שתף קטע נבחר
 

איום על הנהג - עברייני תנועה יענשו בחומרה רבה

ניצלתם את זכותכם וביקשתם להישפט? הכינו עצמכם לקנס גבוה פי 1.5 מהמקורי. גרמתם לרכבת לעצור? הקנס יהיה 225 אלף שקל. חציתם פסים ברמזור אדום? כנסו לכלא לשלוש שנים. נוהגים בזמן פסילה? כנסו לחודש. שר התחבורה עומד להחמיר את העונשים על נהגים עבריינים, באופן קיצוני

כך תילחם המדינה בעברייני תנועה: קנס כפול למבקשים להישפט, "מדרג שכרות" ועונש מאסר לנוהגים בזמן שלילה. שנה לאחר שקיבלו את המלצותיה של ועדה מקצועית לבחינת שינויים באכיפת חוקי התעבורה, השלימו משרדי המשפטים והתחבורה את הכנתו של תזכיר חוק חדש, שנועד להחמיר משמעותית את ענישתם של עברייני תנועה. ynet מביא לכם את עיקרי החוק, שלטענת שר התחבורה, ישראל כץ, יביא ל"עליית מדרגה משמעותית במאבק בתאונות הדרכים".

 

רוצים דוגמאות? בבקשה. בחרתם במשפט במקום לשלם קנס, והורשעתם? הקנס יוכפל פי 1.5. נתפסתם נוהגים עם כמות אלכוהול גבוהה פי 3 מהמותר? התרגלו למוניות בשלוש השנים הקרובות. חציתם מסילת ברזל, וגרמתם לרכבת לעצור? צפו למאסר של עד חמש שנים, וקנס שעלול להגיע ל-225 אלף שקל. וזו רק ההתחלה.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

"רבות מהבקשות להישפט הן בקשות סרק" (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית ) (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )
"רבות מהבקשות להישפט הן בקשות סרק"(צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )

 

רוצים להישפט? חשבו שוב

בתי המשפט לתעבורה הם מהעמוסים ביותר במערכת המשפט, ועל-פי נתוני משרד המשפטים מדי שנה נפתחים בהם יותר מ-100 אלף תיקים חדשים. כ-30% מהתיקים הם מסוג "ברירת משפט" - עבירה שבצידה הזכות לבקש להישפט. אלא שבמשרדי הממשלה טוענים כי "רבות מבקשות אלה (להישפט) הן בקשות סרק, שאין בצידן מחלוקת של ממש על אשמתו של הנאשם".

 

כדי לצמצם את מספר "בקשות הסרק", מתכננים במשרדי המשפטים והתחבורה להנהיג עונש יצירתי: העונש המינימאלי למי שיבקש להישפט ויורשע בבית משפט, יהיה קנס גבוה פי 1.5 מהקנס המקורי. בנוסף, מי שיבקש להישפט יידרש להפקיד ערובה, בגובה הקנס המקורי.

 

מול ההחמרה, שיש רבים הטוענים כי היא עלולה לפגוע בזכויות היסוד של נאשמים, יש גם הקלה מסוימת - לפחות בכל הנוגע לתשלום קנסות. במקום תשלום חד-פעמי של הקנס, כפי הנהוג כיום, אפשר יהיה לחלק את הקנס לכמה תשלומים שווים בני 250 שקל כל-אחד.

 

כמה דרגות של שכרות

במשרדי המשפטים והתחבורה מתכוונים להחיל "מדרג שכרות": במקום עונש מינימום אחיד לנהגים שיכורים - פסילת רישיון לשנתיים לפחות - תונהג התאמה בין כמות האלכוהול וחומרת העונש. הסיבה, כך הם מסבירים, היא כי "קיים הבדל משמעותי בין רמת הסיכון שיוצר נהג שבגופו רק מעט אלכוהול מעל המותר, לבין רמת הסיכון שיוצר מי שבגופו רמת אלכוהול בריכוז העולה פי כמה על המותר, ועונש המינימום איננו רגיש דיו להבדלים". זהו המדרג העתידי:

 

  • פסילת מינימום ל-6 חודשים: השכרות נקבעה על-סמך בדיקת מאפיינים בלבד, ללא בדיקת דם או נשיפה.
  • פסילת מינימום לשנה: בבדיקת דם או נשיפה, נמצא ריכוז אלכוהול גבוה עד פי 1.5 מהמותר.
  • פסילת מינימום לשנתיים: ריכוז אלכוהול גבוה פי 1.5 עד פי 3 מהמותר.
  • פסילת מינימום לשלוש שנים: ריכוז אלכוהול גבוה פי 3 ויותר, גרימת תאונה בזמן שכרות - שכתוצאה ממנה נפגע אדם או ניזוק רכוש, וכן סירוב לעבור בדיקת שכרות.

 

במשרדי הממשלה מוסיפים כי עונש המינימום הנהוג כיום, גם יוצר עומס רב בבתי המשפט: "נאשמים אינם מודים באשמה, בתקווה שניהול המשפט יחלץ אותם באופן כלשהו מעונש המינימום. התוצאה היא עומס עצום על בתי המשפט לתעבורה, הגורם לפיגורים גדולים מאוד בכלל הדיונים".

 

אומרים שלום לרישיון

מעיון בתזכיר החוק שפרסמו משרדי המשפטים והתחבורה, עולה כי הנשק העיקרי של המדינה נגד עברייני התנועה, עומד להיות פסילת רישיון הנהיגה של עבריינים. על-פי החוק החדש, יורחב משמעותית השימוש בפסילות, לתקופות שבין 30 ו-90 יום, ובגין עבירות רבות מבעבר.

 

כך למשל, יורחבו סמכויות קצין משטרה לפסול רישיון (מנהלית) לתקופות של 60 או 90 יום, גם במקרים שבהם לא נגרמה תאונה. לרשימת העבירות המאפשרות פסילה, יתווספו בין השאר העבירות הבאות:

 

  • פסילה ל-60 יום: נהיגה בשכרות בריכוז אלכוהול הגבוה פי 2.5 מהמותר, ומהירות מופרזת "קיצונית" - 55 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית ו-65 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה דרך עירונית.
  • פסילה ל-90 יום: הפקרה אחרי פגיעה, ואם נגרמה תאונה שבה נפגע אדם או ניזוק רכוש - גם נהיגה פרועה ובריונית, נהיגה בשכרות, וכניסה למפגש מסילת ברזל לאחר ירידת המחסום.

 

יש לציין כי החוק ירחיב גם סמכויות המעצר ועיכוב החשודים בידי שוטרים. כך למשל, סמכות המעצר לא תחול רק על עבירות חמורות שבוצעו "לעיני שוטר", והיא תורחב כך שתחול גם "על עבירות לגביהן יש לשוטר יסוד סביר לחשד שבוצעו על-ידי אותו חשוד". הרחבה זו תאפשר, כך מסבירים במשרד המשפטים, מעצר מיידי בעבירות שהתגלו בדיעבד, כמו הפקרה אחרי פגיעה.

 

נוהגים בזמן פסילה? שבו בכלא

כדי לצמצם את מספר הנהגים שממשיכים לנהוג למרות שרישיונם נפסל - הנאמד בעשרות אלפים - מתכוונים משרדי המשפטים והתחבורה להטיל על נהגים אלה עונש מאסר מינימאלי של חודשיים, כאשר חלקו יהיה בפועל. על-פי החוק, "נהיגה בפסילה היא עבירה הנעשית ביודעין, ומבטאת זלזול בשלטון החוק ובסמכות הרשויות האוכפות. אין תועלת להעניש על עבירה של נהיגה בזמן פסילה בפסילה נוספת, שספק אם תכובד יותר מקודמתה".

 

עם זאת, כדאי לזכור כי פסילת רישיון הנהיגה נעשית על-ידי שלושה גורמים שונים - משרד התחבורה, המשטרה, ובתי המשפט. היעדר תיאום בין הגופים, עליו התריע מבקר המדינה, גורם לכך שרישיונם של נהגים רבים נפסל מבלי שיהיו מודעים לכך. לכן, עונש של מאסר בפועל עלול להתברר כמחמיר מדי, לפחות באותם מקרים שבהם הנהג אינו מודע לפסילה.

 

הפרעתם לרכבת? שלמו 225 אלף שקל

להחמרה נוספת ומשמעותית צפויים נהגים שחוצים מסילת רכבת בניגוד לחוק. "מדובר בתופעה ששכיחותה גוברת, כולל לעתים פריצת גדרות המסילה", מזהירים במשרדי הממשלה. "הדבר גורם סיכון לנוסעים, גם ברכב שניסה לחצות את המסילה או לנסוע לאורכה, וגם ברכבת, ומשבש את התנועה הסדירה של הרכבות".

 

לפי משרד המשפטים, העונשים והקנסות למי שמפר כיום את החוק במפגשי כביש-מסילה, אינם משקפים את חומרת העבירות, הסיכון שהן גורמות, או את הנזק שהן עלולות לגרום. ולכן, מתכוונים שם לקבוע את העונשים הבאים:

 

  • כניסה למפגש רכבת לאחר ירידת מחסום או מתן אזהרה: עד שלוש שנות מאסר, וקנס של עד 75 אלף שקל.
  • חצייה או מעבר מסילה שלא במפגש: עד שלוש שנות מאסר, וקנס של עד 75 אלף שקל.
  • חצייה או מעבר מסילה שחייבו רכבת לעצור: עד חמש שנות מאסר, וקנס של עד 225 אלף שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "עליית מדרגה במאבק בתאונות"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים