משאית ארוכה מדי? בית המשפט יחמיר עם הנהג
בעלי חברות הובלה מחייבים את הנהגים לעבור על החוק, ולנהוג במשאיות ארוכות מדי. הקנס על כך היה מגוחך עד עתה, לדעת בית המשפט. לכן החליט שופט תעבורה בירושלים להגדילו פי 10
לשופטי בבתי המשפט בירושלים נמאס מחברות ההובלה ונהגי משאיות שמתעלמים מהוראות החוק, וממשיכים לנהוג במשאיות ארוכות מדי תוך ידיעה שהקנס הכספי שיוטל עליהם יהיה נמוך. בפסק דין חריג הטיל שופט בית המשפט לתעבורה בירושלים, אברהם טננבוים, עונש מרתיע על נהג - 3,000 שקלים, פסילת רישיון בפועל לשלושה חודשים ושישה חודשי פסילה על-תנאי לשלוש שנים. ערעור שהגיש הנהג לבית המשפט המחוזי בירושלים על חומרת פסק הדין, בנימוק כי בדרך כלל עומד הקנס על עבירה שכזו על 300 שקלים בלבד, נדחה על-ידי השופט אמנון כהן.
אלא שלמרות העונש החמור על הנהג, במהלך הדיון בבתי המשפט התברר שוב כי חלק מהאשמה בעבירות הוא באחריות המדינה, ובעיקר חברות ההובלה. כך למשל קובעות הוראות הרישוי כי אורכו של "רכב מחובר" לא יעלה על 18.75 מטר. אלא שגם השופט טננבוים מודע לבעיה: "כשמגיעים לארץ כלי רכב מחוברים - גורר ונגרר יחד - קל יחסית לקבוע את אורכם של כל אחד מהשניים, ולאכוף זאת. זאת משום שכלי רכב שמיובא מחו"ל צריך לעבור בדיקה, ולכן אפשר בקלות יחסית למנוע מכלי רכב ארוך מדי להיכנס לישראל.
"אולם באשר לחיבורם יחד ישנה בעיה. כל אחד מהרכיבים המרכיבים את הרכב המחובר, כשר למהדרין. אך יתכן וחיבורם יחד יצור רכב ארוך מהמותר. ישנם הרבה סוגים של גוררים והרבה סוגים של נגררים. התקנה אומרת שבכל שילוב של כל גורר ונגרר, אסור שהאורך יעלה על 18.75 מטר", מציין טננבוים בפסק הדין. ומוסיף: "בדרך כלל מחיריהם של גוררים ונגררים אלה גבוהים. לא תמיד ניתן לשלב כל גורר עם כל נגרר, וישנם מקרים בהם גוררים מתאימים רק לחלק מהנגררים ולהיפך. כך שלכל החלטה שכזו יש עלות כספית, והשלכות כספיות לא מבוטלות".
ומוסיף השופט: "אלא שהתברר שיש מספר חברות הובלה ומספר נהגים המתעלמים מדרישה זו, ונוסעים עם כלי רכב ארוכים מהמותר. הם אמנם מוזמנים לבית המשפט, אבל העונש המוטל עליהם לטענת הסנגורים, הוא עונש נמוך של מספר מאות שקלים. ממילא משתלם הדבר לבעלי החברות, שכן מדובר בעלות נמוכה להפליא יחסית לרווח הכספי שמתקבל מהמשך נהיגת רכבים כאלה".
ואכן, עו"ד אבו קוידר נואף, סנגורו של הנהג שספג את העונש המחמיר, ביקש מבית המשפט שגם במקרה הזה גזר הדין יהיה מתון. התביעה לעומת זאת ביקשה עונש מרתיע, שימנע תופעה כזו בעתיד.
אך למרות שהשופט טננבוים הביע מורת רוח מכך שמי שמובא לדין הוא הנהג ולא בעל החברה, החליט שהגיעו מים עד נפש. "לצערי איני יכול לקבל את טענות הסנגור. קבלת טענותיו תהיה עשיית החוק פלסתר והתעלמות מוחלטת מהדין. לא רק שיש בקבלת גישתו פגיעה קשה בנהגים וחברות ישרי-דרך שאינם עוברים על החוק - לשיטתו נהג וחברה שעוברים על החוק יוצאים ללא עונש, אלא עם רווח כלכלי שנובע משימוש בכלי רכב ארוכים באופן לא חוקי. נהגים וחברות ששומרים על החוק, מפסידים משום שאינם יכולים לבצע נסיעות בעלויות אלה".
ולבסוף אמר: "אשר על כן, אין מנוס מעונש מרתיע וחד-משמעי שיבהיר לנהג שלפנינו כי עליו לסרב להמשיך לנהוג על משאיות אלה. יתכן ועונש על בעלי החברה יה יעיל יותר", אמר טננבוים, "אולם בטוחני שגם עונשים ברורים לנהגים ימנעו את התופעה".