המזלג נפל לי: כללי נימוס בארוחה עסקית
נקבעה לכם פגישה חשובה בשעת צהריים במסעדה. איך תקבלו שם את האורחים ומה כדאי להזמין לשתות? המדריך המלא לארוחת עסקים
ארוחות עסקיות הן חלק משגרת יומם של איש/אשת העסקים, אך מחייבים התנהגות ללא רבב – שתשדר מקצועיות, עדכון וסבר פנים יפות לעמיתיכם. להלן המדריך השלם להתנהגות יאותה במהלך המפגש.
- כללי הנימוס למתנות: למשפחה, לחברים ולקולגות
המדריך השלם להצלחת הארוחה העסקית
נהוג לקדם את פני הבאים בקימה מהשולחן (גברים ונשים כאחד) לקראת לחיצת היד הראשונים. מומלץ להציג עצמכם באופן ישיר (ללא תיווך של אחרים), אך אם התבקשתם לערוך היכרות בין הנוכחים הקפידו להציג את הנוכחים בהתאם לתפקיד (המנכ"ל ראשון). אם חס וחלילה שכחתם את שמו של אחד הנוכחים אל תתביישו ואמרו את האמת: "אינני מרגיש/ה בנוח. בבקשה אמור לי את שמך שוב".
המטרד הסלולרי: מומלץ להשתיק את הנייד במהלך הארוחה, אך אם קרה שהנייד שלכם צלצל או ששיחה מסוימת חוזרת שוב ושוב, יש להתנצל בפני הסועדים, לעזוב את השולחן למספר דקות ולענות לשיחה.
אופס, נפל לי.. קורה שבמהלך הסעודה נופל לפתע אחד מכלי הסכום על הרצפה. במקרה מסוג זה יש להשאיר את הפריט על הרצפה ולבקש מהמלצר כי יביא לכם מזלג אחר.
בין השיניים: אם חלילה הבחנתם במהלך הסעודה כי לאדם היושב מולך תקועה חתיכת מזון בין השיניים אל תתעלמו מהנושא. יש להגיד את האמת בתוספת הערה אישית מפרגנת, כמו: "גם לי זה קורה מדי פעם".
השתייה מחייבת: אם אתם המארחים הקפידו להציע לאורח משקה – גם אם אינכם רוצים לשתות, והעמידו בידיו את הבחירה בין משקה אלכוהולי או לא. בכל מקרה, אם האורח הזמין שתייה הזמינו אחת גם לעצמכם - אין חובה לבחור במשקה אלכוהולי.
שיחה מקדימה: בפתיחת הארוחה הקדישו בין 10-5 דקות לשיחה עם עמיתכם, על מנת לאפשר לו להירגע ולהרגיש בנוח, ורק אז בקשו את התפריטים. אל תסתפקו בקריאת התפריט אלא דברו עליו עם המלצר ובקשו המלצות או עדכון על מנות מיוחדות. כשסיימתם לבחור את המנות, סגרו את התפריט - רק אז ייגש אליכם המלצר.
הצהרת כוונות: חסכו מהאורח שלכם את המבוכה על חוסר הידיעה שלו בנוגע לרמת הנכונות שלכם להשקיע באירוח. הציעו לו מתאבן שאתם יודעים שהוא מומלץ, וכן כזה אשר נמצא בין היקרים בתפריט. הציעו זאת באופן שהאורח לא ירגיש מחויב ללכת בעקבות הצעתכם, אך יקבל את המסר שיש באפשרותו לבחור גם במנות יקרות. אם האורח בוחר במנה יקרה - עשו כמוהו, ואם המלצר שוכח שאתם בצד המארח ורוצה לקחת את הזמנתכם תחילה, הצביעו בפשטות על כך שעמיתכם יזמין קודם.
עם האצבע על הדופק: כשהאוכל מוגש היו ערניים לצרכיו של עמיתכם. אתם אחראים לאותת למלצר ולבקש תוספת לחם, חמאה או מים, לפי הצורך. שאלו את האורח אם דרוש לו דבר מה נוסף.
מדברים עסקים: עיקר השיחה בארוחה עסקית צריך להיות ענייני עבודה. אחרי ,Small Talk בדרך כלל לאחר שהאוכל מוגש, זהו הזמן לעבור ולדבר עסקים. המטרה שלכם היא לבסס יחסים שיובילו לעסקים או יקדמו עסקים קיימים. צריך סדר יום עם נושא אחד או שניים, לא יותר.
בכל מקרה: התמקדו רק בנושאים אלה, הקפידו לא רק לדבר אלא גם להקשיב, שאלו שאלות כשצריך, הדגישו את התחומים שעליהם יש ביניכם הסכמה והגדירו את המשך הפעילות של כל אחד מכם.
כבוד למלצר: כאשר אתם מארחים אנשים במסעדה, הקפידו להתייחס למלצרים כאילו הם עובדים שלכם, ובמלים אחרות: נהגו בהם בכבוד. המתינו לבואם בסבלנות ודברו אליהם בנימוס. הראו למלצרים וגם לאנשים שבחברתכם עד כמה אתם מכבדים את זמנו של הזולת, מה שיעלה את ערככם בעיני שניהם.
את כל פניותיכם למלצר עשו בחביבות, ולא תוך שמירה על רשמיות עסקית. השתמשו בטון דיבור רגיל. לעולם אל תביעו כעס אם האוכל או השירות אינם לשביעות רצונכם. דברו על כך עם המלצר הראשי לאחר שהאורח שלכם עזב את המקום.
לא על הטיפ לבדו:
אם קיבלתם שירות עלוב מהמלצר, נסו ליצור קשר עין עם מלצר אחר. אם אתם המארחים, ונראה לכם שהשירות הגרוע הולך להכשיל את האירוח, לעולם אל תנפנפו ותקראו למלצר בקולי קולות, אלא חפשו את המנהל או את האחראי ושטחו בפניו את טענותיכם בדיסקרטיות ובתכליתיות.
סוגיית היין: בתפריט היינות מופיעים המשקאות בשמם ובשם היצרן או היבואן. כן מופיעים ארץ הייצור והמחיר. אורח או אורחת הכבוד, המתכבדים בבחירת היין לארוחה, יעשו עם עצמם חסד גדול אם - בהנחה שאינם מומחים בנושא - יעבירו את הכבוד בחזרה למארח, בתוספת הערה כנה, כמו למשל: אני מעדיף שאתה תחליט. אם לא נענו, מוטב שיבחרו את היין לפי מחירו, לא את היקר ולא את הזול שבהם. מארח שאינו מתמצא בנושא היין יכול בהחלט להיעזר במלצר המשקאות("סומליה") לפני הארוחה או במהלכה.
אם פתחתם בקבוק חדש - נהוג להחליף את הכוס בכוס נקייה. אם עדיין נותר יין בכוס, אין מוזגים תוספת לאותה כוס. באותו אופן, אם ברצונכם לטעום יין מסוג אחר, בקשו להחליף את הכוס. לעולם אין לשתות יין אדום בכוס שהכילה קודם יין לבן, וליהפך.
הכותבת היא יועצת תדמית ונוהג ומייסדת המרכז הבין-לאומי TLL - לתדמית, תקשורת בין אישית, נימוס ונוהג בעסקים, בחברה ובפוליטיקה