סרטון הפגישה עם גלעד בפייסבוק: הונאה
עשרות אלפי גולשים עשו לייק לדפים שהבטיחו סרטון פגישה של החייל השבוי עם הוריו ושל קעקוע שהחמאס עשה לכאורה על גבו. מדובר בהונאה ותיקה למטרות פרסום
יותר מ-23 אלף גולשים כבר עשו לייק לדף פייסבוק שמבטיח להראות סרטון של הפגישה הראשונה בין גלעד שליט, החייל ששוחרר היום משבי החמאס, לבין הוריו נועם ואביבה, ולמעלה מ-10 אלפים לייקקו דף שמבטיח תמונות של קעקוע שאנשי החמאס קעקעו על גבו של שליט. מדובר בשיטת הונאה מוכרת, שאוספת חברים לצרכים מסחריים. סרטון ותמונות של הקעקוע המדומיין לא תקבלו שם.
לא להקליק
הדף "סרטון של הפגישה הראשונה בין גלעד שליט להורים שלו! מרגש עד דמעות" מציג תמונה של שליט במדים, שצולמה והופצה היום, ובדף "איזה זונות החמאס!!תראו ת'קעקוע שעשו לו על הגב!פורסם בעזה.לא יתפרסם בישראל." משתמשים בתמונה ביתית מוכרת של שליט שהופצה בתקופת שביו. דף הסרטון מסווג כדף על קולנוע, ודף התמונה מסווג כדף של מוזיקאי/להקה.
בשני הדפים אין תוכן מלבד הפניה שקוראת לגולשים ללחוץ לייק. בדף התמונה נכתב: "אוהבים אותך גלעד שליט 3> לחצו like לצפייה בתמונות . התמונות לא יפורסמו בישראל כי דובר צהל הוציא עליהם צו איסור פירסום .אבל מצאתי אותם הבוקר בפורום של החמאס". הקלקה על הלייק משתפת את הדף בוול של הגולש, ומפנה להודעה נוספת: "המערכת מזהה שלחצת לייק וטוענת עבורך את התמונות מהשבי.להשלמת הטעינה לחץ שיתוף בכפתור שכאן מתחת". לחיצה על הכפתור משתפת את ההונאה בוול של הגולש. לא מתקבלת שום תמונת קעקוע, גם לא מזוייפת.
דף הסרטון מעביר את הגולשים לדף אינטרנט חיצוני, שבו הם מתבקשים לעשות לייקים על מספר גדול של עמודים. כפתורי הלייק הללו גורמים לשיתוף דפים ולינקים נוספים על הוול של הגולש, שבהם "מי לה' אלי", "רמזור - עמוד מעריצים" ו"הדלפה ראשונית!!!התמונות של גלעד שליט מהשבי פורסם על ידי החמאס רק בעזה".
עשרות אלפי גולשים כבר נפלו בפח ולייקקו את הדפים בנסיון לראות את הסרטון והתמונה. במדידה שערכנו במהלך כתיבת כתבה זו הצטרפו לדף התמונה 1500 גולשים ב-40 דקות. הונאות כאלו משמשות לקידום ישיר של דפי פייסבוק אחרים (במקרה של הסרטון), ולאיסוף כמות גדולה של חברים כדי להציג להם בהמשך פרסומות או דפים אחרים שדורשים קידום. מה עושים? אתם יכולים לדווח לפייסבוק על דף ההונאה – נכנסים לכל אחד מהדפים (דף הסרטון, דף התמונה), מקליקים על הלינק "דווח על דף", בחלון שנפתח בוחרים "דואר זבל או דבר הונאה" ומקליקים "המשך" לשליחת הדיווח.
במאי השנה שימשה הונאת לייקים דומה לקידום דף הפייסבוק של המקומון המקוון "קריות באינטרנט" של חברת "ישיר מדיה - פרסום באינטרנט". באותו מקרה, דף אינטרנט קרא לגולשים להדליק נרות זכרון וירטואליים ליום השואה, ולחיצה עליהם גרמה לביצוע לייק נסתר לדף הפייסבוק של המקומון בלי ידיעת הגולשים. עורך קריות באינטרנט, יבגני זרובינסקי, אמר אז כי מדובר ב"טעות בקוד", אולם ימים ספורים לאחר מכן נעשה שימוש באותה שיטה, הפעם באמצעות דף אינטרנט שקרא לגולשים לבחור דגל, אולם בדף הזה כבר נכתב באותיות קטנות כי "בחירת דגל פירושה ביצוע ‘לייק/אהבתי’ ל’עמוד’ בפייסבוק”. אגב, גם דף הפייסבוק "צבא החברים", שעוסק בגלעד שליט, מופעל על ידי חברת ישיר מדיה.