שתף קטע נבחר
 
צילום: ויז'ואל/פוטוס

"השמיים הם לא אגבול". גם לקויי למידה יכולים

אומרים עליהם כי הם עצלנים, טפשים, לא יוצלחים, אבל לקויי למידה זקוקים בסך הכל לקצת עזרה ושיתוף פעולה על מנת להצליח כמו כולם. לקויית למידה, המדריכה כיום סטודנטים במצבה, כותבת על פרויקט מיוחד בנושא

"כשהייתי קטנה אימי ישבה עימי כל אחר הצהריים שני ובדקה האם עתה אני זוכרת לכתוב נכון את מילות ההכתבה. לפני המבחן הביתי החשוב ישבתי שעות וכתבתי לעצמי שוב ושוב את המילה עצמאות, עצמאות, עצמאות. דקה לאחר מכן, בעת ביצוע הבחינה הביתית כתבתי בגאווה: ביום האצמעות האחרון עשינו אל האש, הים החכול היה שתוח ובלי גלים...".

 

סיפור זה סיפרה לי תלמידה מצטיינת בפרויקט "מרופין לקריירה". אני בתור לקוית למידה עם בעיות קשב וריכוז שלא אובחנו עד גיל מאוחר, מבינה לליבם של הסטודנטים שלנו ב"מרופין לקריירה". בכל החלטה שאני מקבלת במיזם, אני נזכרת בתקופת לימודיי ובקשיים שלי. בתקופתי, נושא ליקויי הלמידה לא היה מפותח וסבלתי מתסכולים רבים. אין לי ספק שעברי נתן לי דחיפה גדולה להקים את הפרויקט.

 

לקויי למידה רואים עצמם פעמים רבות כבעלי לקות שקופה. רבות לאורך חייהם נאמר עליהם כי הם עצלנים, אינם חכמים במיוחד ו"מחמאות" נוספות.

 

לפני כעשר שנים, במסגרת עבודתי עם בני נוער בעלי לקויות למידה, נתקלתי בצעירים רבים שהתקשו להתגייס לצה"ל לשירות משמעותי עקב לקות למידה. יחד עם חיל הים הקמנו תכנית מיוחדת לשילובם בחיל. בזכות מעט התאמות,

 רצון ואמונה התוכנית הצליחה להוות סמן ימני לשילובן של אוכלוסיות רבות בצה"ל לתרומה משמעותית לצה"ל ולחברה.

 

מעל 150 חיילים וחיילות ליקויי למידה שירתו ומשרתים בתוכנית. חלקם במערך הקרבי וחלקם במערך תומכי הלחימה. מספר חיילים אף זכו להיות חיילים מצטיינים ומוערכים במיוחד. הניסיון שהצטבר בפרויקט הגיוס עם חיל הים מעיד שניתן להצליח ב"דרך אחרת".

 

פרויקט "מרופין לקריירה" בו אני שותפה, פועל תחת אותם העקרונות בדיוק. ללקוי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז, קשה מאוד להשתלב בשוק העבודה. המסע של רבים מהם מתחיל בשלב הפניה והקבלה למוסדות ההשכלה הגבוהה, הליך לא פשוט עבורם.

 

לאחר הקבלה, השלב השני עימו מתמודדים ליקויי הלמידה הוא סיום הלימודים. לקויי למידה רבים הם בעלי יכולות נפלאות אולם צריכים "ללמוד אחרת" וברוב המוסדות להשכלה גבוהה אין את התמיכה המתאימה עבורם. ראיה לכך היא כי סטודנטים אשר צלחו את שלבי המיון והתקבלו למערכת, נושרים ממנה פעמים רבות לאחר מספר סמסטרים. אופי הלימוד בכיתות הגדולות וכמות החומר הרבה מביאים את הסטודנטים, אשר לרוב אינם מקבלים את הסיוע הנדרש, לפרוש מהמרוץ.

 

הבעיה השלישית עימה מתמודדים לקויי הלמידה היא הכניסה לשוק העבודה. כיום, כמעט לכל תפקיד נדרשים מבחני מיון והשמה הכוללים ברובם מבחנים ממוחשבים המוגבלים בזמן, וכן מבחני נייר ועיפרון המהווים מכשול משמעותי בפני לקויי למידה.

 

חלק גדול מהסטודנטים בפרויקט מ"רופין לקריירה" מקבלים תמיכה וסיוע אישי לאחר שעשו תהליך עם הביטוח הלאומי במסגרת הכשרה מקצועית. בשנה הראשונה בתוכנית הצלחנו להשיב לסטודנטים את הביטחון שאבד להם באמצעות חזרה על יסודות חומרי לימוד, סדנאות העצמה, הדרכות בשיטות הוראה מיוחדות ושעות חניכה רבות.

 

בשנה השנייה רכשו הסטודנטים מקצוע מבוקש ובסיומה הושמו בעזרת צוות הפרויקט (לאחר תרגול ראיונות עבודה, ביצוע סדנאות כניסה לתפקיד וימי עיון ותרגול ומבחני נייר ועפרון ) לסטאז' מקצועי בחברות המובילות במשק תוך ליווי הסטודנטים עצמם והמערכת הקולטת אותם במשך חצי שנה מהקבלה לתפקיד.

 

השמתם של סטודנטים רבים לחברות מובילות במשק בחודש האחרון שוב מוכיחה לי ולכל העוסקים בדבר מחדש שהשמיים הם לא הגבול.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עם קצת עזרה גם לקויי למידה יכולים
צילום: shutterstock
מכללת רופין
צילום: קרני עם-עד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים