להסביר את שליט לארה"ב: "באמת רואים בו בן"
שחרורו של גלעד שליט מעסיק גם את העיתונים בחו"ל, המנסים לשפוך אור על מניעי ישראל. יש המייחסים את הצלחת העסקה למסע פרסום שהפך אותו לאייקון, אחרים מסבירים: "כשישראלים אומרים שהם רואים את שליט כבנם, הם מתכוונים לכך"
"זוהי חברה שבה הפער בין הציבורי לפרטי קטן", כותב איתן ברונר, כתב ה"ניו יורק טיימס" בארץ.
"דווקא הערבוב בין המרחב הפרטי לציבורי, וחוסר הנכונות להבדיל בין טובת המדינה לטובת הפרט, נתפש בעיני רבים כאן כמקור חוזק לישראל, בעוד אחרים רואים בכך את חולשתה הגדולה", כותב ברונר ומצטט את כותבי הטורים השונים בעיתונות הישראלית כדי להמחיש את הבדלי הגישות כלפי העסקה.
עסקת גלעד שליט - הכתבות האחרונות:
מאיר דגן: העסקה גרועה מזו שאולמרט דחה
- אחמדינג'אד על עסקת שליט: "ניצחון גדול"
בניסיון להתחקות אחר שורשי עוצמתו של טיעון הערבות ההדדית, שב ברונר לעשורים הראשונים לקיומה של ישראל, ולעברה המבודד מהעולם. "הישראלים חשו נצורים והיה להם מגע מועט עם העולם החיצון", הוא כותב, ומוסיף וקושר לנושא את המצב החברתי בטענו כי הפערים החברתיים-כלכליים ערערו את תחושת הקהילה.
על רקע זה הוא מזכיר גם את מחאת האוהלים. לדבריו, צעדת משפחת שליט ממצפה הילה לירושלים לפני שנה, והקמת מאהל המחאה שם, היו בגדר "חזרה גנרלית" למחאת הקיץ.
"קמפיין משומן היטב"
"שחרור הצפוי של גלעד שליט חב רבות לקמפיין יחסי ציבור שהפך את החייל הישראלי לאייקון, והציג אותו כבנה של האומה באמצעות סטיקרים, שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה", נכתב בכתבת סוכנות AP שפורסמה ב"וושינגטון פוסט".
העיתון מסביר כי "משרדי יח"צ ומומחי תקשורת שעובדים עבור הוריו של שליט הניעו קמפיין מתוחכם שגייס סלבריטאים, מוזיקאים וצבא של אלפי מתנדבים... הקמפיין הפך את פניו של שליט לאחד המזוהים ביותר במדינה".
כמובן שהכותב לא תולה את השלמת העסקה בפרסום, ומציין גם את הרקע הפוליטי שאפשר את חתימת העסקה. הוא מבהיר כי בישראל מתקיים "ויכוח לוהט" סביב העסקה, אך מדגיש כי רוב הישראלים תומכים בה. "הקמפיין המשומן היטב עזר לבנות את התמיכה הזו", מסביר הכותב.
העיתון ממשיך ומתאר את מאמצי המשפחה, את הפרסומות ש"פרטו על מיתרי הלב", את הפעילויות הרבות שיצאו לפועל וגם את הסקנדלים שבדרך. הכתב משתמש במונחים אמריקניים כדי להסביר את הצלחת הקמפיין: "המארגנים אומרים שמאמצי היח"צ הצליחו על ידי כך שהפכו את שליט "לילד של השכנים (the boy next door), חייל שבמדינה עם גיוס חובה, יכול להיות בנו של כל אחד".
אולם גם כתבה זו לא מתעלמת מהכר הרעיוני והרגשי הישראלי שעליו צמח הקמפיין: "אתוס לאומי של סולידריות בישראל, מנטליות של 'כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם', הדרושה במדינה שבה שירות חובה, עזרה לקמפיין לעודד אקטיביזם בקנה מידה כה נרחב".
Read this article in English