ביטוח חובה לרוכבים יוזל: הנהגים ישלמו יותר
רוכבים צעירים על אופנועים וקטנועים יהנו בעתיד מפרמיית ביטוח חובה זולה במאות שקלים, כך פורסם היום (ה') בפגישה בין המפקח על הביטוח ויו"ר ועדת הכלכלה
מה-1 בינואר 2012: הוזלה בביטוח החובה לרוכבים. ביטוח החובה של רוכבים צעירים יוזל בעוד כחודשיים בשיעור של כ-12% עד 17%. כך מודיעה היום (ה') ועדת הכלכלה, בעקבות פגישה שערך יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, עם המפקח על הביטוח, עודד שריג. ההוזלה מגיעה בעקבות אישור חוק שיזמה ח"כ פאינה קירשנבאום, ולפיו "תסובסד" הוזלת ביטוח הרוכבים על-ידי כלל הנהגים: 6% מסך פרמיות ביטוח החובה שנגבות מנהגים, יועברו לכיסוי תביעות רוכבים שנפגעו בתאונות, וזאת לעומת כ-4% כיום.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- הרנו החשמלית של אגסי: נהיגה ארוכה ראשונה
לדברי ח"כ קירשנבאום, עדכון תעריפי הביטוח ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012, ויתבסס על שלוש הנחות מצטברות: 6% הנחה לרוכבים מתחת לגיל 30, 6% נוספים לאופנועים או קטנועים בנפח של פחות מ-250 סמ"ק, ועוד 6% שיינתנו למי שייבחר במרכיב של השתתפות עצמית.
בעקבות פרסום הנתונים, אומרת היום קירשנבאום כי "מדובר בבשורה לצעירים וסטודנטים. רוכב צעיר המשתמש באופנוע ככלי הרכב העיקרי שלו, יזכה להנחה של עד 900 שקל בביטוח החובה". ח"כ שאמה הוסיף כי "כבר פתחנו בהידברות עם האוצר לשיפור נוסף". ממשרד האוצר נמסר ל-ynet כי בקרוב תופץ טיוטת חוזר של הממונה על הביטוח, ובה יפורסמו שיעורי העדכון המדויקים בתעריפי הביטוח.
תרופה לתעריף דיפרנציאלי
החוק של ח"כ קירשנבאום, שאושר במליאת הכנסת באוגוסט האחרון, נועד לדבריה לתקן עיוות שנוצר בעקבות רפורמה בביטוח הרוכבים, שיישם משרד האוצר ב-2009. באוצר אמנם הסבירו כי הרפורמה נועדה ליצור תעריף "דיפרנציאלי" - תעריף שנקבע לפי מאפיינים כמו גיל, ותק ברכיבה ומעורבות בתאונות - אך רוכבים רבים ובכירים בענף הדו-גלגלי טוענים כי בפועל התייקרו התעריפים בשיעור ניכר.
על-פי הנתונים שפרסמו היום קירשנבאום ושאמה, הייקור שחל בעקבות הרפורמה לא יקוזז במלואו לאחר ההנחות שייושמו ב-1 בינואר. לדברי קירשנבאום, ביטוח החובה של רוכב בן 21, בעל קטנוע בנפח 125 סמ"ק, יהיה נמוך ב-590 שקל מבעבר, או ב-670 שקל אם ייבחר במרכיב של השתתפות עצמית. רוכב בן 25, בעל קטנוע בנפח דומה, ישלם פרמיית ביטוח נמוכה ב-480 שקל. אם ייבחר בהשתתפות עצמית, ישלם 560 שקל פחות מבעבר.
בוועדת הכלכלה מבטיחים היום כי ימשיכו לעקוב אחר הנושא, ויקיימו בדיקה של שיעור ההוזלה בפועל. יש לציין כי ביום ראשון הקרוב אמורה הייתה הוועדה לקיים דיון בנושא, אך לאחר הפגישה היום עם הממונה על הביטוח, הוחלט לדחותה.
את מי מסבסדים הנהגים?
על-פי נתוני משרד האוצר, כ-75 שקל מפרמיית ביטוח החובה ששילם כל נהג ב-2010, שימשו לכיסוי תביעות רוכבים. החוק של ח"כ קירשנבאום צפוי להגדיל את הסכום שמשלם כל נהג, בכמה עשרות שקלים בשנה. בדו"ח שפרסם אגף שוק ההון והביטוח בתחילת השנה, צוין כי כיסוי תביעות רוכבים הביא ב-2009 להגדלת סך דמי הביטוח שנגבו מכלל הנהגים ב-5.2%.
אלא שכדאי לזכור כי ה"סבסוד" נועד בפועל לכסות את הפסדי התאגיד שמבטח את הרוכבים ("הפול"), ונמצא בבעלותן של חברות ביטוח פרטיות. על-פי נתוני האוצר, ב-2009 גבו החברות פרמיות ביטוח חובה בסך של 4.7 מיליארד שקל. הרווח הנקי שלהן, לאחר קיזוז הפסדי "הפול", הגיע בשנה זו לכ-750 מיליון שקל.