נשלם יותר על רווחים ממניות, קרנות ואג"ח
הממשלה אישרה אתמול את העלאת המס על רווחי הון מ20%- ל,25%- כדי לנסות ולגשר במידת מה בין העשירים והעניים בישראל. המיסוי על חסכונות בפיקדון שקלי ובמק"מ של בנק ישראל יישאר ללא שינוי
מה שצפוי כבר בקרוב להשפיע על הכיס שלנו, ולרעה, הוא העלאת המס על רווחי ההון. ועדת טרכטנברג זיהתה כי הפערים בין עניים לעשירים על הכנסות מההון שלהם גדולים בהרבה מהפערים מההכנסות על העבודה. במילים אחרות: הכסף של העשירים מייצר עבורם עוד כסף בהשקעות בבורסה, במשיכת רווחים מחברות ובקבלת ריביות – גם בלי לעבוד. כל זאת בזמן שמעמד הביניים נאלץ לעבוד בשביל הכסף שלו.
איך ייראה תלוש המשכורת אחרי טרכטנברג?
הממשלה אישרה פרק המיסוי בדו"ח טרכטנברגהמס על רווחי הון יעלה ל-25%
מערכת המס בישראל בנויה כיום בצורה כזו שהמס על עבודה גבוה מהמס על רווחי הון, ריביות ודיבידנדים. כדי לגשר על הפערים, במידת מה, המליצו חברי הוועדה, הכוללת את מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי, להעלות את המס על רווחי ההון. בהתאם להמלצות הוועדה המס על ריבית, דיבידנדים, רווחי הון ומס שבח יעלו מ20%- ל.25%-
למרות שהכוונה הייתה להגדיל את המס על העשירים, העלאת המס על אפיקים אלו תשפיע למעשה על רובנו: על מי שיש לו מניות בבורסה בתל-אביב, מניות בבורסות בחו"ל, איגרות חוב צמודות (ממשלתיות וקונצרניות) ואפילו על מי שיש לו תוכניות חיסכון בבנק הצמודות למדד המחירים לצרכן.
העלאת המס גורפת לכל סוגי הרווח הריאלי, כלומר מס הרווח בניכוי האינפלציה. עבור בעלי מניות מהותיים (המחזיקים יותר מ10%- בחברה) העלאת המס תעלה בשיעור בדומה, והם ישלמו ,30% לעומת 25% כיום. עם זאת, המס על אפיקים לא צמודים לא יעלה, ויישאר ברמה של .15% האפיקים שימשיכו לשלם 15% הם פיקדונות בנקאיים לא צמודים, מק"מ, ריביות מאג"ח ממשלתיות לא צמודות (דוגמת שחר) ואף איגרות קונצרניות לא צמודות.
לדוגמה, נניח שהרווחתם 4% על השקעה באפיק הצמוד (עליו המס עולה) ובמהלך תקופת ההשקעה האינפלציה עלתה ב,4%- הרווח הריאלי עומד על אפס, ולכן לא תשלמו מס על הרווח. אם באותה תקופה האינפלציה עמדה על ,2% אז הרווח הריאלי יעמוד על 2% בלבד, ועליו תשלמו מס (אחרי העלאה) של .25% לעומת זאת, אם תשקיעו באפיק לא צמוד ותרוויחו ,4% תשלמו מס של ,15% ללא תלות בשיעור עליית האינפלציה בתקופת ההשקעה.
בדו"ח הוועדה נכתב כי המס על אפיקים לא צמודים לא יעלה, על מנת לייצר שקילות בין ההשקעה באפיקים הלא צמודים לצמודים. מהדו"ח עולה כי הגידול בהכנסות המדינה מהעלאת מס זה מוערך בכ1.3- מיליארד שקל לשנה.
המלצות הוועדה בתחום מיסוי החברות עשויות להשפיע בקרוב גם על רווחי החברות בבורסה. הוועדה המליצה לבטל את מתווה הפחתת מס החברות, אשר במסגרתו שיעור המס צפוי היה להיקבע על 18% בשנת .2016 הוועדה המליצה להעלות את מס החברות בשנת 2012 לשיעור של 25% וכן תישקל העלאה נוספת בשנת 2013 ל.26%- העלייה העתידית בשיעור המס עלולה להשפיע על תוצאות החברות.
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"