת הגיעו לסוף דרכם, כדאי למסור לסוחר מתכות או אפילו ל"אלטע זאכן". כך נמנע את השלכתם בשדה ולכלוך הסביבה בברזל ובגומי. סוחרי המתכות שולחים את גרוטאות המתכת שהם מקבלים למיחזור, ואפילו משלמים עבורן למוסר לפי משקל וסוג המתכת.

  

המתכות מהוות כ-3% ממשקל הפסולת הביתית. עיקר פסולת המתכת מורכבת מכלי רכב שיצאו משימוש, אך גם מחפצים קטנים ובינוניים, וביניהן אופניים. כל הצינורות החלודים הללו הופכים אחר כך לחפצים שלא חלמו להיות. 

 

קיימות מתכות אל-ברזליות כמו נחושת, נירוסטה ואלומיניום, אך כולן מותכות בסופו של דבר.

מיחזור פסולת מתכתית מתחיל בהתכת החומר בתנורים שעובדים בטמפרטורה של כ-1,800 מעלות צלזיוס. אחרי שהפסולת הופכת לנוזלית היא נוצקת לתבניות ומקבלים צורות שונות של יחידות גלם.

 

מדובר בחיסכון גדול באנרגיה ובמשאבי טבע. מכרות הברזל בעולם מתכלים בקצב מדאיג וצפוי מחסור בעפרות מתכת כבר בשנים הקרובות. הפקת טון אחד של פלדה מעפרות ברזל צורכת פי ארבעה יותר אנרגיה ממיחזור גרוטאות פלדה.

 

ברזל ופלדה הם המתכות הנפוצות ביותר בתעשיית המתכת. הם משמשים למגוון רחב של מוצרים לענף התעשייה והבניין ולכן ניתן למצוא חברות רבות הסוחרות בפסולת מתכת. בעולם קיימות בורסות מתכת ויש חברות שעומדות על כך שהחפצים שהן מייצרות יכילו מתכת ממוחזרת.

 

הפרנסה של סוחרי המתכות

כולנו ראינו לא פעם אדם מרופט (למרבה הצער - לעתים קרובות הוא דר רחוב) שדוחף עגלת סופרמרקט עם חלקי אופניים ישנים ושאר צינורות מתכת. מסלול הליכתם של אנשים אלה מסתיים לרוב אצל סוחר מתכות באחד מאזורי התעשייה. שם הם פורקים את סחורתם והיא נשקלת. לכל מתכת יש תעריף שונה, כשהברזל הוא הזול ביותר, והנחושת יקרה. אלפי מוטות, סורגים, כידוני אופניים, מכונות כביסה, ופסלים סביבתיים נדחסים בחצר האיסוף של הסוחרים לתוך מכולות וממתינים למשלוח להתכה.

 

לפני כן השלל שנאסף בשדות ובחצרות (ולפעמים פורק ונגנב) עובר תהליך של מיון והפרדת הברזל ממרכיבים אחרים. גרוטאת רכב מפורקות למרכיבי פלסטיק, צמיגים, מושבים, זכוכית ומצברים. חלק מחומרים אלה מועבר למיחזור וחלק מסולק להטמנה. חלקי הברזל נדחסים בעזרת כלים רבי עוצמה לצורת קוביות ברזל, במטרה להפחית את נפחם.

 

כשמדובר באלומינים, התהליך מעט שונה. האלומיניום הוא המתכת הנפוצה ביותר עם מגוון השימושים הרב ביותר. יוצרים ממנו פרופילי אלומיניום לחלונות למשל, פחיות שתייה, רדידי אלומיניום, יריעות פחי אלומיניום וכמובן שלדות קלות לאופניים. פעם היו שלדות האופניים מאלומיניום יקרות מאוד ביחס לשלדות הברזל. היום הן הפכו לסטנדרט ואינן יקרות כבעבר.   

 

תהליך ההתכה של גרוטאות אלומיניום (שלדות, מעצורים וחלקי הילוכים של אופניים) צורך רק 5% מכמות המשאבים הנדרשת לייצור אלומיניום מקורי. מדובר בחיסכון ענק לכן כ-31% ממוצרי האלומיניום בארה"ב מקורם מאלומיניום ממוחזר. אלומיניום ממוחזר משמש בעיקר לכלי בישול, מחשבים, כלי שיט, חוטים ועוד.

 

לסיכום, אופניים קונים פעמיים-שלוש בחיים (בהנחה והם לא נגנבים), ואם מחליטים להיפטר מהם, עדיף לפגוש בהם בגלגול הבא בתור סיר או מחשב אישי.


פורסם לראשונה 07/10/2011 12:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכירת אופניים לקראת יום כיפור
צילום: מוטי קמחי
פסולת מתכתית
באדיבות דובר משטרת ישראל
מומלצים