שתף קטע נבחר
 

הכפלת קנסות? שר התחבורה דואג רק לאוצר

בתגובה לתכנית להכפלת קנסות התעבורה אשר התפרסמה אתמול (ד') ב-ynet, אומר עו"ד התעבורה הבכיר שי גלעד: מספר העבירות לא צפוי לקטון עקב העלאת סכום הקנס, אך קופת המדינה תתעשר

קנסות תעבורה מוגדלים לא ירתיעו נהגים, אך יגדילו את הכנסות המדינה. "אין בהצעת משרד התחבורה להעלאת קנסות התעבורה, שום מסר בטיחותי. עושה רושם כי יש בה דאגה אך ורק לקופת המדינה". כך אומר יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, עו"ד שי גלעד, בתגובה לפרסום ynet מאתמול (ד'), לפיו משרד התחבורה יעלה בקרוב את הקנסות המוטלים על נהגים בגין ביצוע שורת עבירות תנועה, בהן אי-ציות לרמזור אדום, ביצוע פניית פרסה אסורה ונסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.

 

עוד בנושא החמרת האכיפה והענישה של השר כץ:

 

הגדלת קנסות: "אין מסר בטיחותי" (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
הגדלת קנסות: "אין מסר בטיחותי"(צילום: תומריקו)

 

על-פי תיקונים לפקודת התעבורה שהעביר משרד התחבורה לאישור ועדת הכלכלה, יועלו בקרוב חלק מקנסות התעבורה בשיעור של עד פי חמישה. אלא שלדברי עו"ד גלעד, העלאת הקנסות לא מבטיחה שיפור במצב הבטיחות בכבישים. "בהעלאת תעריפי 'ברירות המשפט' בעבירות השונות אין כדי להרתיע את הנהגים", הוא מסביר ל-ynet. "למעשה, לא צפוי כי יופחת מספר העבירות אך ורק בשל העלאת סכום הקנס".

 

ראוי לציין כי לדעתו של עו"ד גלעד שותפים מומחי בטיחות בכירים. בדברים שנשא בשנה שעברה, הסביר פרופסור דוד שנער - מחוקרי הבטיחות הבולטים בישראל, והמדען הראשי לשעבר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - כי החמרת הענישה משפיעה בעיקר בעבירות שמבוצעות במודע ובמתכוון, אך היא אינה רלוונטית בעבירות המבוצעות בשוגג.

 

איך להעביר מסר התרתעי?

"בדברי ההסבר לתיקונים לחוק מצביע משרד התחבורה על מסוכנות העבירות, ולפיכך מציע להעלות את גובה הקנס בגינן", אומר עו"ד גלעד. "ואכן, עבירות אי-ציות לאור אדום ברמזור ואי-ציות להוראות תמרור עצור ותן זכות קדימה, הן הגורם הדומיננטי לתאונות דרכים עם נפגעים במדינת ישראל. עיון בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מלמד כי שלוש העבירות מהוות כ-30% מכלל העבירות שגורמות לתאונות דרכים עם נפגעים".

 

אלא שלמרות מסוכנות העבירות, סבור עו"ד גלעד כי העלאת הקנס אינה הפתרון הראוי להגברת ההרתעה: "מסר הרתעתי היה נמסר לו היו הופכות עבירות אלה להזמנות לדין, שבהן הנאשם יודע כי אם יבצען - הוא יידרש להתייצב בפני שופט, שעלול להטיל עליו עונשים מארסנל העונשים המצויים בסמכותו, כמו קנס, פסילה בפועל, פסילה על-תנאי, ואף מאסר. בכך היה מועבר מסר הרתעתי חד-משמעי".

 

הגדלת קנסות פוגעת בחלשים

בכנס שהתקיים בשנה שעברה, הציג פרופסור שנער עמדה דומה לזו של עו"ד גלעד. שנער, שאז עוד כיהן כמדען הראשי של הרשות לבטיחות, הסביר כי החמרת ענישה - למשל, באמצעות הגדלת קנסות - תישא תועלת מוגבלת בלבד. הגברה משמעותית של ההרתעה, כך הבהיר, יכולה להיות מושגת באמצעות הגדלה משמעותית של האכיפה, שתגדיל בהתאם את הסבירות להיתפס בזמן ביצוע עבירות תנועה.

 

"הגדלת העונש משפיעה מעט מאוד על הציות לחוק", אמר שנער. "לעומת זאת, ההסתברות הנתפסת (בעיני הנהג, ש.ה) להיתפס משפיעה מאוד. חשוב לזכור כי ההרתעה רלוונטית רק לעבירת של נטילת סיכון במכוון, כמו מהירות מופרזת ואלכוהול, ולא לעבירות בגין טעויות, כמו חוסר תשומת לב לרמזור ואי-מתן זכות קדימה".

 

נקודה נוספת שהעלה שנער, נוגעת לפערים חברתיים: "האם ערכם של 750 שקל זהים לכל נהג?", שאל שנער, "העונש חייב להיות משמעותי עבור כולם, אבל 'ערך' הקנס שונה עבור אנשים שונים". מכאן עולה כי הגדלת קנסות תעבורה צפויה לפגוע בעיקר במי שמתקשים לעמוד בתשלום הקנסות כבר כיום. זאת, בזמן שנהגים הנמנים עם שכבות מבוססות יותר - נפגעים פחות.

 

עו"ד שי גלעד מייעץ ל-ynet בנושאי משפט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אי-ציות לרמזור: הגדלת הקנס אינה רלוונטית?
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים