צלם הקולנוע אמנון סלומון הלך לעולמו בגיל 70
אמנון סלומון, שצילם בין היתר את הסרטים "מאחורי הסורגים", "צ'ארלי וחצי", "פעמיים בוסקילה" ואבני דרך רבות בתעשיית הקולנוע הישראלית, הלך לעולמו בגיל 70 לאחר מאבק במחלת הסרטן. זאב רווח: "אהבתי אותו אהבת נפש"
צלם הקולנוע הוותיק, אמנון סלומון, הלך לעולמו הבוקר (א') לאחר מאבק שנמשך כשנתיים במחלת הסרטן. סלומון, מהצלמים המוערכים בישראל, היה בן 70 במותו והותיר אחריו בן זוג, אילן שוקרון, ושני אחים. הלווייתו תתקיים מחר (ב') בקריית שאול.
את צעדיו הראשונים עשה סלומון בעולם הקולנוע כעוזר צלם לדוד גורפינקל. בתפקידו זה שימש בין היתר גם על סט סרטו עטור השבחים של אורי זוהר, "חור בלבנה". מאז, ולאורך הקריירה הקולנועית הענפה שלו, הצטלבו דרכיו עם שורה מובילה של במאים באתרי סרטים שהפכו לציוני דרך של הקולנוע הישראלי.
בין הסרטים הללו ניתן למנות את "לאן נעלם דניאל וקס" של אברהם הפנר; "מאחורי הסורגים" ו"אחד משלנו" של אורי ברבש; "צ'ארלי וחצי", "משפחת צנעני", "לופו בניו יורק", "אלכס חולה אהבה" של בועז דוידזון; "זולגות הדמעות מעצמן" ו"עד סוף הלילה" של איתן גרין, "שרית" של ג'ורג' עובדיה" וכן "לא בת 17" של יצחק צפל ישורון. הסרט האחרון שצילם היה "התגנבות יחידים" של הבמאי דובר קוסאשווילי. על עבודתו בסרט זיכתה אותו האקדמיה הישראלית לקולנוע בפרס הצילום.
רבקה כהן, חברה קרובה שליוותה אותו גם בחודשיו האחרונים וכתבה בשיתוף איתו תסריט אוטוביוגרפי אותו אמור היה לביים, אמרה ל-ynet: "בשבועות האחרונים מצבו התדרדר. המחלה התגברה עליו וכשבאנו לבקר אותו אתמול היה ברור שמדובר בביקור פרידה. בסוף הדרך הוא רצה שזה ייגמר ולא נותר לנו אלא לשבת לידו ולשלוח לו אהבה וחום כדי שילך בשלוות נפש. אנחנו נעשה הכל כדי שהסרט שמספר את סיפור חייו של אמנון ייעשה, גם אם הוא כבר לא יהיה שם כדי לביים אותו. איבדנו חבר יקר, אבן יסוד בתעשיית הקולנוע שהיה אהוב על כולם".
"אמנון הפך בעצמו למצלמה"
השחקן והבמאי זאב רווח, ששיחק בסרטים רבים שצילם סלומון אך גם שיתף איתו פעולה גם כבמאי בסרטים "טעות במספר", "ספר נשים", "פעמיים בוסקילה" ועוד, אמר ל-ynet: "אהבתי את האיש הזה אהבת נפש. הוא יחסר לי כל כך. עצוב לי היום מאוד. צלם ובמאי הם כמו יד שמאל ויד ימין, ועם אמנון עבדתי בצמוד כמעט בכל הסרטים שעשיתי".
הבמאי אורי ברבש, שהחל את דרכו כבמאי לצדו של סלומון, איתו שיתף פעולה ב"מאחורי הסורגים", ב"אחד משלנו" ועוד, אמר ל-ynet: "ביקרתי את אמנון לפני שבוע ומה שקרע את הלב יותר מכל היה איך למרות ההתמודדות הקשה עם המחלה, הוא התמלא באושר כשקיבל את הידיעה שהתסריט שלו עלה לשלב חבילות ההפקה בקרן הקולנוע. הוא אמר שזה מה שמחזיק אותו בחיים. אבל המחלה היתה חזקה יותר.
"אמנון היה צלם מחונן ופיוטי שתרומתו לכל סרט היתה הרבה מעבר לצילום. הוא היה שמורת טבע אנושית שמזוהה מבחינתי עם כל התום והיפה שאני מתגעגע אליהם. לעבוד איתו זה להרגיש שאתה יוצא למסע שנעשה בחרדת קודש. הצילום, התאורה והעיצוב היו חשובים לו אבל הרבה יותר מכך היו לו חשובים הערכים, היחסים, הרגישות המוסרית והאנושית. הרגעים הכי נפלאים היו כשאמנון היה מניח את מצלמת ה-35 מ"מ על הכתף ומצלם כמו צייר עם מכחול. אף פעם לא ידעת מה מחכה לך אחרי הקאט. אני לא בטוח שהוא ידע, אבל שרתה עליו ברגעים האלה מוזה שהכתיבה את עבודת המצלמה בצורה מופלאה".
הבמאי ערן ריקליס, איתו עבד סלומון בסרט "גמר גביע" אמר ל-ynet: "בשבילי לעבוד איתו היתה חוויה גדולה. זה אמנם היה הסרט השני שלי באופן פורמלי אבל הראשון בהיקף שכזה. היה בינינו קליק מקצועי וגם חברות שנולדה תוך כדי העבודה. הוא צילם מהבטן ומהלב. אני מאוד שמח על כך שבשנה שעברה הוא זכה בפרס הצילום על הסרט שעשה עם קוסאשווילי. יש בזה צדק פואטי. אני מקווה שהסרט שאמנון רצה לעשות על חייו ייעשה. הוא צריך להישאר כזיכרון. אמנון היה חלק משמעותי ומהותי בקהילה הקולנועית בארץ. אני מקווה שדרך הייסורים שעבר הסתיימה".
הבמאי יקי יושע שעבד עם סלומון בין היתר בסרטו "קשר דם", אמר ל-ynet: "אני מכיר את אמנון עוד מהתקופה של 'מקרה אישה' שצילם עם ז'ק קטמור וחבורת העין השלישית. אמנון היה נשמה, כמו שאומרים.
יש צלמים שמצלמים כי זה המקצוע שלהם, אבל אמנון לא הפעיל את המצלמה, אלא הפך בעצמו למצלמה. היא היתה חלק ממנו. הוא יחסר לי".
הבמאי חיים בוזגלו שצילם ביחד עם סלומון את "נישואים פיקטיביים", סרטו הראשון, אמר ל-ynet: "למדתי ממנו המון. בשביל מישהו כמוני שלא למד מעולם בבית ספר לקולנוע באופן מסודר ושהכל אצלי היה אינטואיציות, אמנון היה בית הספר שלי. זו היתה חוויה יוצאת מן הכלל. מעבר לכל הוא היה איש מקסים, עדין נפש, אדם שאתה רואה שהוא מצלם עם הנשמה. זו היתה מתנה להכיר אותו ולעבוד איתו. הוא הותיר עליי את חותמו עד היום".
מהאקדמיה הישראלית לקולנוע מסרה המנכ"לית, אילנה שרון: "אנחנו נפרדים היום בצער עמוק מחבר, אדם רחב נפש ומבכירי צלמי הקולנוע בארץ. אמנון סלומון צילם עשרות סרטים ישראליים ובינלאומיים אך מעבר להיותו איש מקצוע מעולה, הוא יהיה זכור כאישיות מרתקת ויוצאת דופן גם בתחום האישי. אמנון היה אחד האנשים היקרים ונטולי האגו שתמיד היה מוכן לתרום מזמנו וממקצועיותו לטובת קידומם של הקולנוע וחבריו למקצוע".