המרצה שלכם דורש עבודה מודפסת או במייל?
"לא רוצה להיסחב עם ארגזים", הסביר מרצה שמבקש להגיש עבודות ברשת. למרות שהסטודנטים מבקשים לחסוך, אחרים מתעקשים על נייר: "יש לזה ערך סנטימנטלי ומחויבות רגשית"
המהפכה הירוקה תשים קץ לחנויות הצילום בקמפוסים? יותר ויותר מרצים אוסרים על הסטודנטים שלהם להדפיס סמינריונים ועבודות שונות שמיועדות להגשה ודורשים מהם לשלוח אותם בדואר האלקטרוני. המרצים מסבירים כי הסיבות לכך אכן נובעות ממניעים ירוקים, אך גם מטעמי נוחות. ובכל זאת, השינוי עוד רחוק מלהיות גורף.
חוזרים לקמפוס:
"במקום להיסחב עם ארגזים מלאים בעבודות אנחנו פותחים את המחשב הנייד ובודקים את העבודות", ציין אחד מהם. עם זאת, למרות התחזקות המגמה, לפי בדיקה שערכה לאחרונה תנועת הסטודנטים "מגמה ירוקה", עדיין מוקדם להספיד את מכונות הצילום.
עוד בערוץ החדשות:
- הליכוד: לבני פחדנית, למה שתקה בזמן אמת?
בעוד ישנם מרצים הדוגלים בהפחתת השימוש בנייר, רבים מהם עדיין דורשים מהסטודנטים שלהם עבודות מודפסות בלבד ואף במספר עותקים. בנוסף, גילתה הבדיקה כי יש מרצים שלא מוכנים להעלות לאינטרנט את המאמרים שאותם הם דורשים מהסטודנטים לקרוא מדי שיעור, ושולחים אותם להדפיסם. לפי הבדיקה, ישנם גם כאלה הדורשים להגיש מדי שבוע תרגיל מודפס עם הוראה ברורה שאסור להדפיס משני צדי הדף.
"אין טעם לטרטר את הסטודנטים"
ב"מגמה ירוקה" ציינו כי מלבד הנזק הסביבתי עליו זועמים הסטודנטים, רבים מהם מתלוננים על ההוצאה הכספית הבלתי מבוטלת שכרוכה בהדפסת העבודות."כל עניין ההדפסות הוא מתסכל וכרוך בבזבוז זמן וכסף מיותרים", אמרה שרית, סטודנטית ממרכז הארץ, "לפעמים אנחנו נאלצים לעמוד שעה בתור עד שמכונה מתפנה וגם אז בדרך כלל אין דפים או שהדיו נגמר. האקדמיה במהותה אמורה להיות מתקדמת ולא סביר שדווקא בנושא של הדפסת עבודות נמשיך לעבוד כמו לפני 40 שנה".
"מוזר שעל אף שאנו חיים בעידן שבו הכל מתנהל באינטרנט, עדיין יש מרצים רבים שאינם מוכנים לקבל עבודות דרך
הדואר האלקטרוני ונצמדים לדרישות הזויות ומיושנות מבלי שיש לכך סיבה מוצדקת".
דוברת "מגמה ירוקה", יוכי יעקובזון, הוסיפה: "המגמה כיום במשרדים ואף בבתי הספר בעולם המערבי היא לחסוך בנייר ולהשתמש כמה שיותר בשירותי האינטרנט. מסיבה זו אין שום סיבה שמוסדות אקדמיים ימשיכו במדיניות החזירית והבזבזנית. החינוך אינו מסתיים בבית הספר. על האקדמיה לשמש דוגמה לסטודנטים היוצאים לאחר לימודיהם למעגל העבודה וממשיכים לאורך שנים במסורות בזבזניות או חסכניות אותן למדו באקדמיה".
גם ד"ר שי הרשקוביץ, מרצה לתקשורת במכללת ספיר, בעד הגשת עבודות דרך האינטרנט. "השיקול הירוק הוא חשוב אבל בהחלט לא היחידי", הבהיר ד"ר הרשקוביץ, "בעידן של היום כבר אין טעם לטרטר את הסטודנטים ולדרוש מהם לטרוח להדפיס את העבודות ולהגיש אותן לתא של המרצה, כאשר הם יכולים לעשות זאת בלחיצת כפתור אחת באי-מייל. גם לי כמרצה הרבה יותר נוח וקל לשבת ברכבת עם האייפד ולבדוק את העבודות בזמני הפנוי ולא להיסחב ממקום למקום עם קילוגרמים של עבודות".
לדברי המרצה לתקשורת, הוא החל לקבל עבודות בדואר האלקטרוני בעת שהיה בהשתלמות בארצות הברית. "מכיוון שלא הייתי בארץ ביקשתי מהסטודנטים שישלחו לי את העבודות באי-מייל ופתאום גיליתי שהרבה יותר נעים לשבת בבתי קפה ולבדוק את העבודות באמצעות המחשב הנייד ולא להיות מוקף בארגזים מלאים בעבודות", ציין, "בצורה זו יש לי תקשורת מיידית עם הסטודנטים, אני תמיד זמין לשאלות באי-מייל ומייד לאחר סיום הבדיקה אני שולח להם את העבודה עם הציון".
"קל לעשות 'קופי פייסט'"
ד"ר יעל קשתן ממכללת לוינסקי לחינוך הוסיפה: "כל הנושא של הדפסת עבודות הפך מיותר וחסר ערך. היום כאשר המודעות הסביבתית גברה, ברור לגמרי שכל הדפסה כרוכה בכריתת עצים ופגיעה במשאבי הטבע. לכן כשם שלא יעלה על הדעת שמזכירה במכללה תזרוק נייר לפח רגיל ולא לפח מחזור או שנורות החשמל יהיו רגילות ולא חסכוניות, כך אין היגיון בהדפסת עבודות שממילא כעבור זמן ייזרקו בארון צדדי או יילכו לגריסה".בין המרצים, ישנם גם כאלה שדורשים מהסטודנטים שלהם להגיש עבודות בשני האופנים. "אני דורשת מכל סטודנט שלצד העבודה המודפסת ישלח לי גם עבודה באי-מייל וזאת כדי למנוע העתקות", הסבירה מרצה ממרכז הארץ, "היום בעידן האינטרנט קל מאוד לעשות 'קופי פייסט' (העתק והדבק) ולהעתיק עבודה מוכנה ולכן בכל עבודה שאני בודקת אני מעלה פסקאות מדגמיות למנועי החיפוש ברשת ומוודאת שלא בוצעה העתקה".
מרצה בכיר אחר הוסיף והדגיש כי אין תחליף לעבודה מודפסת. "זה נכון שכתיבת העבודה ממילא מתבצעת על המחשב, אבל יש משהו בהדפסה וכריכת העבודה אשר מקנה לעבודה ערך סנטימנטלי, כמו ספר טוב", אמר, "בדרך כלל לאחר ההדפסה הסטודנטים אוחזים בעבודה, קוראים אותה שוב ושוב, מתקנים טעויות ואפילו בוחרים את צבע ואיכות הכריכה. על-ידי פעולות אלו הסטודנטים חשים אחריות ומחויבות רגשית לעבודות".