מסתמן: רפורמת לימודי הנהיגה בסכנה
אחרי שנים של עיכובים, דיונים, לחצים וביקורת, נראה כי הרפורמה המובטחת בלימודי הנהיגה לא תצא בקרוב לפועל. הסיבה: חשש מפגיעה אפשרית בתושבי הפריפריה וייקור הליך הוצאת הרישיון
רפורמת לימודי הנהיגה של משרד התחבורה עולה על שרטון? רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, שיישומה אמור היה להתחיל ב-2012, עשויה להידחות לתקופה בלתי-מוגבלת. הסיבה: בכירים במשרד התחבורה סבורים כי לשקול מחדש את הנהגתה, וזאת לאור בעיות קשות שעלולות להתעורר כתוצאה מיישומה, בהן פגיעה בצעירים המתגוררים בפריפריה וייקור לימודי הנהיגה. על-פי הערכות, שר התחבורה, ישראל כץ, נוטה לתמוך בעמדה זו. במשרד התחבורה סירבו להגיב לפניית ynet בנושא.
עוד בנושא המל"נים ולימודי נהיגה ב-ynet:
- 2008: השר מופז מבטיח - ב-2010 תיושם רפורמת לימודי הנהיגה
- איום על הנהג - עברייני תנועה יענשו בחומרה רבה
- ביצעתם עבירת תנועה חמורה? הקנס יוכפל
- הכפלת קנסות? שר התחבורה דואג רק לאוצר
במסגרת הרפורמה, מציע משרד התחבורה להחליף את שיטת הלימודים הנהוגה כיום: במקום הכשרה על-ידי מורה "פרטי", יעברו התלמידים שיעורים עיוניים ומעשיים במרכזי לימוד נהיגה (מל"נים). במקביל ייושם רישיון נהיגה מדורג: תלמיד שיעבור מבחן מעשי ("טסט") יקבל "היתר נהיגה", שיותנה בליווי של נהג מבוגר במשך שישה חודשים.
אלא שרבים חוששים כי הקמת מרכזי הלימוד הייעודיים תהיה כדאית כלכלית רק ביישובים גדולים, וכך עלולים להיפגע תושבים של ישובי הפריפריה, שיידרשו לנסוע ממקום מגוריהם למרכז לימוד נהיגה המרוחק מבתיהם. חשש נוסף נוגע לכך ששיטת הלימוד החדשה עלולה לייקר עוד יותר את הליך הוצאת הרישיון, שכבר כיום עולה אלפי שקלים.
עקב הבעיות בקידום הרפורמה, מציע כעת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, לפצל אותה לשניים: רישיון הנהיגה המדורג יקודם בנפרד מהרפורמה הנוגעת למרכזי לימוד הנהיגה, שתעוכב עד שיתבררו כל הבעיות הכרוכות ביישומה.
"ניסיון להטיל מס נוסף"
יוזמתו של ח"כ שאמה נתמכת בעמדה שמשמיעים כבר כמה שנים בכירי מומחי הבטיחות בישראל. עוד בתחילת 2009 אמר ל-ynet פרופסור דוד שנער, אז המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי יש לקדם את רישיון הנהיגה המדורג בנפרד מהקמתם של מרכזי לימוד הנהיגה."איני מוצא כל סיבה לקדם את הרישיון המדורג במקביל להקמת המל"נים", הסביר שנער. "לעומת הרישיון המדורג, הקמת מל"נים נמצאת מבחינתי בסדר גודל אחר לחלוטין מבחינה בטיחותית. בכל העולם התפרסמו מחקרים המוכיחים כי הרישיון המדורג חוסך בחיי נהגים, בעיקר נהגים צעירים. לעומת זאת, איני מכיר מחקרים דומים לגבי מרכזי לימוד נהיגה".
בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה, מתחו כמה חברי הוועדה ביקורת חריפה על הרפורמה. ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ אמרה כי "זה ניסיון להטיל מס נוסף על אזרחי המדינה". ח"כ אורי מקלב ציין כי למרות הרצון להביא לצמצום מספר תאונות הדרכים, יש לבחון אם הרפורמה מתאימה לכלל הציבור - למשל לתושבי הפריפריה. "ההצעה בעייתית ועדיין לא בשלה", סיכם מקלב.
מנגד, כמה מבכירי משרד התחבורה דווקא מביעים תמיכה ברפורמה, ומפעילים לחץ לקדמה למרות הביקורת הנמתחת נגדה. לעמדתם שותפים גם מורי נהיגה, שטוענים כי יישום הרפורמה ישפר את כישורי הנהיגה של נהגים צעירים, ובכך יתרום להפחתת מספר תאונות הדרכים. בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה, אמר דובר ארגון מורי הנהיגה כי "אנחנו באים להרוויח מעט ולעשות שינוי מהותי".
ראוי לציין כי גם התומכים ברפורמה וגם המתנגדים, מסכימים כי יש לשנות את שיטת לימודי הנהיגה. על הצורך בשינוי יעידו דברים שאמר לאחרונה עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, ומי שלמעשה אחראי על התחום: "שיטת ההכשרה לא מכשירה היום את התלמיד באופן מעשי ללימודי הנהיגה... לפעמים בית הספר הוא משהו שבבוקר פתוח עם שולחן וטלפון, לפעמים בערב הוא חנות לממכר ממתקים ודברים אחרים... המורה מלמד את התלמיד איך לעבור את הטסט, הוא לא מלמד אותו איך להיות נהג".