שתף קטע נבחר
 

להיות כמו סוכה: נופל וקם, נופל וקם

הסוכה, דווקא בשל ארעיותה, יכולה לנסוך בנו תחושת ביטחון. היא עשויה ליפול בקלות, אך גם פשוט מאוד לבנות אותה בחזרה

אמש חדר לסוכה שלנו חתול טרדן (שלא לומר משונה). בסביבות השעה שלוש בלילה, כשרוב בני המשפחה נמו את שנתם בתוך הסוכה, החל החתול להסתובב על הישנים... הבהלה הייתה גדולה ותוך דקה היו כולם בבית, מבולבלים ונרעשים.

 

גלעד שליט  בדרך הביתה:

 

סוכות בערוץ היהדות :

 

הייתה זאת תזכורת מוחשית להיותה של הסוכה מחסה פרוץ, לא ממש מוגן, גם כשהסוכה צמודה לבתינו שבירושלים ואיננה נמצאת על הר נטוש.

 

ובכל זאת ממלאת הסוכה את לבי באופטימיות מרובה. כיוון שהיא מלמדת אותי עד כמה ניתן בקלות לשרוד ולהתקיים. חברת השפע שבה אנו חיים, ואליה אנו שואפים, לא ממש מבינה את המשפט האחרון שכתבתי. חברת השפע צורבת בנו מגיל צעיר את התודעה שעלינו להבטיח את עצמנו באמצעות ביטחונות ממשיים. נכסי דלא ניידי, חשבונות בנק, והיום בכלל רצוי לאגור זהב.

 

אני לא רוצה לגלגל כאן עיניים בהתחסדות ולומר שאני איני עושה חשבונות כלכליים וריאליים, אני בהחלט כן, אבל לא זה מקור תחושת הביטחון שלי. תחושת הביטחון נבנית ממשהו שניתן לקרוא לו בשפה היהודית, אמונה וביטחון.

 

היתרון הגדול של הסוכה הקטנה

הטכניקה של הסוכה מושתתת על עיקרון הדיאטה הפסיכולוגית. דהיינו, ניסיון לשכנע את האכלן שהוא יכול להרגיש שבע עם הרבה פחות אוכל. הסוכה מלמדת אותנו שאנו זקוקים להרבה פחות מה שאנו חושבים כדי להתקיים בטוב. התלמוד אומר שכשני בני זוג אוהבים אחד את השני הם יכולים לישון על חודה של חרב. וכשאין השלום שוכן בניהם אפילו מיטה ברוחב 60 מטר לא תספיק להם. במילים אחרות, גודל חדר השינה ועלות הריהוט לא מבטיחה את השמחה ההדדית של בני הזוג. זוג שכזה צריך לחזור אל דירת הסטודנטים שחלקו בראשית דרכם - שם היה חדר וחצי לשניהם, אי-אפשר היה לזוז מבלי להיתקל אחד בשני, אבל כמה שהם אהבו זה את זו.

 

לסוכה יש עוד יתרון בדרך לקניית תחושת ביטחון, היא נופלת בקלות. כל רוח עונתית מעיפה ממנה את הסכך, כל גשם מוקדם ממיס את צבעי קישוטיה. היא נוחה ליפול. אך מסתבר שחולשתה של הסוכה היא גם מקור חוזקה, קל מאד להקים אותה. כמאמר המשורר:

 

נופל וקם/ שב"ק ס

(מילים: מוקי, חמי ארצי כפיר, עמיר ירוחם, אמיר בסר, פילוני ודוד מוסקטל)

 

הדרך ארוכה ומפותלת

אני נופל וקם

אף פעם לא מספיק ללכת

אני נופל וקם

עובר גשר ועוד גשר

אני נופל וקם

כמה ארוכה היא הדרך

אני עומד איתן עם ראש מורם

אף פעם לא מספיק ללכת

אני נופל וקם

עובר גשר ועוד גשר

אני נופל וקם

כמה ארוכה היא הדרך

 

ממלכה שהיא סוכה

והרי כך מנבא הנביא עמוס: "ביום ההוא אקים את סוכת דויד הנופלת" (פרק ט). פסוק נבואי זה הפך לבסיס לבקשה אותה אנו מצרפים לברכת המזון: "הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דויד הנופלת".

 

מדוע מתוארת מלכות בית דוד כ"סוכה"? מלכות בית דוד היא זו שאמורה, כך לפי המסורת, להצמיח ממנה את משיח בן דוד - אותה דמות פילאית

האמורה להוביל לתיקון עולם ותיקון מצבו של עם ישראל.

 

אם כן, מדוע מתוארת מלכות בית דוד כ"סוכה" ולא כ''בית"? סוכה היא הרי מלכתחילה מבנה ארעי, שימיו קצובים. נדמה כי מתאים היה יותר לתאר את מלכות בית דוד, שהייתה שושלת, כבית יותר מאשר סוכה? והתשובה היא שסוד הישרדות של מלכות בית דוד היא היותה "סוכה" - קלה אולי ליפול אבל קלה להשתקם. תכונה זו של "נחום תקום" של הסוכה נובעת ממה שאמרנו בתחילת דברינו. היא לא מבוססת על תנאים חומריים, ולכן קל לכאורה להדוף אותה. כמו מתאבק חלש אך נחוש מאד. קל להדוף אותו אבל קשה מאוד להכניע אותו. הוא נופל וקם, נופל וקם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים