"יש אש במנועים". צפו ב-F-15 פוגע בשקנאים
סרטון פגיעת מטוס הקרב מציג את הדרמה האווירית. "מנוע שמאל כבה, מנוע שמאל כבה", אמר הנווט לטייס, שלא נכנס לפאניקה: "אנחנו הולכים על נחיתה מיידית, להזניק צוותים". צפו ברגעי המתח, שהסתיימו בנחיתת חירום מוצלחת
"יש לנו אש בשני המנועים, להזניק צוותים, לפנות את המסלול". כך, בקור רוח, הודיעו הטייס והנווט של מטוס ה-F-15 לצוות הקרקע על התקלה החמורה במטוס, שפגע כמה דקות לפני כן בלהקת שקנאים. תושייתם מנעה אסון כבד, והם הצליחו לבצע נחיתת חירום באזור בסיס חיל האוויר תל נוף.
סרטון פגיעת מטוס הקרב בלהקת שקנאים מציג את רגעי המתח, הן באוויר והן על הקרקע, ואת הדו-שיח בין הטייסים לבין חבריהם למבנה ואנשי צוות הקרקע. "להקת חסידות גדולה אחרי המראה, גובה 3", הם דיווחו בתחילה, ותיקנו את עצמם במהירות: "אלה הם שקנאים, לא חסידות". הנווט פנה לטייס בהמשך ואמר לו "שים לב, עוד להקה" - ואז החלה הדרמה האמיתית.
הדרמה האווירית, כותרות נוספות:
"שים לב, יש לך אש במנוע", אמר הנווט, וכעבור רגעים ספורים השניים נשמעו בקשר זועקים "מנוע שמאל כבה, מנוע שמאל כבה". הטייס לא נכנס לפאניקה וביקש לפנות את המסלול: "אנחנו הולכים על נחיתה מיידית. להזניק צוותים". בתחילה הוא סבר כי "אין לנו גלגלים", אבל הנווט תיקן אותו: "יש שלושה".
המטוס השני: "נופלים לך דברים, אתה בוער"
בינתיים, במטוס השני במבנה ראו ונבהלו. "נופלים לך כל מיני דברים, אתה בוער", אמרו לטייס, שניתק את מיכלי הדלק בפעולה יזומה. גם צוות הקרקע דאג מאוד: "נראה שנפל משהו מהמטוס. אנחנו מזניקים צוותים, מפנים מסלולים". אבל בסופו של דבר, הטייס והנווט הצליחו לנחות בהצלחה - ובתחקיר שיבחו את פעולותיהם.
מפרטי התחקיר עולה כי סמוך ל-11:00 ביום חמישי האחרון המריא מטוס F-15 לגיחת אימונים שגרתית ממסלול ההמראה בבסיס תל נוף לכיוון דרום-מזרח. שני הטייסים, בדרגת רב-סרן, הבחינו בלהקת שקנאים גדולה ומיהרו לפנות כדי לא להתנגש בהם.
עוד בערוץ החדשות:
אלא שגם בכיוון החדש שאליו פנו הקיפו אותם העופות הלבנים, וכחמישה מהם פגעו בעוצמה במטוס הקרב ונפלו לקרקע מתים. חלק מהשקנאים פגעו ישירות בשני מנועי המטוס. המנוע הימני ניזוק אך המשיך לפעול, בעוד שהמנוע השמאלי עלה באש וכבה.
בסופו של דבר המטוס נחת על המסלול ונבלם בכבלים מיוחדים. שני הטייסים נחלצו לבדם מתא הטייס ללא פגע, עוד לפני שהגיעו הכבאיות. בסך הכל, לפי תחקיר האירוע, חלפו 50 שניות מרגע ההתלקחות ועד ליציאת השניים מהמטוס.
"הם הפגינו תפעול מרשים, וגם הצילו את המטוס", אמר מפקד הטייסת. "הם פעלו בעבודת צוות מושלמת וקרת רוח. עוד גורם שסייע לתוצאות האירוע הוא סוג המטוס, F-15, שיש לו שני מנועים, בניגוד למטוסי קרב אחרים כמו F-16, שלו מנוע אחד בלבד, מה שהיה גורם לאירוע כזה להסתיים אחרת".
Read this article in English