שתף קטע נבחר
 

חי קבוע בחו"ל? משרד התחבורה יתעלל בך

לפני 10 שנים הובטח לישראלית תושבת חו"ל, כי תקנה האוסרת נהיגה בישראל עם רישיון זר תהפוך הגיונית יותר. כעת הם מבטיחים את אותו הדבר גם לנו. מישהו יכול להבין מדוע?

משרד התחבורה מתעלל כבר שנים רבות באזרחים ישראלים המתגוררים באופן קבוע בחו"ל, ולא חידשו בזמן את רישיון הנהיגה שלהם. מתברר שלפי תקנות משרד התחבורה, אזרח בעל אזרחות ישראלית השוהה בחו"ל שנה לפחות, רשאי לנהוג בארץ במשך שנה מיום כניסתו לארץ, עם רישיון נהיגה זר. אבל זה כמובן לא כל הסיפור.

 

עוד על משרד התחבורה ב-ynet:

 

 

שר התחבורה, ישראל כץ: אחרי עשור של הבטחות, לא הגיע הזמן לשנות? (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
שר התחבורה, ישראל כץ: אחרי עשור של הבטחות, לא הגיע הזמן לשנות?(צילום: ירון ברנר)

 

אם במשך השנה הזו יגיע אותו אזרח מספר פעמים לביקור בישראל, ובאופן טבעי יניח כי גם בפעם השנייה (והשלישית והרביעית באותה שנה) ניתן לנהוג עם הרישיון הזר, הוא יעשה טעות גדולה. והסיבה לפי משרד התחבורה: הפער בין הפעם הראשונה לפעם השנייה שהגיע האזרח השוהה בחו"ל ארצה, היה קטן משנה. זוכרים שצריכה לעבור שנה וגו'?

 

ולכן, הדרך היחידה של תושב זר החי בקביעות בחו"ל לנהוג בישראל בעת שהוא מגיע לביקור, היא להמשיך ולשלם את אגרת הרישוי כדי לשמור את הרישיון הישראלי בתוקף.

 

ע' למשל, חושבת שזה מגוחך. "לא חידשתי את רישיון הנהיגה הישראלי שלי כי אני גרה בלונדון. אבל אנו מגיעים מספר פעמים בשנה לביקור בישראל. לי אסור לנהוג אחרי הפעם השנייה שנכנסתי לארץ, אבל לבעלי לעומת זאת, תושב זר שאינו ישראלי, אין בעיה כזו. וזה הרי מגוחך", היא כותבת לנו. היא גם מוסיפה אגב שחברות ההשכרה למשל, האמונות על בדיקת רישיון בתוקף לצרכי השכרה, לא בודקות זאת כלל.

 

פנינו כרגיל למשרד התחבורה כדי לקבל הסברים, אבל כמו במקרים רבים, הסבר מניח את הדעת, תשובה הגיונית שתבהיר מה עומד מאחורי ההחלטה הלא לגמרי ברורה, לא קיבלנו. כן יצאנו עם בשורה: "משרד התחבורה פועל בימים אלה לשינוי התקנה, שתיצור אחידות ובהירות בעניין הזכות לנהוג בישראל עם רישיון נהיגה זר".

 

אז אולי הצלחנו לשנות דבר מה, אבל בכל זאת, ביקשנו להבין את ההיגיון מאחורי המצב הקיים. "מדובר בנוהל ישן שנקבע לפני שנים רבות", אמרו לנו במשרד. "בבסיס הרעיון עמד הרצון למנוע מנהגים עם אזרחות ישראלית המחזיקים ברישיון זר, לנהוג במדינה במשך שנים רבות ללא בקרה ופיקוח של המדינה".

 

נשמע לא רע, חשבנו לעצמנו, אבל בכל זאת החלטנו לרדת לעומקו של עניין. שכן אם אזרח כזה יכול לנהוג במשך שנה בישראל עם רישיון זר אם הוא נכנס לארץ פעם אחת בלבד, מה אמור להיות ההבדל ולמי זה מפריע שהוא נכנס מספר פעמים נוספות? אז זהו, שאת זה לא ידעו להסביר לנו במשרד התחבורה.

 

בישרנו לע' על השינוי הצפוי, גאים בעצמנו וממתינים לצהלות שמחה, אך למרבה ההפתעה זכינו בתגובה מגחכת: "את ההבטחה הזו קיבלתי ממשרד התחבורה לפני כ-10 שנים, כאשר פניתי לראשונה והתרעתי על העוולה הזו, ומאז אני ממתינה", סיפרה.

 

"כנראה שאף אחד במשרד התחבורה לא מוטרד מהעוול הזה, אולי כי אם יכריזו על השינוי, הנושא לא יתפוס כותרות ראשיות שכן מדובר במספר קטן של אזרחים סובלים. חלקם בכלל לא יודע על הבעיה, עד ששוטר עוצר אותם או שחלילה היו מעורבים בתאונה. הייתי מצפה שמשרד התחבורה ייתן לוח זמנים מדויק יותר, אבל אני די סקפטית", מסיימת ע'.

 

ומה נותר לנו לעשות? כרגיל, להפעיל את שעון העצר ולבדוק את המשרד גם בסוגיה זו. וגם להזכיר כי בשנת 2003 העיר שופט התעבורה שלמה איזקסון, מבית המשפט לתעבורה בתל אביב, כי אינו מבין "מדוע ישראלים המגיעים מעת לעת לארץ, צריכים להסתובב עם שעון עצר שיבטיח כי לא יחרגו מהמועדים הנקובים בתקנה".

 

עוד הוסיף ושאל "מדוע שהממסד המופקד על התחבורה לא ישאף לאפשר לישראלים אלה לבוא ארצה ללא מגבלת זמן... על כבישי מדינת ישראל נעים מידי יום ביומו בין 100 ל-120 אלף נהגים שאינם אוחזים ברישיון נהיגה כדין. מספר מדהים בהיקפו. כלום השכילו רשויות הרישוי ואכיפת החוק להתגבר על תופעה זו, ללכדם ולהביאם לדין? דווקא אותם נהגים הבאים מחו"ל אוחזים לכאורה ברישיון נהיגה של מדינת מוצאם, מובאים לדין".

 

מאז עברו שמונה שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמיד כיף - משרד הרישוי
צילום: אורן רייס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים