דו"ח הממונה על השכר: זינוק בשכר בכירי הרכבת
שכרם של 44 עובדים בכירים ברכבת ישראל זינק באופן משמעותי במהלך 2010, בזמן ששכר שאר 2,030 העובדים נותר ללא כל שינוי. הרכבת: בגלל שיפור במצב החברה, הוחלט להעלות את שכר הבכירים
צדק חברתי על הפסים? שכר מנהלי רכבת ישראל זינק ב-2010, אך שכר העובדים הזוטרים נותר ללא שינוי. השכר הממוצע של 44 עובדים בכירים ברכבת ישראל עלה בשנה שעברה ב-22.5% - מ-30,705 שקלים ב-2009, ל-37,639 שקל אשתקד. כך עולה מהדו"ח השנתי שמפרסם היום (ב') הממונה על השכר במשרד האוצר. אלא שמתברר כי בחגיגת השכר ברכבת לא השתתפו שאר 2,030 עובדי החברה, שמשכורתם הממוצעת לא השתנתה, ועמדה על כ-15 אלף שקל בממוצע. ראוי להזכיר כי השכר הממוצע במשק בשנה שעברה היה כ-8,260 שקל.
עוד בנושא רכבת ישראל ב-ynet:
- עובדי רכבת ישראל: "אנחנו הכי יעילים בעולם"
מרכבת ישראל נמסר היום ל-ynet בתגובה כי "בשנת 2009, כתוצאה מהמשבר הכלכלי, החליטה החברה שלא לשלם משכורת 13 עבור שנת 2008, כמקובל במשק ובחברות הממשלתיות. בשנת 2010, בה חל שיפור במצבה של החברה, הוחלט על תשלום בגין השנים 2008 ו-2009 - מהלך שייצר הפרשים בין השנים והביא לחריגות לכאורה".
טוב להיות מנהל ברכבת ישראל
העלייה בשכרם הממוצע של בכירי הרכבת, חריגה גם בהשוואה לשכר המנהלים בחברות ממשלתיות אחרות. על-פי דו"ח האוצר, השכר הממוצע של מנהלים בחברות ממשלתיות עלה אשתקד ב-7.2%, מכ-29.5 אלף שקל ל-31.5 אלף שקלים. עם זאת, יש לציין כי שכר שאר העובדים ברכבת נמוך מהממוצע של עובדי חברות ממשלתיות אחרות. מדו"ח האוצר עולה כי השכר הממוצע של עובדי חברות אלה היה כ-17,500 שקל בשנה שעברה, לעומת כ-15 אלף ברכבת.
2009 | 2010 | % שינוי | |
רכבת ישראל | 30,705 | 37,639 | 22.5 |
ממוצע חברות ממשלתיות | 29,416 | 31,535 | 6.59 |
חברת נמל אשדוד | 33,327 | 35,454 | 6.38 |
חברת נמל אילת | 29,385 | 29,563 | 0.6 |
רפא"ל | 30,666 | 32,800 | 6.95 |
באגף הממונה על השכר מציינים כי ברכבת ישראל נמצאו חריגות שכר לכאורה בארבע השנים האחרונות. למעשה, הרכבת היא אחת מ-26 חברות או גופים ממשלתיים החורגים באופן רצוף בשכר. במשרד האוצר מסבירים כי החריגות המדווחות נוגעות לחריגה בשיעור השינוי בשכר בין 2009 ו-2010, כאשר בפועל החריגות בשכר עצמו כנראה גדולות יותר.
יש לציין כי על-פי דו"ח שפרסמה לאחרונה רשות החברות הממשלתיות, רכבת ישראל מציגה הפסדים ברציפות מאז 2003. את השנה שעברה סיימה בהפסד של כ-165 מיליון שקל, לעומת הפסדים של 104 מיליון שקל ב-2009 ו-127 מיליון שקל ב-2008. ברכבת הסבירו לאחרונה כי הגידול בהפסד מול 2009 נבע בעיקרו מגידול בהוצאות: כך למשל, הוצאות הדלק עלו ב-53 מיליון שקל, והוצאות ארנונה גדלו ב-40 מיליון שקל.
2009 | 2010 | % שינוי | |
מנכ"ל | 40,386 | 47,545 | 9.31 |
סמנכ"ל מטענים | 37,665 | 46,896 | 15.61 |
סמנכ"ל משאבי אנוש | 34,563 | 42,516 | 14.21 |
סמנכ"ל בטיחות | 33,472 | 42,152 | 16.93 |
מנהל אגף שיווק | 27,158 | 42,139 | 44.07 |
מזכיר חברה | 22,895 | 32,340 | 32.28 |
מנהל אגף פיקוח | 21,239 | 31,061 | 35.79 |
"זה שוד הקופה הציבורית"
בשיחה עם ynet, מותח היום מקור ברכבת ישראל ביקורת חריפה על הנהלת החברה. "המנהלים האלה הביאו את החברה לאבדון, ומקבלים תוספת שכר של יותר מ-20%", הוא מסביר. "זה שוד הקופה הציבורית, על-חשבון האזרחים. הרי לפי התוצאות, אותן אי אפשר להסתיר מהציבור, כל עובד בחברה יגיד שצריך בכלל להוריד להם את המשכורות, ובטח שלא להעלות אותן".
בהתייחסו לשכר העובדים, אומר המקור כי התנהלות הוועד גרמה להרעה בתנאי העסקתם. לדבריו, "בגלל הסיפור של העברת תחזוקת הקרונות לידי היצרנית שלהם, מסרבת יו"ר הוועד לנהל משא ומתן על ההסכם הקיבוצי. כך העובדים מפסידים תוספות שמגיעות להם - גם תוספת שכר עליה הוסכם במסגרת הסכם קיבוצי חדש לכל המגזר הציבורי, וגם תוספת שמגיעה לנו במסגרת הסכם קיבוצי של הרכבת".